Lukematon viesti
Kirjoittaja Panu Laine » 13 Tammi 2019 21:45
Katsoin google-mapsilla, oma matka-aikani kotoa autolla nousee 40%, jos pelitilat siirtyvät Pitäjänmäestä Alppilaan. Julkisilla matka-aika on 160% lisää autoon verrattuna (siis yli 2,5-kertainen), joten tässä yksi syy autolla kulkemiselle Areenalle. Monesti hoidan muitakin asioita ja/tai tarjoan kyytiä muille samoilla reissuilla (kuten tänään annoin yhdelle kyydin, kävin kahdessa eri paikassa olevassa kaupassa). Mutta - kyllä - ilmastonmuutos on myös vakava asia, vaikka en usko itse pystyväni siihen merkittävästi vaikuttamaan valinnoillani Shakkiareenalle kulkemisessa.
Aikaisemmin tässä ketjussa kirjasin omia ajatuksiani Areenan valinnan kriteereiksi. Nähtyäni tänään uuden tilan pohjapiirroksen pyydän valitsijoita pohtimaan, miten joukkuekilpailuja käytännössä hoidetaan Alppilan tilassa? Neljän laudan levyisiä pöytätiloja ei ole montaakaan ko tilassa, joten joukkueet käytännössä ripotellaan hajalleen. Tätä voi pohtia JSM -näkökulmasta ja esim. HSL:n joukkuepikapelien ns. kiertävän systeemin pyörittämisen näkökulmasta. Yhtenäinen suorakaiteen muotoinen tila antaa paljon paremmat edellytykset tällaiselle toiminnalle. Tilaan oli hahmoteltu 34 pelipöytää (siis 68 pelaajaa), nykyinen JSM-päätöstilaisuus liigan osalta on 48 pelipöytää (siis 96 pelaajaa) ja esim. viime lauantain JSM-kierroksella oli areenalla ollut 112 pelaajaa pelaamassa. HM-joukkue-blixtit tarvitsevat 32 pöytää, joten ne mahtuvat. Nykymuotoiset JSM-peluutukset vähintäänkin muuttavat muotoaan ja väistämättä tällaisista syistä myös tilan vuokraajan tulot pienenevät merkittävästi. Jos yhtenäisiä JSM-päättäjäisiä halutaan jatkossa pitää sitten jossakin muualla, täytyy mukaan laskea ainakin pelivälineiden siirto, digilautojen siirto jne.
Kolmas "use case" on SM-kilpailut. Miten uudessa tilassa järjestetään viime vuosina usein Areenalla pelatut SM:t (siis Yleinen saarja, naisten sarja, S50 ja S65) siten, että pelaajat mahtuvat mukavasti, katsojat mahtuvat "lippusiiman taakse" katsomaan. Miten tähän sopivat analyysitilat ja yleisesti käytetyt live-lähetykset samoissa tiloissa, kommentaattorin tilat (äänieristettyä tilaa en tunnistanut uuden tilan pohjapiirustuksessa). Tämä tuo mieleen myös ne tilanteet, joissa on tarvetta pitää kokouksia samaan aikaan, kun tarvitaan tilaa pelaamiseen.
Tänään kuulemani perusteella nykyinen tilakustannus on 1750 eur/kk (sisältää sähkön ja internetin), uuden kustannus on 1900 eur/kk, jonka päälle tulee sähkö ja internet. Uskoakseni kohtuuhinta Alppilassa/Kalliossa. Lisäksi - jos ei Areenalla olevia varastoituja tavaroita kuten mm. Keskusshakkiliiton pöytäkirjat jne dokumentaatiota heitetä roskiin - epäilen tarvittavan lisää varastotilaa. Edelleen, jos SSL:n ja HSL:n toimistot tarvitaan jatkossakin, myös niille tarvittaneen lisää tilaa jostakin muualta. Ihan kustannusneutraaliksi en tätä kustannusta näe, mutta voin toki olla väärässä. Itse muutto on myös kustannus, uuden tilan remontti on kustannus (työ ehkä "ilmaista", materiaalit eivät ainakaan), myös Areenan ennallistamisen työt poismuuton yhteydessä pitänee laskea kustannuksiin mukaan.
Parkkipaikoista on puhuttu aika paljon tässä ketjussa aikaisemmin. Alueella ei ole ilmaisia parkkipaikkoja, pelitilan välittömässä läheisyydessä on kadunvarsipaikkoja - eli ei runsaasti. Ainakin Linnanmäen paikoitusalueella on tilaa, kävelymatkaa noin kilometri, noin 14 minuuttia. Saulin liittämässä kartassa näkyy, että maksimiparkkiaika lähellä on 1-2 tuntia, joten pelitilasta poistumisia tulee parkkimittareille paljon. Ehkäpä nämä sähköiset parkkisovellukset sallivat pysäköinnin kerralla pidemmäksi aikaa - joku asiaa paremmin tunteva voinee vahvistaa. Kaikilla ulkopaikkakuntalaisilla ei välttämättä sovelluksia ole.
Itse käyn Areenalla noin 30 kertaa vuodessa. Jos ajattelee, että kertakäynti on keskimäärin 4 tuntia, tunnin paikoitus maksaa 2-vyöhykkeellä 4 eur, niin tästä tulee 480 eur parkkikuluja vuodessa. Tätä voisin pitää jo melko olennaisena käyttäjän kustannuksen nousuna. Kyllä, julkisilla liikennevälineillä kulkiessa ei ole parkkihuolia ja -kustannuksia, jos ratkaisu muuten on sopiva. Toisaalta esim. JSM-kierroksen yhteydessä ainakin osa kaukomatkalaisista tulee omilla autoilla Turusta, Tampereelta, Salosta, Kotkasta, Joensuusta, Jyväskylästä, Karjaalta jne, joten heille autottomuus ei ehkä ole luonnollinen vaihtoehto.
Laskelmat ovat tietysti vain omaan tilanteeseeni ja on varmasti monia, joille uusi sijainti on jopa kävelymatkan päässä. Hiomotie ei sitä varmaan ole juuri kenellekään. Todennäköisesti, jos laskettaisiin vaikkapa jokaisen kävijän matkan muutos, pidän todennäköisenä, että kokonaismatka pienenee, koska kaavailtu uusi tila on lähempänä Helsingin keskustaa. Ehkäpä ylläesittämäni näkökohdat on jo otettu huomioon, mutta en vain tiedä tätä, kun en ole mukana SSL:n tai HSL:n toiminnassa. Nämä ajatukset kuitenkin tulivat mieleen päivällä tilaesitystä kunnellessani ja ajattelin ne jakaa kanssanne tässä keskusteluketjussa.
Tehkää viisaita päätösksiä HSL:n ja SSL:n hallituksissa.
Panu