Edelleenkin väitän että oma tietokantani on uskottavampi. Asemallisesti ei voi mitenkään perustella, että daamienvaihtojatko toisi oikeasti mustalle enemmän voittoja. Jos moinen tulos on esillä niin sitä pitää koittaa tutkia (jos asia kiinnostaa), mistä se johtuu: ovatko mustilla olevat pelaajat olleet luvullisesti heikompia vai onko taustalla jokin toinen syy. Itse lisäksi muistan, että avausteorian mukaan daamienvaihtojatko tuo valkealle edun. En kuitenkaan jaksa tähän asiaan panostaa kovin paljoa, koska luultavasti täällä kuitenkin jokainen haluaa uskoa mihinkä uskoo ja mun on turha koittaa sitä muuttaa.eerikki kirjoitti:http://chesslive.de/
4. Nf3 12 009 kpl, 56%
4. dxe5 3998 kpl, 45%
4. Nge2 815 kpl, 60%
Itse olisin e4-pelaajana melko tyytyväinen jos voisin aloittaa valmistautumisen jatkosta 1.e4 d6 2.d4 Rf6 3.Rc3 e5 4.Rf3 Rbd7 5.Lc4 Le7 6.0-0 0-0. Näköjään Fabiano Caruna ja Sergey Karjakin ovat tätä variaatiota pelailleet valkeilla useamman kerran.
Sanonpa vielä että myös konearvio tietokannassani on +.44 valkealle daamienvaihtojatkossa ja +.22 4.Rf3:ssa mikä vaikuttaa uskottavalta ja johdonmukaiselta. 4.Rf3:ssa musta saa riittävän hyvän kontrollin keskustasta enkä itse keksi mihkä muka perustuisi että valkealla olisi jotain edes lievää etua.