Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Keskustelua säännöistä ja tulkinnoista
Simo Torkkola
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Heinä 2010 19:56
Paikkakunta: Hämeenlinna
Seura: HämSK

Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 18 Huhti 2015 08:29

Wesley So hävisi hiljattain päättyneessä USA:n mestaruusturnauksessa Akobianille seuraavalla tavalla, suora lainaus Chessbasen sivulta:"Unexpectedly, So lost three games and was forfeited in round nine after six moves. He wrote "double check triple check use your time" on a piece of paper, his opponent Varuzhan Akobian complained to the referee and So lost the game, apparently according to the rules." So oli siis kirjoittanut paperin palalle “kaksoisshakki kolmoisshakki käytä aikasi”. Akobian valitti tuomarille ja So hävisi sääntörikkomuksen takia. Suomennetuissa Fiden säännöissä sanotaan (Luku 11: Pelaajien käyttäytyminen, kohta 11.3) “Pelin kestäessä pelaajan on kiellettyä käyttää muistiinpanoja tai tietolähteitä tai analysoida mitään peliä toisella shakkilaudalla” . Onko Suomessa tapahtunut jotain vastaavan tapaista?

Petteri Paronen
Viestit: 293
Liittynyt: 16 Heinä 2010 14:20
Paikkakunta: Vantaa
Seura: KymS

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Petteri Paronen » 18 Huhti 2015 09:19

Kilpailun tuomari oli antanut SO:lle jo tätä ennen 2 varoitusta
(eri peleistä) ja tiedossa oli että kolmannesta vastaavasta tulee
nolla turnaustauluun.

Pöytäkirjaan saa merkitä siirtojen,aikamerkintöjen lisäksi vain tasapelitarjoukset.

Joskus näkee joidenkin laittavan jonkun siirtonsa perään ? -merkin.
Tämähän on kiellettyä, mutta luulisin ettei kukaan ole tuomareita
moisilla asioilla vaivannut.
Viimeksi muokannut Petteri Paronen, 18 Huhti 2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Simo Torkkola
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Heinä 2010 19:56
Paikkakunta: Hämeenlinna
Seura: HämSK

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 18 Huhti 2015 10:27

Sain vinkin jutusta http://chess-news.ru/en/node/18604, jossa kerrotaan So:ta varoitetun kahdesti ja kahdessa eri pelissä samassa turnauksessa ja jälkimmäisessä tapauksessa So:lle oli mainittu kolmannen kerran johtavan häviöön. Jutusta käy ilmi, että kyseessä ollut So:n tapa kirjoittaa itselleen muistilappuja, jotka eivät olleet mitään analyysejä vaan jonkinlaista"itsepsyykkausta". Aiemmin samassa turnauksessa pelissä Sam Shanklandia vastaan oli kyseinen ilmiö tapahtunut ja Shankland ei ollut siihen puuttunut, kertoo olevansa So:n hyvä ystävä, mutta pelin jälkeen oli sanonut sen olevan sääntöjen vastaista. So oli vastannut "todellako?!" ja Shankland oli pyytänyt kilpailun toimihenkilöä vahvistaman asian SO:lle. Aiemmin So:n päävalmentaja toiminut Susan Polgar kertoo puhuneensa So:lle asiasta lukuisia kertoja kertoen sen olevan sääntöjen vastaista. So oli vain hymyillyt ja todennut, että tuskin siitä kukaan valittaa. On varsin oletettavaa, ettei So uskalla enää jatkaa tapaansa. Hän oli selittänyt tavalleen syyksi sen, että hänellä on ollut ongelmia keskittymisen kanssa.

Simo Torkkola
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Heinä 2010 19:56
Paikkakunta: Hämeenlinna
Seura: HämSK

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 18 Huhti 2015 10:54

Sääntöjen mukaan pöytäkirjaan saa laittaa: "Pöytäkirjaan saa merkitä vain tehdyt siirrot, kellojen näyttämät, tasapelitarjoukset ja vaatimuksiin liittyvät asiat ja muut tarpeelliset asiat" (Suomessa 1.7.2014 voimaan astuneet Fiden säännöt kohta 8.1b). Esim. kellojen näyttämän merkitseminen on melko yleinen tapa, jotta jälkikäteen näkee kuinka paljon käyttänyt aikaa mihinkin siirtoon; itsekin käytän sitä joskus ja on hyödyllistä esim. valmennuksessa. Kysymysmerkin käytön katson vastustajan häirinnäksi ja huomautan siitä vastustajalle ensimmäisellä kerralla, jos omalle kohdalle sattuu. Jos vastustaja toistaa sääntöjen vastaista toimintaansa, huomautan uudestaan ja pyydän samalla tuomarin paikalle ja kerron vastustajan toiminnasta. Vastuullisen tuomarin pitää antaa varoitus , jos näin kävisi.

J-P Haapasalo
Viestit: 227
Liittynyt: 09 Elo 2010 15:40
Paikkakunta: Helsinki
Seura: LoimSK

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja J-P Haapasalo » 18 Huhti 2015 11:32

Todennäköisesti syyllistyt vastustajan häirintään, jos huomautat pelin aikana vastustajalle ylimääräisistä merkinnöistä. Pelin loputtua asiasta toki voi mainita. Oikea menettelytapa pelin aikana lienee mennä kertomaan heti asiasta tuomarille, joka tulee paikalle todentamaan asian ja antaa tarvittaessa vastapelaajallesi ohjeistuksen ja varoituksen. 2000-luku on shakissa ollut "virkavaltaisuuden aikakautta" eli tuomaritoiminnan merkitys on ylikorostunut.

Terveisin

J-P Haapasalo

Simo Torkkola
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Heinä 2010 19:56
Paikkakunta: Hämeenlinna
Seura: HämSK

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 18 Huhti 2015 11:56

Haapasalon mainitsema toimintatapa (jos vastustaja laittaa ?-merkin oman siirtonsa perään ja kokee sen häiritsevänä) on varmaankin malli, jota pitäisi noudattaa jos vastustaja laittaa ?-merkin siirtonsa perään, ettei itse syyllisty vastustajan häirintään. Mutta näin tuupparitasolla missä itsekin pelaan, huomautus voisi toisaalta olla reilumpi tapa, sillä voisin kuvitella vastauksen olevan, "Sori, en tiennyt", niin kuin voi hyvin olla tällätasolla ja peli jatkuu normaalisti.

Joose Norri
Viestit: 230
Liittynyt: 13 Heinä 2010 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 18 Huhti 2015 13:32

1) So ei kirjoittanut pöytäkirjaan, mutta häirinnäksi se on kyllä helppo tulkita.
2) Tuomarin ei ole pakko tuomita häviötä kahdenkaan varoituksen jälkeen, vaan voi esim. lisätä/vähentää aikaa. Jos hän on erikseen sanonut, että häviö tulee seuraavasta, niin... mutta ei sekään häntä velvoita.
3) Ei nyt ehkä kuitenkaan "kaksoisshakki, kolmoisshakki", vaan "tarkasta, tarkasta uudestaan".

Marko Tauriainen
Viestit: 568
Liittynyt: 26 Touko 2010 17:20

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Marko Tauriainen » 18 Huhti 2015 14:38

Usein on tullut kokeiltua kynän toimivuutta pöytäkirjan reunaan. Tämäkin on sääntöjen vastaista. Tuomari!

Simo Torkkola
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Heinä 2010 19:56
Paikkakunta: Hämeenlinna
Seura: HämSK

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Simo Torkkola » 18 Huhti 2015 14:54

Kolmella ensimmäisellä kierroksella So oli kirjoittanut pöytäkirjaan merkintöjä. Mutta toisen varoituksen saatuaan So ei enää jatkanut toimintaa johon oli puututtu, vaan pyrki omasta mielestään noudattamaan sääntöjä. Mutta sitten tuli tuo 9.kierroksen episodi, jossa oli kirjoittanut erilliselle paperilapulle johtaen häviöön. Soon puolustukseksi on sanottava, että hän oli juttujen perusteella tosiaan luullut vain pöytäkirjaan kirjoittamisen olevan kiellettyä. Jos tuomari olisi huomioinut tämän, niin ehkä hän olisi voinut vielä kerran varoittaa Soota ja vielä kerran selventää asiaa, eikä tuomita hävinneeksi, kuten Norri toteaa. Tuomarin ratkaisu oli "shokki" Soolle ja myös Akobian oli tyrmistynyt, joka myöhemmin haastattelussa sanoi, ettei olisi halunnut tällaista loppua vaan olisi halunnut pelata pelin.Ikävä tapaus kaikkiaan. Nyt So näyttää kuitenkin olevan vireessä Shamkirin huipputurnauksessa ainakin ekan kierroksen perusteella voitettuaan Girin ja toivon menestystä hänelle!

Darren Reed
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Loka 2014 10:14
Paikkakunta: Tampere
Seura: Tammershakki

Re: Son häviö USA:n mestaruusturnauksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Darren Reed » 22 Huhti 2015 20:58

Hei!

On mielenkiintoinen tarina!
Kun hän kirjoitti; "double check triple check use your time"
check tarkoittaa täällä "tarkistaa" ei shakki!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa