Olen aina osannut pelata shakkia

Kerro seikkailuistasi shakin parissa
Matti Mäkinen
Seura: Käpylän Shakkikerho

Olen aina osannut pelata shakkia

Lukematon viesti Kirjoittaja Matti Mäkinen » 05 Helmi 2018 17:01

Olen syntynyt sota-aikana. Asuntomme oli saunan pukuhuone, jossa isä pelasi äidin kanssa shakkia antaen tasoitusta molemmat tornit ja kuningattaren. No pian minäkin äitini voitin, mutta veljeni oli kovempi vastus. Kansakoulussakin oli pari kaveria, joiden kanssa pelailtiin. Sitten oli koulussa sellainen ainekirjoitus, jonka aiheena oli kouluopetuksen kehittäminen. Kun kirjoitin miten shakki olisi hyvä ottaa opetusohjelmaan ja vähentää jotain muuta, niin sain todella huonot arvosanat, enkä lainkaan ymmärrystä opettajalta. Isä vei meitä Kauniaisten palokunnantalolle shakkikerhoon, jossa pelailtiin tupakansavussa, niin että vettä tuli silmistä, mutta pelattiin. Kurt Wahlstedt veti kerhoa ja järjesti joitakin isoja simultaanipelejä. Isoin simultaani oli puurakenteisessa ravintolassa, joka sijaitsi nykyisen kansalaistorin paikalla, jotain venäläistä tai virolaista suurmestaria vastaan. Ravintolan nimi oli "Sikala". Olen lähes varma nimestä. Pienempi simultaani oli v. 1957 Heikki Westeristä vastaan, jossa me 6 poikaa kaikki hävittiin Heikille, minäkin juuri kun luulin voittavani. Pöytäkirja siitä pelistä on minulla vieläkin tallella. Kuva pelistä on Westerisen kirjassa. Kun nuorena miehenä vein rautatievaunuittain jäkälää Eurooppaan, pelasin Torniolaista huolintaliikkeen johtajaa vastaan kirjeshakkia Telexillä. Siirto päivässä periaatteella. Valitettavasti viimeisen pelin aikana vastustajani kuoli ja leski lähetti minulle hänen komeat metalliset nappulansa. Joskus kesämökillä tehtiin puupalikoista nappulat ja niillä veljeni kanssa pelailtiin. No nyt mökilläkin on lapsien lapsia varten ihan oikeat nappulat. Sitten jäi shakki vuosikymmeniksi kunnes meidän keittiön pöydällä opetin vanhimman tyttöni vanhempaa poikaa pelaamaan. Nuorempi veli Eetu katseli sivusta ja puuttui aktiivisesti opetukseen. Siitä tulikin nopeasti aika hauskat turnajaiset. Oli pakko lähteä ostamaan Tiitalta uudet pelivälineet. Nyt opetan nuoremman tyttöni lapsia ja joskus n. 4 vuoden kuluttua on opetusvuorossa nuorimman poikani pari poikaa.

Simo Torkkola
Seura: HämSK

Re: Olen aina osannut pelata shakkia

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 05 Helmi 2018 17:35

Kiitos kirjoittajalle!
Mielenkiitoinen muistelo, tällaisia ei ole liikaa shakkifoorumilla!

Vastaa Viestiin