Koronavirus ja shakki

Shakki Suomessa ja maailmalla
Aleksi Olander
Seura: PSY

Re: Koronavirus ja shakki

Lukematon viesti Kirjoittaja Aleksi Olander » 26 Maalis 2020 22:04

Arto Lindholm kirjoitti:
26 Maalis 2020 21:34
Aleksille: Selitä mitä selität. JSM-blikstien osallistujien määrät ovat vähentyneet vuosi vuodelta, ainakin minun kokemuksestani. Tämä on alaspäin menevä trendi.
Kokemuksistasi on tietysti ihan mielenkiintoista kuulla, mutta toinen vaihtoehto on myös tutustua faktoihin: https://www.shakkiliitto.fi/joukkuepika ... historiaa/

Vuosina n. 1994-2005 oli useampia isoja kisoja, sitä ennen oltiin 30 vuotta samoissa tai huonommissa lukemissa missä ollaan viimeisen kymmenen vuoden aikana oltu.

Kuten sanoin, nuoria ei joukkueblixtit hirveesti kiinnosta. Viime vuonna kisoissa oli nopeasti laskettuna n. 37 junioria, joka on reilu viidennes aktiivisesti kansallisella tasolla kilpailevista junnuista. Sen sijaan että tässäkin vaan piiloudutaan laskevan trendin taakse, niin järkevämpää olis miettiä miten saataisiin lisää juniori-, puulaaki- ja ulkomaalaisjoukkueita kisoihin.

No tämä keskustelu nyt ei enää mitenkään liity koronavirukseen ja shakkiin, mutta tuleepahan silti kommentoitua.

Arto Lindholm
Seura: LauttSSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Arto Lindholm » 26 Maalis 2020 22:45

Aleksille: Luitko itse sitä linkkiä minkä laitoit esille? Mikäii vertaat viimeistä 11 vuotta, 2008-2018, esimerkiksi vuosiin 1991-2007, niin sinun pitäisi huomata jotain trendimäistä. Onko lukujen hahmottamisessasi jotain vikaa? Minä olen ollut melkein kaikissa noissa kisoissa. Tosin viime vuosi, 2019, jäi väliin. Vaikka en ole mestariluokan shakinpelaaja, niin osaan laskea lukuja yhteen ja erottaa niitä toisistaan.

Mikäli luit viimeisen viestini, niin siinä oli asia joka liittyi myös coronaan. Myös sitä aiemmassa viestissäni viittasin koronaan. Koronasta puhutaankin medioissa niin vähän, tuskin missään. Ihan harmittaa viruksen puolesta, että shakkifoorumissa puhutaan enemmän shakista kuin taudista. Sairaus sekin.

Jari Järvenpää
Seura: TuTS

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 27 Maalis 2020 07:09

Täytyy sanoa, että Aleksi on tässä enemmän oikeassa kuin Arto. Joukkuebliksteissä tapahtui vain hetkellinen notkahdus ylöspäin 90-luvulla, jolloin ylitettiin 200 joukkuetta. Yleensä ollaan eri vuosikymmeninä pyöritty korkeintaan 160 joukkueen tienoilla (tai alhaisemmissa lukemissa). Muutenkin mielestäni, vaikka joukkueblikstit monelle rakas turnaus onkin, niin se on kuitenkin vain yksi turnaus. Mielestäni tärkeämpää olisi aktivoida ihmisiä pelaamaan monia turnauksia.

Vastaa Viestiin