Joskus hölmönä luulin, että taktinen taito ratkaisisi blitzipelit. Ajattelin että en ole tarpeeksi hyvä siinä ja siksi surkee pikapelaaja. Näinkään ei näytä olevan asia ja on mielestäni monia kovia pikapelaajia jotka eivät ole salamannopeita taktikkoja.
Ehkä parempi selitys olisi kyky tajuta asemat, ideat ja taktiikat nopeasti. Taktiikka on vain yksi puoli ja myös asemallisia huomioita pitää tehdä nopeasti. Kun asiaa mietin niin löytyypä niin asemapelaajista ja taktikoista molemmista kovia pikapelaajia.
Voipi olla, että pikapelejä voitetaan eri tavoilla. Jotkut voittaa asemallisesti hinuttamalla vaikka 1.b3 tai 1.g3. Toiset menee taktiisiin sekavuuksiin. Kolmannet teoria-asemiin tai asemiin jotka tuntee. Neljännet taas ovat niin nopeita siirtämään ja pelaavat keskipeliin asti aikaansa säästäen ja vaikka joutuisivatkin huonommalle puolelle niin hakkaavat ajalla, esim. tilanteessa 2 min vs 30 s.
Kerronpa hieman itsestäni lisää. Mielestäni oon suurin pirtein peruspelaaja: taktiikka tai asemallinen peli ei tuota ongelmia erityisen paljon omaan tasooni nähden. Taktinen nopeus on ok. Kummastelen missä pelini kusee pikapeleissä? Ehkä oon hidas jollain muulla tavoin kuin taktiikassa.
Ehkä ongelmana on, että jos pelaa pikapeliä liian paljon eri tavalla kuin pitkää niin pataan tulee. Varmasti pelityylini on sopiva ennemmin pitkään. Pikapeli selvästi on eri peli, ei sitä voi samalla tavalla pelata. Ehkä en ole jotain syvällistä pikapelin olemuksesta ymmärtänyt

Yksi pienempi aihe on, että onko selvää jos GM ja 2100-elolukuinen pelaavat pikapeliä ja molemmilla on PELO 2400 niin onko selvää että GM voittaa useimmiten? Joitain esimerkkejä oon nähnyt että näin yleensä tapahtuisi eli pitkän pelin taidoista sais apua.
Toki voin googlailla asiasta ja etsiä GM-lyysejä teemasta mut asia on aivoriihenäkin kiinnostava.