JSM 2011/12

JSM
TJS

Re: JSM 2011/12

Lukematon viesti Kirjoittaja TJS » 23 Syys 2011 21:49

The kirjoitti:Hätäpäissään naputtelin: http://www.student.oulu.fi/~kjoentak/liigatulos.htm

En usko, että toimii, mutta idea käynee selville. Nyt JHam tai joku muu guru asialle ja liiton sivulle lomake, jossa ei ole erehtymisen mahdollisuutta. Alat saamaan määrämuotoista kamaa.

EDIT: Malli oli kelvoton ja huonokoodinen. Parempia systeemejä on minulle kerrotun mukaan helppo tehdä ja niitä on tehtykin. Käyttöön niitä ei ole otettu, koska JSM-toimikunta vastustaa. Toimikunnan on turha valittaa käsityössä eteentulevista hankaluuksista, jos helpottava automatiikka on kerta itse tyrmätty.
Pois turha vaatimattomuus, tuo The'n "versio 1.0" olisi ihan hyvä lähtökohta, jos halutaan tehdä tulosten syöttämisestä hiukan vähemmän virheille altis. Alla pari ideaa vapaasti käytettäväksi...

1. Jo pelkkä perus-HTML sisältää jo itsessään ominaisuuden siihen, että valittaessa alasvetovalikosta esim. SM-liiga, voisi sen vieressä päivittyä suoraan toinen alasvetovalikko, jossa olisi SM-liigan joukkuelista, jolloin poistuisi mahdollisuus valita pelanneet joukkueet vahingossa eri lohkoista.

2. Tulosvalikkoon pitäisi lisätä myös 1-0, 1/2-1/2 ja 0-1 lisäksi 1-0 w.o., 0-1 w.o. ja ehkä vielä harvinainen 0-0.

3. Joukkuetulosta varten voisi olla hyvä, että olisi myös ruutu kokonaistulokselle, joka sekin voisi olla myös toteutettuna alasvetovalikosta.

4. Useimmat palvelimet (operaattorit) sallivat yhä nykyisin cgi:scriptien käytön ainakin formin lähettämisessä. Alla oleva on vain esimerkki, jossa kerrotaan suurin piirtein se millä tavalla voi täytetyn lomakkeen lähettää. Rivillä kaksi oleva "liigatulokset@kolumbus.fi" on kuvitteellinen sähköpostiosoite, joka voi olla myös postituslista, joka luotaisiin tätä käyttöä varten. Sillä tavalla lomakkeen tiedot saisi niin haluttaessa yhdellä ja samalla kerralla lähetettyä vaikka kolmelle eri henkilölle.

<FORM ACTION="http://www.kolumbus.fi/cgi-bin/FormMail" METHOD="post">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="recipient" VALUE="liigatulokset@kolumbus.fi">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="redirect" VALUE="http://www.kolumbus.fi/shakkiliitto/lii ... ttaus.html">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="subject" VALUE="Tulosilmoitukset">

ja lomakkeen loppuun

<INPUT TYPE="submit" VALUE="Lähetä tuloslomake">

PS: Nuo "sinnepäin olevat" nettiosoitteet keksin itse, joten ne EIVÄT siis nyt toimi. Oikeat polut täytyy koodaajan kysyä ylläpidolta erikseen samoin kuin varmaan myös lupa luoda uusi postituslista.

T: TJS

Jari Torkkola
Seura: PSY

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Torkkola » 23 Syys 2011 22:02

Kun tuota määrittelyä nyt porukalla tehdään, niin 2. kohtaa täydentämään:
1-0 w.o w.o ja 0-1 w.o w.o.

Ainakin tuollainenkin tulos pelattiin jo ekalla kierroksella.

KUSK - Me-Ra 2 4-0
Kivi Jouni - Kampman Marko 1-0
Tienaho Pasi - Leizinger Antero 1-0
Jokelainen Heikki - Heikkinen Juha ½-½
Seppälä Matti - Juntunen Eelis 1-0
w.o - w.o 1-0

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 23 Syys 2011 23:45

The kirjoitti: Malli oli kelvoton ja huonokoodinen.
Huonokoodinen se oli, mutta idea on täysin toteutettavissa. Jos itse olisin tuloksia vastaanottamassa, niin tekisin lomakkeen ensitöikseni.

Timojk
Seura: ESK

Lukematon viesti Kirjoittaja Timojk » 24 Syys 2011 00:28

The kirjoitti:EDIT: Malli oli kelvoton ja huonokoodinen. Parempia systeemejä on minulle kerrotun mukaan helppo tehdä ja niitä on tehtykin. Käyttöön niitä ei ole otettu, koska JSM-toimikunta vastustaa. Toimikunnan on turha valittaa käsityössä eteentulevista hankaluuksista, jos helpottava automatiikka on kerta itse tyrmätty.
The puhuu varmaan omasta puolestaan. En muista nähneeni yhtään ehdotusta "paremmista systeemeistä" tai minkäänlaisesta lomakkeella tapahtuvasta tulosilmoittelusta.

Jos on ollut niin ennen vuotta 2009 jolloin en ollut JSM-toimikunnassa. Viime kaudella keskustelin aiheesta Teemu Vihisen kanssa, mutta se jäi keskustelun tasolle.

Minun mielestä lomakesysteemi pitäisi koodata siten, että se menisi näkyviin ainakin jossain muodossa ja lähettäjä itse voisi sitä tarvittaessa muuttaa, mahdollisen vahinkonäppäilyn seurauksena. Lomake pitäisi lisäksi olla sen verran helppokäyttöinen että ei tulisi mitään tulkintamahdollisuutta JSM-toimikunnalle sitten uutena lisätyönä.

Eli yhtään ehdotusta en ole nähnyt minkäälaisesta konkreettisesta ehdotuksesta, joten en ainakaan minä ole tyrmännyt yhtään ehdotusta.

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 24 Syys 2011 10:29

Vähän paranneltu "the" versio.
http://netikka.net/dev/lomaketesti/lomake.html

Voi vapaasti kokeilla, tulokset lähtee lomaketesti@mailinator.com
Postin voi lukea samantien http://www.mailinator.com/maildir.jsp?email=lomaketesti
Viestit poistuvat itsestään tietyn ajan kuluttua. (Erikoismerkit ei näy oikein, syy tutkimatta)

Ainut asia lienee lähettäjän varmentaminen.. Eli lomake olisi laitettava salasana suojattuun kansioon tai lomakkeelle erillinen salasana kenttä (joka luonnollisesti ilmoitettava etukäteen lomakkeen käyttäjille)

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 24 Syys 2011 10:34

The kirjoitti: Viitsisitkö tehdä
(i) erinomaisen hyvän lomakkeen
Esimerkki taisi tulla nopeammin kuin odotit? Erinomainen se ei ole. Viimeistely vie aikaa, eikä sitä viitsi turhaan tehdä.

Jussi Hämäläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi Hämäläinen » 24 Syys 2011 12:13

Myös uusilla sivuilla on yksi versio joka perustuu 3rd party-sovellukseen. Muuten samankaltainen mutta lomakkeen asettelu vähän heikompi kun kaikki kentät on allekkain. Bonuksena tiedoston latauspainike, joka ei toimi. Hyvä bonus siis. En jaksanut näin aluksi tehdä kuin 5-pöytäisille sarjoille ja joukkueet pitää syöttää käsin.

http://shakkiliitto.net/index.php/sm-liiga/ilmoita

Timojk
Seura: ESK

Lukematon viesti Kirjoittaja Timojk » 24 Syys 2011 19:18

JSM-toimikunta ei käsittääkseni (2009-) aikana ole hylännyt mitään lomakeideaa, vaan kannattanut sellaista. Pj on nyt Eurocupissa, mutta olen vastaanottanut vpj:n ominaisuudessa "The:n" viestin tarkentavana ja vähän perehtynyt edellä olevaan.

Sen verran että helpoin kokeilukenttä olisi ehkä Suomen Cup 2012, ja aikaisemminkin olisi hyvä kokeilla sitä, esimerkiksi muutaman "tarpeeksi ison seuran" osalla, jotta saataisiin mahdolliset ongelmat esille.

Lomakkeet ovat tätäpäivää ja tulevaisuuttakin, ellei 100% digilautakattoa saavuteta, mutta se ei ainakaan ihan heti ole näköpiirissä Suomessa.

Ja kun JSM pj on Eurocupissa ja annetaan hänelle pelirauha siellä, otan vastaan tässä välissä kaiken kritiikin tai muun vastaavan. Viestit toki menee kaikille, mutta pyrin vastaamaan kullekin sen mukaan mikä on ollut käytäntö ja/tai kiireellisyysaste.

Kokonaisuutena minun käsitykseni mukaan Suomen JSM-järjestelmä on ollut hyvässä rakenteessa 1974 alkaen jolloin elettiin (posti- ja lankapuhelinmaailmaa) ja edelleenkin 2012 kupeessa jossa melkein pitää kysyä, miksi joku saa postia tai miksi on kotona lankapuhelin? No ajat muuttuvat.

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 25 Syys 2011 13:14

Valitettavasti kolmannen osapuolen valmis palikoilla harvoin saa hyvää.. Itse tehtynä lomakkeesta on mahdollista saada juuri sellainen kuin tarvitaan. Korjasin esimerkkiin pari asiaa.

- Sarjan valitseminen näyttää aina oikean määrän pöytiä
- Ottelutulos lasketaan automaattisesti tulosvalintojen perusteella
- Lomaketta ei voi lähettää puutteellisin tiedoin (testaamatta)
- Lisätiedoille valinnainen kenttä
- Ääkkösten näkyvyys on mailinatorin ongelma, omaan sähköpostini viesti tulee ok.

Voin laittaa tiedostot (3kpl) ladattavaksi. Mitään asennusta tuo ei vaadi, riittää kun vain laittaa johonkin kansioon ja palvelimelta on sallittu lähettää sähköpostia. Mailiosoite pitää notepadilla muokata, mihin tulokset halutaan.

heikkjy
Seura: MatSk

Lukematon viesti Kirjoittaja heikkjy » 25 Syys 2011 15:17

Onko JSM nykyisin pelkkää tietotekniikkaa? Kommentit ja arviot peleistä löytyvät toivottavasti jostakin muualta. Ne kinnostavat senioria.

Vastaa Viestiin