Shakkiohjelmista

Shakki Suomessa ja maailmalla
Jari Järvenpää
Seura: SalSK

Re: Shakkiohjelmista

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 04 Helmi 2019 22:14

Mika Lako kirjoitti:
24 Tammi 2019 19:18
Minulla on se käsitys - sekä muistaakseni omakohtainen kokemus, että Chessmaster oli aika hankala ohjelma.

Itse olen viimeksi ostanut Chessbasen Komodo 10, joka oli alennuksessa, koska uudempi versio oli ilmestynyt.
Tämä voi olla totta, koska nuorena en ehkä hoitanut itse Chessmasterin asennusta. Itse pidin ohjelmasta, kun olin nuori. Lautapelit.fi:ssä näytti olevan viimeksi CM 10k hintaan alle 20 euroa, vaikka tuohon ohjelmaan sisältyy paljon kaikkea tarpeellista. Vain jotain mainitakseni, esim. shakkitehtäviä selityksineen. Taisi klassikkopelejäkin näkyä.

Itse en tiennyt noista asennusongelmista laisinkaan, kun ei ollut kukaan maininnut noista. Ikävä juttu kyllä :( Löytyiskö englanninkielisillä hakusanoilla asennuksesta jotain vinkkejä? Kun tuota varmaan on tapahtunut joillakin, niin voi löytyä jotain konsteja.

Ohjelman käyttö itsessään pitäisi olla helppoa, jos asennusvaihe jotenkin onnistuu.

-Jari

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 05 Helmi 2019 10:36

Ja jos ihastui Aplha-Shakki version peleihin on sen innoittamana open source projektis LeelaZeroChess
https://github.com/LeelaChessZero/lc0/wiki
senkin saa UCI GUI:hin kiinni. Vahvuudeltaa (jos on kunnon graffa-kortti) jotakuinkiin Stockfishin luokkaa. Ja vahvenee päivittäin.

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 05 Helmi 2019 16:58

Petri Pitkänen kirjoitti:
05 Helmi 2019 10:36
Ja jos ihastui Aplha-Shakki version peleihin on sen innoittamana open source projektis LeelaZeroChess
https://github.com/LeelaChessZero/lc0/wiki
senkin saa UCI GUI:hin kiinni. Vahvuudeltaa (jos on kunnon graffa-kortti) jotakuinkiin Stockfishin luokkaa. Ja vahvenee päivittäin.
Nykyiset shakkiohjelmat ovat siis liian heikkoja pelitasollesi?

Komodossa on se kiva puoli, että sen voi asettaa pelaamaan shakkia omalle pelitasolle. Jos ohjelma pieksee kokoajan pelaajaa, niin mielenkiinto lopahtaa. Tämän ajattelisin olevan tärkeätä, kun koululainen aloittaa shakinpeluun. Jos häviää aina, niin peli on aika tyhmä.

Itse käytän tuota Komodoa pelien läpikäymiseen, kun on maksanut pienen maksun, niin ruudulla näkyy myös Chessbasen livekirjasto, sekä tilastotietoa eri siirtovaihtoehdoista asema-arvioineen.

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 05 Helmi 2019 22:12

Ei kai kukaan pelaa enää ohjelmia vastaan. Leela on esimerkiksi avausvaiheessa vahvempi. Se voi olla kiva analyysityökalu sellaisiin tilanteisiin joissa ei taktisia jännitteitä. Voi aina kuvitella oppineensa jotain kun se suljetussa asemassa näyttää miten siinä olis pitänyt pelata :)

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 06 Helmi 2019 21:44

Petri Pitkänen kirjoitti:
05 Helmi 2019 22:12
Ei kai kukaan pelaa enää ohjelmia vastaan. Leela on esimerkiksi avausvaiheessa vahvempi. Se voi olla kiva analyysityökalu sellaisiin tilanteisiin joissa ei taktisia jännitteitä. Voi aina kuvitella oppineensa jotain kun se suljetussa asemassa näyttää miten siinä olis pitänyt pelata :)
Käyn juuri läpi Kasparov Part I 1973-1985. Kyllä avuksien läpikäynnissä Komodon yhteys Chessbasen livebookiin opettaa tai kertoo enemmän kuin tietokoneen evoluutio avausasemasta.

Vastaa Viestiin