Analyysit - tornittaminen ja vielä ne 3 pistettä napit.

Avaukset, analyysit, loppupelit ja tehtävät
Hannu Särö
Viesti:

Analyysit - tornittaminen ja vielä ne 3 pistettä napit.

Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Särö » 07 Heinä 2019 20:48

Hei,

Minä olen 48 vuotinen sotalautapeliharrastelija helsingistä, mutta, pelaan myös shakkia aika ajoin playchess.com palvelussa, yleensä häviän.

Mutta, minulla on ihan nuoruudesta asti ollut yksi sääntö kohta jota en kykene muuttamaan peli ajattelussani, tämä on tornittaminen.

Minä olen siis tietokoneistettujen sotalautapelaaja, enkä ole oikea shakki pelaaja, mutta ->

Mitenkä te ammattimaisemmat koette tämän tornittamisen, minä olen sillä kannalla, että, tornittaminen kannattaa jättää tekemättä, ja suorittaa se vain silloin kun paine keskustaan kohtaan on niin kova, että, pelin jatko on uhattuna, eli käyttääkin myös kuningas keskialueen turvaamiseen ja valtaamiseen, muitten nappien kanssa. ja siten ja näin mahdollisesti lukita tämä keskialue, ja suorittaa hyökkäys jommalta kummalta syntyneeltä reunalta, ja myös jos kykenee pelaamaan, niin, että, ei joudu tornittamaan, on yleensä voitolla pelissä, kun loppu peli alkaa, kuningas on siirtynyt hieman eteenpäin ja tornit liikkuvat vapaana ala rivilllä, ja kuningasta sitten kenties yksi tai kaksi lähettiä taikka hevosta turvaa edestä, sivu nappien kanssa, myös jos kuningas on jo alusta lähtein hieman edessä, sen voi loppupelissä kun nappeja on vähän, niin, käyttää helpommin hyökkäämään vastuksen kuningasta ja nappeja vastaan.

Toinen mitä minua mietittää, on tämä hevonen ja lähetti, molemmat ovat pisteytetty arvoon 3 pistettä, tämä minun tietojeni mukaan, minä, kuitenkin katson, että, ihan yksi oikoinen tulkitseminen 3 pisteeseen on hieman väärä, nappien tärkeys korostuu eri tavalla eri ajoin, koen että hevonen on tärkeämpi avaus pelissä ja lähetti sitten loppu pelissä, eli peli kannattaa avata hevos pelillä ja säästää lähetti loppuun, ennemmin kuin vaihtaa niitä huoletta pelin aikana 3 pisteen mukaan.

Siinä minun mietteitäni shakki pelaamisesta, olen shakki aloittelija, mutta, olen eläkkeellä tällä hetkellä, aion kehittyä pelaajana playchess.com palvelussa.

:) :) :)

--
Lautapelaaja ja lautapelisuunnittelija ja lautapelisivuston ylläpitäjä -

Tässä sivustoni - https://www.lautapelisivusto.com

--

sauli.tiitta
Seura: MatSK
Viesti:

Re: Analyysit - tornittaminen ja vielä ne 3 pistettä napit.

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 08 Heinä 2019 10:34

Hei! Kiitos Heikki kysymyksestä. Pyrin tässä muutamalla lauseella vastaamaan kahteen kysymykseesi:
1) Tornittamisen tarpeellisuus: Yleensä molemmat pelaajat tekevät tornittamisen peleissä. Tähän on muutamia hyviä syitä:
a)Etenkin jos pelaajat siirtävät e-sotilasta kaksi ruutua niin e-linja avautumiselle (molemmilta pelaajilta vaihtuu sotilaat e-linjalta) on suuri todennäköisyys ja siksi kuningas kannattaa pelata turvaan keskustasta tonittamalla lyhyesti tai pitkästi.
b)Toisaalta tornitusta EI pidä ajatella pelkästään siirtona saada kuningas pois keskustasta vaan tapana saada tornituksessa mukana oleva torni paremmin peliin laudan reunasta lähemmäksi keskustaa.
c) Sen lisäksi vaikka tornituksessa saadaan kuningas useimmiten parempaan turvaan niin keskellä lautaa kuningas on muiden nappuloiden tiellä haitaten etenkin tornien yhteispeliä.
d) Tornituksen kautta usein saadaan valkealla f2- ja mustalla vastaavasti f7- ruudut (lyhyesti tornittaessa) suojattua.
e) Kuninkaan jäädessä keskustaan voi usein tulla shakkihaarukoita herkemmin (etenkin kuningattarella) ja näin vastustaja voi voittaa nappulaa.
Tornituksessa kuningas saadaan tavallaa pois pelitapahtumien keskiöstä "jemmaan" otettavaksi sitten myöhemmin peliin kun aika on...

2) Nappuloiden arvosuhteet
Ratsut tosiaan otetaan usein peliin ennen lähettejä. Kuitenkin suurin syy tähän on se, että niiden hyvät ruudut on helpommin löydettävissä kuin lähettien vastaavat ruudut. Valkea pelaa usein ratsut ruutuihin f3 ja c3 koska muita parempia ruutuja ei ole tarjolla. Lähetin tuleva ruutu on usein enemmän riippuvainen siitä mitä vastustaja pelaa, esimerkiksi on järjetöntä pelata Lf1-b5 avauksessa mikäli mustalla ei ole ratsua c6:ssa. (1. e4 e5 2.Lb5?) Lähetillä on usein enemmän vaihtoehtoisia ruutuja mihin sen siirtää ja toisaalta lähetti voi olla hyvä nappula uhkaamaan ruutuja vaikka se on alkuasemassa (usein c1-lähetti jää alkuruutuun 1.e4 e5 avauksissa kun se uhkaa d-sotilaan liikuttua "valmiiksi" ruutuja d2, e3, f4, g5 ja h6).
Nykyään ajatellaan lähettien olevan hieman parempia nappuloita kuin ratsujen, tämä korostuu avoimissa asemissa joissa laudan keskustassa ei ole sotilaita. Etenkin sotilaiden sijainnit laudalla vaikuttavat suuresti ratsujen ja lähettien hyvyyksiin. Nappuloiden arvoista ja niiden arvottamisen vaikeudesta saa jonkinlaisen käsityksen kun käy sivuilla: https://en.wikipedia.org/wiki/Chess_pie ... tive_value

Terv. Sauli Tiitta
shakin opettaja

Hannu Särö
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Särö » 08 Heinä 2019 20:55

Hei,

Kiitos kun vastasitte, hienompi vastaus mitä odotin, että oikein shakki opettaja, vau.

Minä katsoin tuota linkkiä jossa oli peli nappien arvoja, ja siellä tosiaankin oli moni arvioinut tuon lähetin arvokkaammaksi, minä olen samaa mieltä en kykene käsittämään että hevonen on yhtä monipuolinen useissa eri loppupeleissä mitä lähetti, eteenkin tuettu lähetti on arvokkaampi, niin, keski kuin loppu peleissä.

Myös tuo tornittaminen, minä otan tämän tornittamattomuuden omaan peliini, minä aion tästä lähtein harjoitella peliä, näin, että, tornitan vain ja ainoastaan jos pelin jatko on uhattuna, aion käyttää kuninkaan keskialueen hallintaan ja kun napit vähenee, niin, hyökkäämään.

Kiitos hienosta vastauksesta, sain rauhan tuohon lähetti pulmaani, minä arvioin lähetin arvokkaammaksi, sillä pelataan voimakas keski ja loppu peli useimmin, toki hevosellakin omat hetkensä on, mutta, ne joutuu vähän enemmän rakentaa ja ovat vaikeampia, tuettu lähetti on arvokkaampi mitä tuettu hevonen, esim. lähetillä käsittää reunasta reunaan liikkeen keski ja loppu peleissä helpommin.

:) :) :)

Hannu Särö.

--
Lautapelaaja ja lautapelisuunnittelija ja lautapelisivuston ylläpitäjä -

Tässä sivustoni - https://www.lautapelisivusto.com

--

sauli.tiitta
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 09 Heinä 2019 07:27

Yksi shakin hienouksista on se että sitä saa pelata juuri omalla tavallaan. Mutta vastuun kantaa toki itse selkänahassaan.
Itse muistan yhden turnauksen vuosia sitten jossa neljässä pelistä mustilla tein yhteensä neljä kuninkaan siirtoa ja kahdessa pelissä en siirtänyt kuningastani ollenkaan. Noissa kahdessa pelissä minulla oli sotilas tiukasti e7 alkuruudussa antamassa edes jonkinlaista turvaa kuninkaalleni.

Viime vuonna todella poikkeuksellisesti Vladimir Kramnik jätti huipputurnauksessa mustilla tornittamatta kuninkaan e8aan vaikka avaus oli 1.e4 e5. Uusimmassa Suomen shakissa on analysoituna tämä peli. Pelkkään peliin linkki http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1914397 Tämä peli on todella harvinainen poikkeus huipputasolla!

Vaikka näitä esimerkkejä on niin silti suosittelen tornittamista melkein joka pelissä. Mikäli jättää tornittamatta ja häviää pelin niin kannattaa analysoida peliä todetakseen oliko tornittamattomuus syypää häviöön.

Hauskoja pelejä ilman tornitusta toivotan!

Terv. Sauli

Petri Pitkänen

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 13 Heinä 2019 11:47

Niin ja noi nappuloiden arvot on keskimäärin normaalitilanteissa arvoja. Jos lähetti on omien sotilaiden blokkaama sen arvo riipuu kovasti siitä saako sen jotenkin vapautettua. Ja ratsu voi olla arvokkaampi kuin lähetti jos saat sen oikeaan paikkaan vaikka viidennelle riville sotiladen suojaaman niin että vastustaja ei voi ajaa sitä pois.

Noita nappuloisen arvoja on monia tuolla sivulla on kahdet
http://www.chessfornovices.com/chesspiecevalues.html

Kannattaa huomata että Kaufmaninkin arvoissa - jotka on ammattipelaajien peleistä tietokoneella haettu- ratsu ja lähetti on samanarvoisia. Paitsi milloin vain toisella pelaajalla on molemmat lähetit niin silloin lähetti on arvokkaampi.

sauli.tiitta
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 05 Elo 2019 07:49

Kuten useimmat tietävät olen aloittanut shakkiaiheisten Youtube kanavan pitämistä. Tämän aamun peli on taas yksi hyvä esimerkkipeli miksi kannattaa pyrkiä tornittamaan nopeasti. Tervetuloa tutustumaan: https://m.youtube.com/watch?feature=you ... yutcrdGVJ4

Terv. Sauli

Vastaa Viestiin