Tuusulan opistolla alkamassa etänä shakkikurssi tammikuun lopulla

Kaikille tarkoitettu tiedotealue, mm. kutsut
Mika Lako

Re: Tuusulan opistolla alkamassa etänä shakkikurssi tammikuun lopulla

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 13 Tammi 2021 13:15

Toivo Pudas kirjoitti:
13 Tammi 2021 12:03
Shakkiareenalla on pöydällinen shakki- ym. kirjoja vapaasti otettavissa ja vaihdettavissa. Lisäksi olen toimittanut silloin tällöin shakkilehtiä kirjastojen kierrätyshyllyihin, josta ne ovat päätyneet käyttöön. Viimeksi postitutin Ranualle shakkikirjallisuutta ja lehtiä, nykyään postikulut isoistakin kirjapaketeista ovat kympin luokkaa.

Veikko Valon Shakkikirja taitaa olla ilmaisjakelussa nykyään.
Osa shakkikirjoista saattaa olla minun sinne Munukan aikana lahjoittamiani.
Tein kyllä aikanaan karsintaa. Jos pidin shakkikirjaa huonona tai vääriä vaikutteita antavana - heitin shakkikirjan roskiin.
Esimerkkinä vaikka useat kirjat joissa kerrotaan "Voitan pelin avauksessa X". Tässä nimikesarjassa on oikeasti vain muutama hyvä kirja.

Jos haluaa hyvän sarjan shakin avauksista, niin kannattaa lukea Watsonin Mastering the Chess Opening I-IV. Viimeisessä kirjassa on myös käsitelty avaus 1. g4 .

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 13 Tammi 2021 14:25

sauli.tiitta kirjoitti:
11 Tammi 2021 21:35
Oi kuule Mika! Suomalaiset aikuiset käyttävät NIIN vähän ulkopuolista valmennuksellista apua, että ainoa johtopäätös jonka osaan vetään on, että suomalaiset aikuiset lukevat todella paljon shakkikirjallisuutta kun ei shakkivalmennus ihmiseltä ihmiselle kiinnosta.
Harvalla aikuisella on tavoitteita kehittyä. Turha laittaa siinä tapauksessa aikaa valmentajan kiusaamineen omalla oppimattomuudella.

Ei ole shakki spefi ilmiö. Jalkapallovalmentjat, jotka valmentavat nuoria aikuisia valmentajat niitä puoliammattimaisissa joukkueissa. Loput valmentaa lapsia/nuoria.

Pekka Lempeä

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Lempeä » 14 Tammi 2021 08:18

Onkohan kynnys valmentajan käyttöön jotenkin suomalainen ominaispiirre. Olen itse harrastanut haulikkoammuntaa, ehkä palaan siihen taas eläkkeellä jos rahat riittää. Siinä lajissa jos missä voisi valmentajasta saatava bang-for-buck olla aika huima (virheiden juurisyiden korjausta muutamalla valmennuskerralla). Mutta äärimmäisen harva siellä laittaa tuollaiseen pientä osaa rahasta vaikka laji muuten on suhteellisen kallis harrastus. Ja joo, enpä tehnyt sitä itsekkään, olin tyytyväinen kun olin sillä tasolla että kehtasin kisoissa käydä. Shakkivalmentajaa voisi kyllä joskus harkita :shock:

sauli.tiitta
Seura: MatSK
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 23 Tammi 2021 12:56

Kurssi toteutuu!

Terv. Ope

Vastaa Viestiin