Minä olen 48 vuotinen sotalautapeliharrastelija helsingistä, mutta, pelaan myös shakkia aika ajoin playchess.com palvelussa, yleensä häviän.
Mutta, minulla on ihan nuoruudesta asti ollut yksi sääntö kohta jota en kykene muuttamaan peli ajattelussani, tämä on tornittaminen.
Minä olen siis tietokoneistettujen sotalautapelaaja, enkä ole oikea shakki pelaaja, mutta ->
Mitenkä te ammattimaisemmat koette tämän tornittamisen, minä olen sillä kannalla, että, tornittaminen kannattaa jättää tekemättä, ja suorittaa se vain silloin kun paine keskustaan kohtaan on niin kova, että, pelin jatko on uhattuna, eli käyttääkin myös kuningas keskialueen turvaamiseen ja valtaamiseen, muitten nappien kanssa. ja siten ja näin mahdollisesti lukita tämä keskialue, ja suorittaa hyökkäys jommalta kummalta syntyneeltä reunalta, ja myös jos kykenee pelaamaan, niin, että, ei joudu tornittamaan, on yleensä voitolla pelissä, kun loppu peli alkaa, kuningas on siirtynyt hieman eteenpäin ja tornit liikkuvat vapaana ala rivilllä, ja kuningasta sitten kenties yksi tai kaksi lähettiä taikka hevosta turvaa edestä, sivu nappien kanssa, myös jos kuningas on jo alusta lähtein hieman edessä, sen voi loppupelissä kun nappeja on vähän, niin, käyttää helpommin hyökkäämään vastuksen kuningasta ja nappeja vastaan.
Toinen mitä minua mietittää, on tämä hevonen ja lähetti, molemmat ovat pisteytetty arvoon 3 pistettä, tämä minun tietojeni mukaan, minä, kuitenkin katson, että, ihan yksi oikoinen tulkitseminen 3 pisteeseen on hieman väärä, nappien tärkeys korostuu eri tavalla eri ajoin, koen että hevonen on tärkeämpi avaus pelissä ja lähetti sitten loppu pelissä, eli peli kannattaa avata hevos pelillä ja säästää lähetti loppuun, ennemmin kuin vaihtaa niitä huoletta pelin aikana 3 pisteen mukaan.
Siinä minun mietteitäni shakki pelaamisesta, olen shakki aloittelija, mutta, olen eläkkeellä tällä hetkellä, aion kehittyä pelaajana playchess.com palvelussa.

--