Uusi aluevaltaus suomalaisille shakkimestareille

Shakki Suomessa ja maailmalla
Mika Karttunen
Seura: Tammer-Shakki

Uusi aluevaltaus suomalaisille shakkimestareille

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Karttunen » 13 Huhti 2021 12:13

Hei!

Korona on pakottanut shakkiyrittäjänkin venymään. En olisi uskonut, että sellaista päivää koskaan tulee, että minä teen englanniksi shakin opetusvideoita, mutta niin vain kävi. Englantini on hädin tuskin rallikelpoista, mutta ilmeisesti/toivottavasti sisällöllinen puoli kompensoi. Käsittääkseni vastaavaa ei ole vielä suomalaiset mestarit ennen tehneetkään. Englanniksi tehtyjä shakkikirjojakin on olemassa vain vähän: Yrjölä & Tella -kombon "The Queen's Indian" ja " An Explosive Opening Repertuare for Black", Yrjölän oma projekti "Easy guide to the Classical Sicilian" sekä Sammalvuon " The English Attack".

The Chess World -organisaation kanssa tekemäni uunituoreen avausvideosarjani "Surprise Weapons for White and Black" esittelyn voi katsoa täältä: https://thechessworld.com/store/surpris ... and-black/

Minun on annettu ymmärtää, että saan tehdä heidän kanssaan yhteistyötä myös jatkossa. Aika näyttää, mihin aikani riittää. Työläitä tällaiset ovat.

Vastaanlaatuista videosisältöä on olemassa suomeksikin. Shakkilinnan avausanalyysitiimin tekemiä avausvideoita on tarjolla jo nyt aika kattavat paketit Sisilialaisesta, Caro-Kannista ja Ranskalaisesta puolustuksesta. Lisää videoita on tulossa kevään mittaan. Tämänhetkisen tarjonnan voi kurkata Shakkilinnan nettisivuilta. Tässä suora linkki avausvideoiden kohtaan: https://www.shakkilinna.fi/oppimateriaali/#avausvideot

Eloon herättävää kevättä kaikille toivottaen,
Mika Karttunen

Joose Norri

Re: Uusi aluevaltaus suomalaisille shakkimestareille

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 14 Huhti 2021 23:08

Muita suomalaisten englanniksi kirjoittamia shakkirjoja ovat luonnollisesti esim. Arto Puusa: "Queue Problems", ST, ISBN 951-95111-8-0, 1992 ja Kenneth Soljan omien tehtäviensä kokoelma The Highlander - Episode one (noin vuonna 1992). Merkittävin on Velimirovicin/Valtosen Tehtäväshakkiensyklopedia vuodelta 2012, julkaisijana Informator.

Mika Karttunen

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Karttunen » 15 Huhti 2021 08:10

Kiitos täydennyksistä! En noista tiennytkään, kun ovat tehtäväshakin puolelta. Onko tuo Velimirovic sama henkilö (siis lähishakin GM), jonka mukaan on nimetty Velimirovic-hyökkäys Sicilialaisessa puolustuksessa?

Joose Norri

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 15 Huhti 2021 10:06

Ei ole, eikä liene minkäänlaista sukuakaan. Nimi on käsittääkseni vähän kuin Nieminen tai Lahtinen tai Virtanen Suomessa. Tehtäväshakkisuuruus Milan Velimirovic kuoli kuusikymppisenä 2013, hän oli suurimpia alallaan maailmassa.

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 15 Huhti 2021 12:53

Mutta hieno saavutus. Ja samalla sain vahvistuksen, shakkivideoiden normaalihinta on kuin edesmenneen soffakulman normaalihinta, kun juuri julkaistu on 60% alennuksessa.

Ihan mielenkiinnosta ehdottiko chessworld aihetta vai keksitkö sen itse.

Niin ja se englanti oli aivan hyvää ainakin siinä esittelypätkässä.

Jari Järvenpää
Seura: TuTS

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 15 Huhti 2021 17:57

Hyvältä projektilta vaikuttaa. Ja englantia olisi hyvä monen suomalaisen rohkeasti käyttää. Mikankin kielenkäyttö on minusta varsin selkeää. Aina silloin tällöin kuulen, että jotkut yhdysvaltalaiset tai britit vaativat täydellistä englantia esimerkiksi yksityisopetuksessa, mutta toivottavasti ei kovin moni. Täydellisellä tarkoitan natiivia. En vain usko sillä olevan käytännössä tai opetuksen laadun kannalta juuri merkitystä, ehkä pikemminkin mukavuustekijä (?) Jos itse ottaisin oppitunteja, niin miksi vaatisin täydellistä suomen kieltä opettajalta?

Mika Karttunen

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Karttunen » 16 Huhti 2021 07:40

Hei!

Kiitos Jooselle tarkennuksista ja muille tsempistä. Kurkkasin Milan Velimirovicin wikipedia-sivun, josta avautui ihan uudenlainen ovi tehtäväshakin maailmaan, siis minulle, joka ei tiedä siitä juurikaan mitään. Tehtäväshakin tietokantakin löytyi samalla (ehkä olen siitä joskus kuullutkin, mutten muistanut). Tässä polku seikkailua varten muillekin uteliaille: https://fi.wikipedia.org/wiki/Milan_Velimirovi%C4%87

Sitten vielä Petrin kysymykseen. Chess World otti yhteyttä etsien IM/GM-tasoisia videoiden tekijöitä. Tietenkin kohderyhmälle suunnatusta joukkoviestistä oli kyse, mutta sen jälkeen piti ehdottaa aihetta ja tehdä hakemusvideo, jossa puhuu englantilaisittain. Mikki Hiiri silmäkulmassa laitoin hakemusta menemään, johon sain vastauksen, että jospa kokeilisit vielä ihan tosissasi. Vaihdoin Mikin mikkiin, ja laitoin uuden hakemusvideon. Siihen sain vastauksen, että nyt kelpaisi. Sitten mentiikin jo vauhdilla asiaan. Minulla oli muutamia aihe-ehdotuksia, joista tähän he tarttuivat.

Uskoisin, että ainakin IM/GM-tasoisten pelaajien viesteihin siellä vastataan, jos laittaa heille esim. sähköpostia. Käsittääkseni heillä on videoiden tekijöinä FM-tittelilläkin varustettuja pelaajia, joten kannustan innokkaita laittamaan verkot vesille. Vaurastumismielellä näihin ei kannata kuitenkaan rynnätä. Työtä on paljon ja palkkio säädetty kipukynnykselle. Itse ajattelen, että tällaiset ovat kirjaprojektien tavoin ensisijaisesti kulttuuritekoja. Työtunnin hintaa ei kannata laskea.

Vastaa Viestiin