Latomisen alkeet

Interenet-pelaaminen, pelitietokannat, tietokoneohjelmat yms.
Kullervo Joentakanen
Seura: HämSK

Latomisen alkeet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kullervo Joentakanen » 21 Loka 2018 08:47

Shakkijuttujen esittämiseen on eri keinoja.

Itse olen kokeillut
- wordin fontit
- Torben Hoffmannin LateX-paketti

Seuraavaksi ehkä räplään https://en.wikipedia.org/wiki/Scribus

Onko jollakin kokemuksia/vinkkkejä, miten kannattaa toimia?

Arvelen, että aiheen käsittely on yleisesti mielenkiintoinen. Syy: suomalaiset shakkivihkoset ja monet kirjatkin on selvästi tehty luolamiestekniikalla (shakkiohjelma on auki ja sieltä räpsitään asemia kuvakaappauksilla tekstin sekaan).

Kullervo Joentakanen

Re: Latomisen alkeet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kullervo Joentakanen » 21 Loka 2018 09:31

Täydennystä edelliseen...
Kullervo Joentakanen kirjoitti: Itse olen kokeillut
- wordin fontit
- Torben Hoffmannin LateX-paketti
Liitetiedostossa mallikappale, mitä on syntynyt word-fonteilla. Jokunen "epätahtisuus" siellä pilkistää, mutta ei vaarantanut kerhon ratkaisuiltaa...

Hieman jo iäkkäät LateX-kokeiluni olen onnistunut kadottamaan. Menettely oli seuraava
i. Asensin MikTex -paketin. On ilmainen.
ii. Asensin Hoffmannin Skak-paketin. Niin ikään ilmainen.
iii. Asensin vielä jotain vieweriä ym. Ei voi muistaa.

Ja ei kun tekemään. Kun homman sai sujumaan, sehän oli todellista taidetta. Lähdekoodiin annetaan pgn-siirtolistaus ja ohjelma tekee diagrammit kohtiin, jotka valitset. Tai jos yksittäinen asema kiinnostaa, se annetaan FENinä.

Varjopuoli kuitenkin LaTeX:ssa sama kuin vanhan liiton koodauksessa: 10% ajasta on oikeaa tekemistä, loput 90% kuluu kun etsit missä se syntax error (esim puuttuva kaarisulku whatever) piileksii. Toinen varjopuoli oli, että LaTeX:n hienovirittäminen osoittautui hyvin rasittavaksi. Teoriassahan ohjelmisto on edistynyt ja voit tehdä mitä ikinä haluat, käytännössä oli helppo ajaa itsensä solmuun minipage ym. viritysten kanssa.

Näillä höpinöillä eteenpäin :D

Muiden kokemukset?
Liitteet
hamskpokaalikilpailu2015_isofontti.pdf
(192.92 KiB) Tiedosto ladattu 77 kertaa

Kerkko Luosto
Seura: LauttSSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Kerkko Luosto » 21 Loka 2018 20:22

LaTeX:lla kirjoittavan kannattaa harkita käyttävänsä xskak-pakettia, joka on skak-paketin laajennus ja jonka on laatinut tunnettu latexisti Ulrike Fischer. Muistaakseni muunnelmien käsittely oli paljon helpompaa xskak:lla kuin skak:lla. En ole yrittänyt viilata fonttien käyttöä, vaan olen tyytynyt perusasetuksiin niin, että olen kirjoittanut dokumentin kaksipalstaiseksi, siis näin:

\documentclass[12pt,twocolumn]{article}
\usepackage{xskak}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[finnish]{babel}
\usepackage[text={18cm,24cm}]{geometry}

LaTeX:n vahva puolihan on se, että kun tietyt viritykset on kerran tehnyt, niin niitä on helppo toistaa tulevissa dokumenteissa. Ensimmäinen kerta on siis kylläkin työläs, mutta jatkossa selviää todennäköisesti jopa helpommin kuin valtavirtaohjelmia käyttävät.

Syntaksivirheitä karsii tehokkaasti, jos editori tukee mm. sulutuksen loppu- ja alkusulkujen luomista yht'aikaa (ja kursori jää keskelle). Moderneissa TeX-ympäristöissä on muitakin kirjoittamista helpottavia työvälineitä.

Kullervo Joentakanen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kullervo Joentakanen » 09 Marras 2018 15:54

Kerkko Luosto kirjoitti: LaTeX:lla kirjoittavan kannattaa harkita käyttävänsä xskak-pakettia, joka on skak-paketin laajennus ja jonka on laatinut tunnettu latexisti Ulrike Fischer.
Kiitos vinkistä. Kokeilin ja vaikutti hyvältä.
Kerkko Luosto kirjoitti: LaTeX:n vahva puolihan on se, että kun tietyt viritykset on kerran tehnyt, niin niitä on helppo toistaa tulevissa dokumenteissa. Ensimmäinen kerta on siis kylläkin työläs, mutta jatkossa selviää todennäköisesti jopa helpommin kuin valtavirtaohjelmia käyttävät.
Näin siinä kävi minullakin. Pari tuntia tuhrautui ja pikkuseikkojen kanssa tappelminen on rasittavaa.

Liitteenä ensiraapustus xskakilla:
filenalho.pdf
(66.95 KiB) Tiedosto ladattu 39 kertaa

Vastaa Viestiin