Miten (ja miksi) aloitin shakin peluun?

Kerro seikkailuistasi shakin parissa
sauli.tiitta
Seura: MatSK
Viesti:

Miten (ja miksi) aloitin shakin peluun?

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 20 Tammi 2018 14:35

Hei! Tähän viestiketjuun voi jokainen halutessaan kirjoittaa omin sanoin miten ja milloin ja millä tavalla on aloittanut shakin harrastamisen. Tällainen historiantieto voi helposti jäädä unholaan ja tähän viestiketjuun kirjoittaessa tieto jää bittiavaruuteen tallennettua ja antaa myös mahdollisuuden tätä kautta mainita ja kiittää näitä henkilöitä jotka ovat olleet tärkeitä oman shakkiuransa alkuvaiheessa.

Muutama päivä sitten FBssä pyydettiin (ulkomainen sivu) tällaista tietoa kirjaamaan ja ajattelin tämän olevan mainio idea. Myöskin Osmo Kailan tuore kirjanjulkistus ja siitä käyty FB kirjoittelu sai kipinän tällaiselle kun monilla ihmisillä on oma näkökulmansa shakinpelaajiin (tässä tapauksessa Osmo Kailaan). Tällainen shakkihistorian kerääminen on jo sinänsä arvokasta.
Viimeksi muokannut sauli.tiitta, 20 Tammi 2018 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sauli.tiitta
Seura: MatSK
Viesti:

Re: Miten (ja miksi) aloitin shakin peluun?

Lukematon viesti Kirjoittaja sauli.tiitta » 20 Tammi 2018 14:37

Opin shakin säännöt 1- luokkalaisena luokkakaverilta kun hänellä oli shakkipeli ja nappulat. Pelasin hänen kanssaan jonkin verran shakkia. Jokin aika tämän jälkeen sain isoäidiltäni laudan ja käytetyt varmaan venäläistä alkuperää olevat nappulat (puiset nappulat, kaikkien nappuloiden kanta oli leveä ja sotilas oli malliltaan aika lyhyt) sekä laudan ja aloin pelata shakkia lähinnä isäni ja isosiskojeni kanssa. Sain pienen magneettisen shakkilaudan Mallorcan reissulta 1981 ja kuulemma pelasin shakkia yhden miesmatkustajan kanssa lentokoneessa tullessani takaisin Suomeen. Matkustaja rohkaisi pelaamaan shakkia.

Friisilän ala-asteella pelasin etenkin luokkakaverini Villen kanssa välituntisin tällä magneettisella shakkilaudalla pelejä. Villellä oli myös kotonaan Kurt Richterin ”Shakkitarinoita” kirja jota hänen luonaan ollessaan tarkkaan lueskelin. Muistan isosiskoni kanssa yhden avauksen kun pelasin 1.e4 e5 2.Dh5 ja siskoni teki virheen 2…g6 ja 3.Dxe5+ ja 4.Dxh8 selvin voittopelin.

Taisin olla 5-luokalla (tai 6-luokalla) kun isäni ei jaksanut pelata shakkia niin usein kuin olisin halunnut ja vei minut Espoossa paikallisen shakkikerhon, Matinkylän shakkikerhon peli-iltaan Anjankuja 2:n kerrostalon alakertaan. Siellä taisin myöhästyä hieman peli-illan alusta ja muistan pelanneeni yhden pelin Kari Rauramaan kanssa sivuhuoneessa. Hän voitti minut suhteellisen selvästi. Hän kertoi Matinkylässä olevasta koulushakkikerhosta Matinlahden koululla, kerho taisi olla tiistaisin klo 18.30-19.30. Menin sinne tutustumaan. Kerhoa piti noin 1900-seloinen Juha Montonen. Kerhossa lähinnä pelattiin shakkia mutta välillä Juha Montonen otti esiin shakkitaktiikka-kirjansa ja näytti sieltä shakkitehtäviä joita pyrimme ratkaisemaan. Jos minun pitäisi mainita tärkein tekijä miten shakin harrastus jatkoi, niin se oli Juha Montosen pitämä koulushakkikerho, jossa sain suunnilleen itseni shakkivastusta ja into shakkia kohtaan pysyi elävänä. Muutaman kerran kun Juha oli estynyt niin Panu Laine tuli kerhoa tuuraamaan. Kerhossa opin pitämään pelipöytäkirjaa ja ensimmäinen kirjattu shakkipelini on 11.3.1986 minun ollessani 12-vuotias. Vastustaja Pekka Simula oli paras shakkikerhon pelaaja eikä vissiin heikon vastustuksen takia käynyt aivan joka kerta kerhossa.

Osallistuin ensimmäisiin koululaisten SM-kisoihin syyskuussa 1986 josta taisin saada 3/6 pistettä (oliko minulla yksi vapaakierros tätä en tiedä).
Maaliskuussa 1987 Matinlahden koulun shakkikerhon (johon sain kuulua vaikka olinkin Friisilän ala-asteelta) shakkijoukkue teki ystävyysotteluvierailun kovaa Käpylän shakkikerhoa vastaan Käpylässä jolloin pelasin Matinlahden koulun joukkueen 2-pöydällä Aki Tågia vastaan. Ykköspöydällä Pekka Simula teki tasapelin Käpylän Antti Niemelää vastaan.

Muistan ollessani ala-asteella TVssä pyörineen mustavalkoisen ohjelman ”Shakkia 6-99-vuotiaille” ohjelman jota pyrin aina seuraamaan. Helmikuussa 1987 osallistui ensimmäiseen selokilpailuun Matin päivän turnaukseen. Ensimmäisellä kierroksella minulla oli vastassa shakin Grand old man Mikko Matilainen. Sekä hän että nuoret Aki Tåg että Pekka Simula voittivat minut, kaksi viimeiseksi mainittua tekemällä alarivin matin! Neljännellä kierroksella hävisin Kari Merikalliolle. Viides kierros tuotti ainoan voiton kun voitin itseäni nuoremman Riku Hätösen. Tämä voitto taisi olla kultaakin arvokkaampaa kun sain siitä uskoa vaikka kisan jälkeen olinkin hetken ajan Suomen huonoin miespuoleinen shakinpelaaja seloluvulla 1181. Heti seuraavan selokilpailuni jälkeen lukuni oli jo yli 1300, eli minulla ei ole koskaan ollut 1200-alkuinen seloluku!

Vuonna 1987 muistan kesällä ollessani Imatralla kesälomalla seuranneeni tiiviisti miesten shakin SM-kilpailua katsomalla tulokset Teksti TVstä (taisi olla silloin jo sivu 296) kun kannustin kerhoni Matinkylän shakkikerhon pelaajia Mika Ebelingiä ja Asko Hentusta. Hesarin shakkisivut olivat aina suuren mielenkiinnon kohteita ja niitä tuli luettua tarkkaan.

Shakki kiehtoi minua alusta saakka vaikka monta vuotta pelasin peliä lähinnä vain kotona ja kavereiden kanssa. Kirjastosta lainasin kaiken shakkiin liittyvän ja etenkin Kimmo Konsalan kirjat shakin ensimmäisistä maailmanmestareista olivat minulle rakkaita. Useimmiten shakin huippupelaajat kuolivat köyhinä ja unohdettuina. Tämä osaltaan kiehtoi minua kun shakkipeli ei ollut mainstream-harrastus vaan jotain paljon hienompaa!

Shakkiterveisin, shakkimestari Sauli Tiitta

Vastaa Viestiin