Suomen pikapelisäännöt ja Tampere-Turku ottelu

Shakki Suomessa ja maailmalla
Henrik Järnström
Seura: ESK

Re: Suomen pikapelisäännöt ja Tampere-Turku ottelu

Lukematon viesti Kirjoittaja Henrik Järnström » 10 Heinä 2019 18:14

Olen sitä mieltä, että hallituksen tulisi päättää että miettimisaika on 3/2 SM-joukkuepikapeleissä.

Kerhot voivat sitten päättää haluavatko he järjestää kilpailuja näillä ajoilla vai ei.

Niki Paajala
Seura: Pässi

Lukematon viesti Kirjoittaja Niki Paajala » 10 Heinä 2019 20:24

Jännittävä sattuma: minä vuorostani olen sitä mieltä, ettei hallituksen tule päättää kisojen peliaikaa. Nyt ollaankin tasatilanteessa.

Protestirintamassa näyttäisi olevan tavanomaisten aikaansaamattomien länkyttäjien lisäksi myös tekijäihmisiä. Toivottavasti tämän myötä jatkossa nähdään enemmän myös inkreajalla pelattavia kisoja, jotta eri ajoilla pelattavien kisojen suosiosta saadaan myös konkreettisia havaintoja.
"Asiat voi tehdä kolmella tavalla: oikein, väärin tai hippien tavalla, joka on yhtä kuin väärin, mutta paljon hitaammin."

Hannu Pihlajasalo
Seura: Gambiitti

Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Pihlajasalo » 12 Heinä 2019 18:39

Liitto tuskin haluaa ottaa kovin suurta riskiä joukkueblikstien suhteen. Voi olla, että inkrementti saa suuremman kannatuksen nykyään, mutta aikaformaatin muuttamisen myötä saatetaan silti menettää enemmän pelaajia kuin pysymällä perinteisessä peliajassa. Se on ehkä myös syytä todeta, että vaikka siirryttäisiin 3/2-peliaikaan, niin fiden sääntöjä ei voida sellaisenaan noudattaa joukkuebliksteissä.

Henrik Järnström
Seura: ESK

Lukematon viesti Kirjoittaja Henrik Järnström » 13 Heinä 2019 08:54

Miksi FIDEn sääntöjä ei voi noudattaa joukkueblixteissä ja 3/2 ajoilla?

Tuomarimäärä on ehkä alhainen, mutta se ei estäne sääntöjen noudattamista.

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 13 Heinä 2019 11:40

Henrik Järnström kirjoitti:
13 Heinä 2019 08:54
Miksi FIDEn sääntöjä ei voi noudattaa joukkueblixteissä ja 3/2 ajoilla?

Tuomarimäärä on ehkä alhainen, mutta se ei estäne sääntöjen noudattamista.
On siellä muutama hankala kohta massatapahtumaan.Ainakin se että vasta toisella virhesiirrolla häviää. Tulisi turhan paljon toimitsija työtä niiden aikasakkojen naksuttelusta. siinä kun menee varmaan 1-2 minuuttia kun aikahyvityksen laittaa. Muutoin en näe mitään syytä omille säännöille

Seppo Karasmäki
Seura: KäpSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Seppo Karasmäki » 13 Heinä 2019 23:33

Seppo Karasmäki kirjoitti:
05 Heinä 2019 22:10
Olen mukana lakkorintamassa, en itsekään pelaa, enkä tuomaroi enää 5+5 min ajoin pelattavia turnauksia.
Se on aikansa elänyt aikaformaatti.
On käynyt ilmi, että KäpSK:lta onkin kolme (3) joukkkuetta VammSK:n järjestämissä j-blixteissä, ja minut on ilmoitettu yhteen niistä.
Joten seurauskollisuus edelllä, tulen pelaamaan joukkueblixteissä 2019.
Yli satakiloista varapelaajaa ei reserveistä löytynyt. ;)

On niitä lyhyempiäkin boikotteja ollut :D

Marko Tauriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Marko Tauriainen » 31 Heinä 2019 10:30

Tunteita nostava aihe. Minulle itselleni on se ja sama, kummalla peliajalla pelataan bliksteissä. Pelkään että äkkirysäys inkrementtiaikoihin voi vaikuttaa hyvin negatiivisesti osanottajamäärään. Varmahan en tietenkään voi olla, mutta silti pitäisin hidasta etenemistä tässä järkevämpänä. Kokeilumuotoja voisivat olla esimerkiksi, että pelataan toinen päivä toisella ajalla ja toinen toisella, tai pelataan finaalipäivänä M-ryhmä (tai vaihtoehtoisesti vaikka alimpia ryhmiä) inkrementeillä, vaihtoehtoja on varmasti useita. Joka tapauksessa nykytilanne on todella vaikea, koska osa pelaajista boikotoi kilpailua joka tapauksessa.

Järjestämme Sastamalassa vielä kyselyn peliajoista. Sellaista on toivottu ja toimii se suuntaa antavana - jälleen kerran. Jos asiasta tehdään päätös liittotasolla, mielestäni oikea paikka on kerhojen kokous, jossa päätös syntyy yhteisesti.

Joose Norri

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 31 Heinä 2019 16:05

Tässä kysymyksessä olen huomaavinani - kenties vain omaa ennakkoluuloisuuttani - joillain ilmansuunnilla sellaista henkeä, että asia voitaisiin ratkaista jotenkin objektiivisesti, jompi kumpi olisi parempi, eikä olisi kyse makuasiasta. (Itse olen Anandin kanssa samaa mieltä, että suora vitonen on shakkia, tämä vaihtoehto ei.)

Muuten olen sitä mieltä, että pitkän pelin varsinaiseen SM:ään pitää palauttaa kunnolliset miettimisajat.

Vastaa Viestiin