Aloittelevan pelaajan päiväkirja

Kerro seikkailuistasi shakin parissa
Vigo Harnasson
Viesti:

Aloittelevan pelaajan päiväkirja

Lukematon viesti Kirjoittaja Vigo Harnasson » 06 Maalis 2011 13:06

Tervehdyn kaikille foorumin käyttäjille!

Sain päähäni ajatuksen alkaa pitää pienimuotoista päiväkirjaa aloittelevan shakinpelaajan elämästä. Päiväkirjan pitämiseen on oikeastaan viisi syytä, ja ne ovat seuraavat:

01 Pidän kirjoittamisesta
02 Elämäntilanne on tällä hetkellä sellainen, että jää aika paljon vapaa-aikaa töiden jälkeen, joten haluan syventyä shakinpelaamiseen kunnolla nyt kun siihen on hyvä mahdollisuus.
03 Shakkifoorumi tarjoaa hyvän mahdollisuuden päivittää tilannetta, ja saada mahdollisesti apua ja vinkkejä siihen mitä kannattaa tehdä jotta kehittyy paremmaksi pelaajaksi.
04 Motivaatio oppimisprosessiin pysyy korkealla, kun raapustelee päiväkirjaan. Päiväkirja on ns. lupaus itselleni, että opettelen pelaamaan shakkia.
05 Shakki on hieno peli.

On ehkä hyvä myös muutamalla sanalla kertoa hieman historiaa shakin parista, jos siitä nyt lauseen tai kaksi edes pystyy kirjoittamaan. Eli ensimmäiset muistikuvat shakin parista on joskus 8 - 10 vuotiaana, kun tuli isovanhempien kanssa muutama peli pelattua. Shakin säännöt osaan aika perustasolla, eli siis nappuloiden liikkeet ja muut perusjutut ovat tuttuja, ne ovat juurtuneet mieleen niistä muutamasta lapsuuden peleistä. Sen jälkeen shakki jäi kokonaan, ja nyt 21-vuotiaana olisi valtava innostus opetella tämä peli kunnolla.

Nyt olen viime viikkoina pelannut shakkia lähinnä gameknotin verkossa, joka on mielestäni aika kiva paikka pelailla. Pystyy pelaamaan pitkiä pelejä hyvillä aikarajoituksilla, sekä myös blitz pelejä, joista ainakin tällä hetkellä pidän enemmän. Noita blitzejä olen pelannut ehkä 7 kappaletta, ja kaikki olen hävinnyt. Pidempiä pelejä olen pelannut vasta yhden, ja sekin oli tappiollinen. En ole tarkemmin tutustunut muihin kuin tuohon gameknotin palveluun, mutta ainakin toistaiseksi se riittää mulle hyvin. Siellä voi myös luonnollisesti ratkoa puzzleja, joka on varmasti hyvä tapa kehittyä.

Kun olen ollut poissa koneelta, mutta on pitänyt päästä pelaamaan olen pelannut iPhonella chess.com palvelun kautta, mutta ainoastaan tietokonetta vastaan. Lisäksi livenä on tullut pelattua tyttöystävän kanssa, joka on toistaiseksi ehkä hieman edellä shakissa, ja 7 peliä ovat siinäkin jakautuneet neljään tappioon ja kolmeen tasapeliin. Yksi lähiaikoijen tavoitteista olisi luonnollisesti voittaa tyttöystävä mennen tullen, sekä kesällä haastaa hänen isänsä, jolla on takana noin 20-vuoden shakkihistoria, mutta tietokoneita vastaan pääsääntöisesti. Nämä ovat hauskoja ajatuksia ja juttuja, mutta päätavoite on kehittyä shakinpelaajana hyvälle tasolle, ja olen luvannut itselleni sitoutua tähän peliin useamman vuoden ajaksi, ja toivottavasti loppuelämäkseni.

Mitä oppimiseen on toistaiseksi tullut, eniten olen varmasti oppinut noissa muutamissa blitz peleissä. Lisäksi luen tällä hetkellä David Pritchardin "The Right Way To Play Chess"-kirjaa, jossa olen perusjuttujen jälkeen alkanut käymään läpi pelilaudalla noita kirjan "mate" tilanteita, pääasiassa K&Q vs. K sekä K&R vs K näin aluksi. Lisäksi tuota ensimmäistä esimerkkipeliä aletaan pikkuhiljaa käymään läpi laudan avulla, joten alkuun ollaan päästy käymällä läpi ihan perus 1. e4 siirtoa yms. Luulen että toi on mulle hyvä kirja, mutta jos jollakin on muita suosituksia niin kuuntelen ja laitan mielelläni tilaukseen, joko suomen- tai englanninkielisiä.

Tälläisillä löpinöillä siis alkuun. Päivittelen tätä alkuun varmaan aika satunnaisesti, jahka löydän rytmin tuohon shakkiin päivittäin. Tarkoitus olisi kehitellä hieman suunnitelmaa siitä miten paljon, ja millaisia pelejä kannattaisi päivittäin pelata yms. Näihinkin otan mielelläni vinkkejä vastaan, mikäli jollakin sellaisia on. Muuten elämässä tällä hetkellä isosti esillä urheiluvedonlyönti, jossa tulee pelattua pääasiassa jalkapallo, golf ja yleisurheiluvetoja näin kesän lähestyessä. Harrastusmielessä sitten pokeria ja raveja, riippuen miten aikaa riittää, joten ehkä joskus saattaa näistäkin jutuista muutama lause livahtaa shakkipäiväkirjaan.

Toivottavasti tämä päiväkirja auttaa mua pitämään kiinni tästä projektista, ja kaikki vinkit käyttäjiltä ovat tietysti tervetulleita.

Vigo

Jussi Hämäläinen

Re: Aloittelevan pelaajan päiväkirja

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi Hämäläinen » 06 Maalis 2011 18:39

Se on aina hyvä että tällekin foorumille tulee lisää nuoria kirjoittajia. Oikea asenne ehdottomasti. Shakki voi olla aluksi vaikea laji (tai sitten ei) mutta jos asenne on kunnossa niin on vain ajan kysymys kunnes voitat pelejä roppakaupalla.

Yksinkertaiset shakkipuzzlet ovat imho yksi parhaista tavoista kehittyä niin noviisipelaajalle kuin muillekin.

Vigo Harnasson
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Vigo Harnasson » 08 Maalis 2011 02:34

Kiitos heti kommentista!

Tänään ehdin miettiä shakkia taas hieman paremmalla ajalla, ja tarkoituksena oli syventyä hieman tarkemmin tuon mainitsemani kirjan sisältöön. Päätin käydä kaikessa rauhassa läpi erilaisia tilanteita pelin loppuvaiheessa, ja apunani oli lauta jotta kaikki siirrot ja kuviot olisi mahdollisimman helposti ymmärrettävissä. Aloitin tuosta K&Q vs K, joka on pääpiirteittään ihan hyvin ymmärrettävissä ihan aloittelijankin kannalta. Samoin K&R vs K, sekä K,R&R vs K. Näitä on oikeastaan aika mukava käydä laudalla läpi, tarkastella erilaisia vaihtoehtoja niin hyökkäävän, kuin puolustavankin osapuolen näkökulmasta. Aikani näitä tarkastelin, ja kun tilanteet menivät yhä vain monimutkaisimmiksi, päätin jättää kirjan ja mennä pelaamaan muutama blitz-peli gameknotille. Palataan tähän hieman myöhemmin, sillä nyt pari sanaa vielä tuosta kirjasta.

Pelasin (tai siis siirtelin) tänään myös tuon kirjan ensimmäisen esimerkkipelin kokonaan läpi pelilaudalla, ja täytyy sanoa että on se shakki upea peli. Kaikilla siirroilla oli tarkoitus (tähän tietysti pyritään), ja kaikki toimi täydellisessä harmoniassa keskenään. Okei, tottakai kirjassa tilanne oli tehty tarkoituksellisesti siihen tapaan, että valkoinen teki selkeitä virheitä pelin aikana, mutta tästä huolimatta olin vakuuttunut, ja motivaationi oppimiseen kasvoi hurjasti. Ymmärsin oikeastaan suurimman osan siirtojen tarkoituksista varsin hyvin, vaikkakin pääosin sen takia että ne olivat kirjassa niin hyvin selitetty, ja kyseessä oli varsin yksinkertainen ja lyhyt peli.

Anyways, imaisin kerralla ehkä hieman liikaa samantyylistä tietoa sisään, ja kun aloitin pelailemaan gameknotilla olin aivan pää jumissa koko ajan. Pelasin kaksi nopeaa blitziä, jotka hävisin alta aikayksikön. Huomasin, että riippumatta siitä aloitanko peliä vai en, viimeistään siinä vaiheessa kun saan pelattua omat hevoseni peliin, menetän otteeni pelistä. Alku menee hyvin pitkälti aina samalla kaavalla, keskustan kautta yritän lähteä rakentamaan, ja avata reittiä läheteilleni, ja sen jälkeen suojaan kuninkaani. Tämän jälkeen tuntuu siltä, että kaveri kuitenkin saa aina niskalenkin, johtuen joko siitä että teen jonkin yksinkertaisen ja typerän virheen, tai siihen että keskitän liikaa huomiota omiin siirtoihin, vaikka pitäisi muistaa että pelissä on ennenkaikkea vastustaja tärkeässä asemassa.

Nyt tuntuu siltä, että kun olen saanut hieman enemmän infoa aivoihin, olen huonontunut pelaajan varsin paljon koska ajattelen ihan liikaa. Uskon että tämä on kuitenkin vain ohimenevä vaihe. Huomenna olisi tarkoitus jatkaa kirjan parissa, ja toivottavasti saisin vähän selkoa siihen miten tuota peliä kannattaa lähteä rakentamaan muutaman avaussiirron jälkeen.

Halusin vielä ottaa esille yhden englanninkielisen termin, johon toivoisin saavani apua kääntäessäni näitä suomenkielelle. Eli olen siis ymmärtänyt tämän merkityksen, mutta "castling" termin suomennos on hämärän peitossa, ja olisi mukavampi kirjoittaa päiväkirjaan sillä ensimmäisellä kotimaisella. Muutenkin mikäli tuolta tulee vastaan jotain sellaisia missä tarvitsen apua, ajattelin laittaa niitä tänne koska täältä ainakin varmasti saa asiantuntevaa avustusta.

Näillä näkymin mulla ei ole muuta kerrottavaa, ajattelin vaan laittaa heti alkuun muutaman kirjoituksen jotta pääsee rytmiin ja jaksaa pelailla sopivasti, mutta rauhallisesti. Jatkossa en tule varmaan näin tiuhaan päivittelemään, mutta esimerkiksi kerran viikossa varmaankin ilman suurempia poikkeuksia.

Vigo kuittaa, over and out!

Rauno Järvinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Rauno Järvinen » 08 Maalis 2011 03:01

Kun kokemusta karttuu niin kannattaa ehdottomasti etsiä käsiin mahdollinen lähikerho ja ottaa selvää kerhoaikatauluista. Toiset voivat olla eri mieltä, mutta musta ainakin tuntuu että alussa tuli opittua eniten juuri pelaamalla paljon ja oppimalla niistä kaikista virheistä, joita tuli laudan äärellä tehtyä. Siinä voi sitten samalla seurata miten kehittyy kun kerhon kantikset alkaa kaatumaan ;)

Kuten oikeastaan kaikella muullakin shakissa, 'castling':lle on monia käännöksiä, joista yleisimmät ovat tornitus ja linnoitus (linna, putki, mitä näitä nyt on :). Erikseen sanotaan yleensä lisäksi pitkä tai lyhyt (tornitus) riippuen siitä tehdäänkö se lyhyelle tai pitkälle puolelle (vrt. Castling queenside ja Castling kingside). Näin sivuhuomiona vielä voisin antaa vinkkinä Ristojan kirjoittaman Shakki-kirjan, joka varmasti monelle nuorelle pelaajalle on ollut se ensimmäinen kirja.

Tsemppiä blogin kirjoitteluun. Kiva lukea miten pääset sisään Suomen shakin maailmaan ja muistella aikaa kun itse teki ensimmäiset siirtonsa. Toivottavasti alkuinnostus jatkuu! Täältä varmasti löytyy tukea muihinkin mieltä arvelluttaviin kysymyksiin jatkossa.

RKK
Seura: SSK

Lukematon viesti Kirjoittaja RKK » 08 Maalis 2011 08:51

Vigo Harnasson kirjoitti:Kiitos heti kommentista!

Anyways, imaisin kerralla ehkä hieman liikaa samantyylistä tietoa sisään, ja kun aloitin pelailemaan gameknotilla olin aivan pää jumissa koko ajan. Pelasin kaksi nopeaa blitziä, jotka hävisin alta aikayksikön. Huomasin, että riippumatta siitä aloitanko peliä vai en, viimeistään siinä vaiheessa kun saan pelattua omat hevoseni peliin, menetän otteeni pelistä. Alku menee hyvin pitkälti aina samalla kaavalla, keskustan kautta yritän lähteä rakentamaan, ja avata reittiä läheteilleni, ja sen jälkeen suojaan kuninkaani. Tämän jälkeen tuntuu siltä, että kaveri kuitenkin saa aina niskalenkin, johtuen joko siitä että teen jonkin yksinkertaisen ja typerän virheen, tai siihen että keskitän liikaa huomiota omiin siirtoihin, vaikka pitäisi muistaa että pelissä on ennenkaikkea vastustaja tärkeässä asemassa.

Nyt tuntuu siltä, että kun olen saanut hieman enemmän infoa aivoihin, olen huonontunut pelaajan varsin paljon koska ajattelen ihan liikaa. Uskon että tämä on kuitenkin vain ohimenevä vaihe. Huomenna olisi tarkoitus jatkaa kirjan parissa, ja toivottavasti saisin vähän selkoa siihen miten tuota peliä kannattaa lähteä rakentamaan muutaman avaussiirron jälkeen.
Kyseessä voi olla, että vastus on ollut normaalia kovempi ja siksi tuntunut, että pelaat huonommin. Toisaalta tuo aivojen jumissa olokin on mahdollista. Hyödyntääksesi oppimaasi tietoa laudalla, niin tarvitset aikaa. Pelaa mielummin pidemmillä ajoilla. Vitosen pelit tuossa vaiheessa ovat enemmänkin ajanvietettä, kuin harjoittelua. Yleisesti käytetään vanhaa puolitotuutta eri muodoissa " Tullaksesi hyväksi pelaajaksi sinun on hävittävä satoja, jopa tuhansia pelejä". Todellisuudessa ihminen oppii parhaiten onnistumisien kautta. Käyttämällä aikaa miettimiseen ja huomaamalla uusien ajatusten tuomat hyvät puolet niin kehityt. Vitosen pelissä et ehdi laittaa palikoita oikeaan järjestykseen edes päässäsi, saatika laudalla ja voittaessasikaan välttämättä et ehdi tajuamaan, miksi voitit.

Vigo Harnasson
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Vigo Harnasson » 12 Maalis 2011 11:12

Kiitos taas heti alkuun kaikista kommenteista!
Rauno Järvinen kirjoitti:Kun kokemusta karttuu niin kannattaa ehdottomasti etsiä käsiin mahdollinen lähikerho ja ottaa selvää kerhoaikatauluista. Toiset voivat olla eri mieltä, mutta musta ainakin tuntuu että alussa tuli opittua eniten juuri pelaamalla paljon ja oppimalla niistä kaikista virheistä, joita tuli laudan äärellä tehtyä. Siinä voi sitten samalla seurata miten kehittyy kun kerhon kantikset alkaa kaatumaan.
Hyvä idea, mutta asustelen tällä hetkellä ulkomailla joten tuo kerhoon liittyminen on tällä hetkellä varsin mahdoton ajatus. Toki niitä täälläkin varmasti on, mutta kun ottaa huomioon vieraan kielen ja muut asiat, keskityn mielummin ainakin toistaiseksi pelailemaan shakkia kotosalla ja tutussa ympäristössä. Kun palailen takaisin kotiin, on kerhoon liittyminen kyllä listallani ihan kärkipäässä.
Rauno Järvinen kirjoitti:Kuten oikeastaan kaikella muullakin shakissa, 'castling':lle on monia käännöksiä, joista yleisimmät ovat tornitus ja linnoitus (linna, putki, mitä näitä nyt on. Erikseen sanotaan yleensä lisäksi pitkä tai lyhyt (tornitus) riippuen siitä tehdäänkö se lyhyelle tai pitkälle puolelle (vrt. Castling queenside ja Castling kingside). Näin sivuhuomiona vielä voisin antaa vinkkinä Ristojan kirjoittaman Shakki-kirjan, joka varmasti monelle nuorelle pelaajalle on ollut se ensimmäinen kirja.
Mahtavaa, pikkuhiljaa alkaa termit tarttumaan. Tuon Ristojan shakkikirjan laitan tilaukseen heti kun se tuolta suomalainen.comista on taas tilattavissa. Odottelen juuri sähköpostivahvistusta joka tulee kun kirjaa on taas saatavilla.
RKK kirjoitti:Kyseessä voi olla, että vastus on ollut normaalia kovempi ja siksi tuntunut, että pelaat huonommin. Toisaalta tuo aivojen jumissa olokin on mahdollista. Hyödyntääksesi oppimaasi tietoa laudalla, niin tarvitset aikaa. Pelaa mielummin pidemmillä ajoilla. Vitosen pelit tuossa vaiheessa ovat enemmänkin ajanvietettä, kuin harjoittelua. Yleisesti käytetään vanhaa puolitotuutta eri muodoissa " Tullaksesi hyväksi pelaajaksi sinun on hävittävä satoja, jopa tuhansia pelejä". Todellisuudessa ihminen oppii parhaiten onnistumisien kautta. Käyttämällä aikaa miettimiseen ja huomaamalla uusien ajatusten tuomat hyvät puolet niin kehityt. Vitosen pelissä et ehdi laittaa palikoita oikeaan järjestykseen edes päässäsi, saatika laudalla ja voittaessasikaan välttämättä et ehdi tajuamaan, miksi voitit.
Ehkä paras neuvo jonka olen saanut toistaiseksi, sillä olen nyt viimepäivät pelannut pelkästään pidempiä pelejä joissa on ollut aikaa miettiä siirtoja rauhassa ja analysoida peliä paljon helpommin kuin noissa blitz-peleissä. Tällä hetkellä on menossa kolme peliä, joista yhtä olen häviämässä aika selvästi, mutta kahdessa muussa olen saanut hankittua materiaaliylivoiman vastustajaani nähden ja oma tilanteeni näyttää aloittelijan silmissä suhteellisen hyvältä. Pelit ovat gameknotilla samantasoisia pelaajia vastaan, eli siis automaattinen 1200 joka alussa on. Olikohan se niin että ensimmäisen viiden pelin aikana tuo ei mihinkään tuosta liiku, kävi peleissä miten tahansa, ja sen jälkeen se alkaa elämään pelien mukaan. En siis voi oikeastaan todellisuudessa tietää millä tasolla vastustajani ovat, mutta todennäköisesti siis aika aloittelijoita, koska taso on sama ja peleissämme olemme suht tasaväkisiä.

Olen myös lukenut kirjaani hieman enemmän, ja oppinut hieman lisää siitä minkä arvoisia nappulat todellisuudessa ovat. Tällä on ollut livepeleleissä tyttöystävääni vastaan jo selvä positiivinen vaikutus peliini, sillä kahdesta viime pelistä toisen voitin näytöstyyliin ja sain roppakaupalla itseluottamusta tuon voiton jälkeen (haha, saattaa kuulostaa naurettavalta mutta näin asia vain on, olemme pelanneet noin 8 kertaa vastakkain ja joka kerta olen ollut varsin alakynnessä, mutta tuon voiton jälkeen olen ottanut selvästi hallinnan peleistä kiitos sen pienen oppimäärän jota olen toistaiseksi onnistunut sisäistämään). Sitten tuli paluu maan pinnalle ja hävisin viimeisimmän pelimme kun tein muutaman todella typerän virheen yrittäessäni analysoida liikaa tulevia siirtoja, ja menetin materiaaliylivoimani kyseisessä pelissä. Seuraavassa pelissä uskon kuitenkin palaavani jälleen voittokantaan.

Olen näissä livepeleissä usein päässyt hyödyntämään varsin yksinkertaisia asioita, joita itse en varmasti olisi täysin ymmärtänyt ellen olisi ollut hieman kiinnostunut pelin strategiasta ja taktiikoista. Ensinäkin olen usein päässyt keräämään materiaaliylivoimaa vaihtaessani esimerkiki oman ratsuni vastustajan lähettiin, ja joskus jopa torniin. Lisäksi olen systemaattisesti kehittänyt nappuloita alusta asti varsin nopealla tahdilla, aloittaen valkoisilla pelatessani tutulla 1. e4 ja sen jälkeen pystynyt kehittämään ratsuni, ja lähettini mukaan peliin ja yrittänyt alkaa hallita laudan keskustaa. Kuninkaan pyrin myös aina tornittamaan, jotain mitä livevastustajani ei oikeastaan koskaan tee. Hyvin perusjutuilla olen siis lähtenyt liikkeelle, mutta olen välittömästi pyrkinyt alkaa hyödyntämään kaikkea oppimaani peleissäni niin livenä kuin gameknotillakin. Ongelmina olen omassa pelissäni usein havainnut sen, että tykkään nopeasta nappuloiden kehittämisestä huolimatta pelata hyvin varovasti, ja esimerkiksi kuningattarella lähden liikkeelle yleensä vasta todella myöhään. Tämä on saattanut joskus kostautua siten, että kuningatar ja kuningas ovat olleet tilanteessa jossa olen siirron jälkeen joutunut uhraamaan Q:n aivan turhaan. Typeriä virheitä jotka harmittavat jälkikäteen todella paljon, sillä loppupelissä ilman kuningatarta on aika vaikea toimia, mulle lähes mahdotonta jos laudalla on K:n lisäksi enää esimerkiksi muutama sotilas ja lähetti. Hävitty peli siis teki mitä tahansa, aivan kuten kävi tuossa viimeisimmässä livepelissä josta kerroin.

Tälläistä siis tällä kertaa. Yritän pelailla noita pitkiä pelejä gameknotilla kaikessa rauhassa, ja alysoida omia siirtojani ja ennenkaikkea sitä mitä olisi voinut tehdä ratkaisutilanteissa paremmin. Puzzleja olen ratkonut jonkin verran, mutta ne tarvitsevat myös malttia ja aikaa jota en ole niille vielä tarpeeksi antanut. Odottelen innolla että saisin tuon Ristojan kirjan tilattua, mutta ehkä kannattaa ensin kuitenkin lukea nykyinen kirja loppuun ennen kuin alkaa haalia lisää tietoa ja sekoittamaan omaa päätä. Shakki on kuitenkin edelleen hauskaa, ja se on varmastikin mun suurin tavoite nyt ja jatkossa.

Palataan asiaa myöhemmin!

VH

RKK
Seura: SSK

Lukematon viesti Kirjoittaja RKK » 12 Maalis 2011 21:47

Liika passiivisuus voi todellakin kostautua, mutta liika aktiivisuus vielä helpommin. Kevyet upseerit nopeasti peliin mukaan, kuten olet tehnytkin, mutta daami ja tornit kannattaa pitää pitkään taustavoimina. Sijoittaa niin, että tukevat taustalla, mutta eivät itse joudu hyökkäyksen kohteiksi, jolloin vastustaja saisi helposti kehitettyä peliään tempovoitoin. ( Ilmaisia siirtoja, kun kehittäessään omaa peliään, joudut itse siirtämään omaa uhattua nappulaasi,esim. daamia turvaan ).

Aleksi Olander
Seura: PSY

Lukematon viesti Kirjoittaja Aleksi Olander » 13 Maalis 2011 23:38

Mukava saada tänne kirjottelemaan myös aloittelevia pelaajia, päiväkirjasi on kiinnostavaa luettavaa!

Itse ainakin muistan ainakin shakin harjoittelua aloitellessani lukeneeni Yasser Seirawanin muistaakseni todella hyviä kirjoja Winning Chess Tactics ja Winning Chess Strategies, niiden avulla pääsi hyvin noiden osa-alueiden perusteista kärryille. Ristojan kirja on tosin myös hyvä tiiliskivi luettavaksi, ja varmasti pelitasosi tulee nousemaan jos sitäkin vaan pelailun ohessa jaksat kahlata läpi. Heitetään nyt vielä tällainen itsestäänselvän kuuloinen käytännön neuvo: ennen kuin siirrät muista aina koittaa miettiä mitä vastustajasi uhkaa. Jos täysin keskittyy omien suunnitelmien toteuttamiseen unohtaa usein että pelaajia on kuitenkin kaksi ja todellisuuteen herää vasta kun on vahingossa syöttänyt nappulaa tai jäänyt hyökkäyksen alle.

Vigo Harnasson
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Vigo Harnasson » 17 Maalis 2011 01:47

Pistetään pientä päivitystä ennen kiireistä viikonloppua!
RKK kirjoitti:Liika passiivisuus voi todellakin kostautua, mutta liika aktiivisuus vielä helpommin. Kevyet upseerit nopeasti peliin mukaan, kuten olet tehnytkin, mutta daami ja tornit kannattaa pitää pitkään taustavoimina.
Tähän olen pyrkinyt viime peleissä, ja alkaa tuntua siltä että gameknotilla olen sekä blitz peleissä että pitkissä peleissä alkanut jo pärjäämään ihan pikkaisen paremmin kuin alkuaikoina. Uskallan siis sanoa että pientä kehitystä olen lyhyen peliurani aikana nyt saavuttanut, vaikka voitot noissa gameknotin peleissä antaa vielä odottaa itseään!
Aleksi Olander kirjoitti:Itse ainakin muistan ainakin shakin harjoittelua aloitellessani lukeneeni Yasser Seirawanin muistaakseni todella hyviä kirjoja Winning Chess Tactics ja Winning Chess Strategies, niiden avulla pääsi hyvin noiden osa-alueiden perusteista kärryille. Ristojan kirja on tosin myös hyvä tiiliskivi luettavaksi, ja varmasti pelitasosi tulee nousemaan jos sitäkin vaan pelailun ohessa jaksat kahlata läpi. Heitetään nyt vielä tällainen itsestäänselvän kuuloinen käytännön neuvo: ennen kuin siirrät muista aina koittaa miettiä mitä vastustajasi uhkaa. Jos täysin keskittyy omien suunnitelmien toteuttamiseen unohtaa usein että pelaajia on kuitenkin kaksi ja todellisuuteen herää vasta kun on vahingossa syöttänyt nappulaa tai jäänyt hyökkäyksen alle.
Noista kirjoista mun pitää ottaa paremmin selvää, ja mahdollisesti ostaa tai laittaa tilaukseen jos jossain törmään. Ihan ensin haluaisin tuon Ristojan kirjan, mutta ainakaan vielä ei ole kuulunut mitään sen tiimoilta. Mikäli aika antaa periksi, käyn kyselemässä sen perään kun viikonloppuna käyn pikavisiitillä Suomessa. Ja mitä "itsestäänselvään käytännön neuvoon" tulee, niitä otetaan kyllä avosylin vastaan täällä päässä. Tämä sinunkin mainitsemasi asia on sellainen johon olen monta kertaa huomannut kompastuneeni, kun yhtäkkiä lähtee kuningatar laudalta, tai on pelannut omat nappulansa niin että kaveri pystyy ratsulla napostelemaan joko oman lähetin tai tornin seuraavalla siirrollaan. Erittäin typerää siis seurata vain noita omia siirtoja, mutta siihen kompastuu kyllä todella helposti, joten tämä neuvo pitää ehdottomasti saada iskettyä takaraivoon ja muistaa joka pelissä.

Ajattelin kirjoitella muutaman sanan siitä, kun lueskelin muutama päivä sitten aloittelevien pelaajien aliarvioivan omia sotilaitaan varsinkin pelin keski- ja loppuvaiheessa. Suora lainaushan, joka on varmasti tuttu kaikille kuuluu "jokainen sotilas on potentiaalinen kuningatar". Muutama päivä sitten sain tästä asiasta todellisen oppitunnin, ja onneksi olin itse voittavalla puolella tässä pelissä. Olin tyttöystävääni vastaan selvästi alakynnessä, mutta hän keskittyi liikaa itseensä yrittäessään päättää peliä, ja onnistuin helposti vaihtamaan kaksi sotilasta kuningattariksi, ja voitin pelin helposti. Myönnän, että jokin aika sitten itsekin vielä aliarvion noita pieniä neroja todella paljon, mutta tällä hetkellä pidän niitä oikein ryhmiteltyinä erittäin vahvoina nappuloina. Pritchardinin kirjassa on aika laajasti käyty läpi sotilaiden asemaa erilaisissa tilanteissa, ja siihen olisi tarkoitus tämän ja huomisen aikana paneutua vielä tarkemmin. Mulle on jäänyt käymättä aika paljon erilaisia pelitilanteita laudan kanssa tuosta kirjasta läpi, ja omasta mielestäni on aika tärkeää että mä ne ehtisin käydä läpi ennen kuin siirryn muihin oppimismateriaaleihin. Tällä hetkellä jätän suurimman osan tilanteista väliin, ja imen vaan kaiken mahdollisen perusinfon eri pelivaiheista tuosta kirjasta.

Puzzlet ovat muuten nykyisen mun aika yleinen illanviettokeino, kun vielä oon napannut läppärin kainaloon nukkumaan mennessäni. Parikymmentä minuuttia pystyy mukavasti kuluttamaan noiden parissa, ja ne on varmasti hyvää treeniä. On ollut yllättävää huomata, että vaikka aikaa on ollut aika paljon pelailla ja treenata, on hyvä pitää tasaisin väliajoin taukoja ja katsella vaikka telkkaria tai muuta ettei mene homma liian vakavaksi. Oikeastaan joka päivä olen pyrkinyt tekemään siirtoja ja pelaamaan yhden tai kaksi blitz peliä noiden pitkien pelien lomassa. Livepelit tyttöystävän kanssa tuottaa mulle kuitenkin edelleenkin eniten onnistumisen ja ilon tunteita, jotka on tietysti kaikkein tärkeimpiä.

Palaillaan jälleen asiaan kun on parempaa kerrottavaa, muuten tulee helposti aika tylsää luettavaa mun päiväkirjasta! Ja kiitos edelleen noista kommenteista ja neuvoista, arvostan niitä todella paljon.

VH

Toivo Pudas

Lukematon viesti Kirjoittaja Toivo Pudas » 24 Maalis 2011 23:51

Ristojan Pikkujättiläistä näyttää saavan ainakin antikvariaateista:
http://www.lukuhetki.fi/product.php?id=27135

Suomalainen Kirjakauppa odottanee uutta painosta (koska se ei myy käytettyjä)
http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ ... ID=3304791

Kimmo Välkesalmen antikvariaatti
http://www.shakki.net/kimmoval/chessb11.htm

Shakeril shakkimyyjältä joko kolmena kirjana tai Pikkujättinä:
http://www.kolumbus.fi/railin/Suomalaiset.html

Vastaa Viestiin