Hallituksen päätös lokakuun kokouksessa

Shakki Suomessa ja maailmalla
Riikka Wulff

Re: Hallituksen päätös lokakuun kokouksessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Riikka Wulff » 21 Tammi 2018 12:11

Kommentoin tätä asiaa nyt omasta näkökulmastani, liiton nykyisen puheenjohtajan roolissa. Pahoittelut että olen ollut foorumilla tähän asti hiljaa. Tämä on itselleni vähän vaikea kysymys, kun en ollut vielä viime vuonna liiton toiminnassa mukana. Olen yrittänyt tässä taustalla selvittää mitä asiassa nyt ihan oikeasti on tapahtunut.

Juridiselta kannalta tarkasteltuna oleellisin asia on minun ymmärrykseni mukaan nyt se kuka sen pystin todellinen omistaja oli. Olen koulutukseltani kauppatieteilijä, en juristi, mutta minun käsitykseni mukaan tehty kauppa (=Suomen Shakkikustannus Oy:n osakkeiden vaihto IBM:n pystiin) oli juridisesti pätevä, mikäli SSL oli sen pystin omistaja. Liiton hallitus on tehnyt asiasta päätöksen virallisessa kokouksessa, ja asiasta löytyy asianmukaiset pöytäkirjamerkinnät. Tämän jälkeen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö on allekirjoittanut kauppakirjan. Tästä jälkimmäisestä asiasta tosin itselläni ei ole mustaa valkealla, en ole nähnyt sitä kauppakirjaa. Mutta oletan sen olevan olemassa. Ja seuraavaksi selvitän asian varmaksi.

Mikäli oletetaan, että SSL ei ollut pystin omistaja, niin kuka sen sitten omisti? Mika Karttunenko, joka oli viimeisin nuorten Suomen mestari pystin kierroksi määritellyllä ajanjaksolla? Vai joku muu? Tässä tapauksessa siis asia pitäisi riitauttaa pystin omistajan toimesta. Mutta minä kyllä tulkitsen itse, että liitto on ollut omistaja, ja vain haltija on ollut aina vuosien 1981-2000 kisojen voittaja. Vuoden 2000 jälkeen olisi sitten pitänyt pelata tuo ”mestareiden mestaruusturnaus”, jonka voittaja olisi saanut omistusoikeuden pystiin. Näin ei ole tehty, joten pysti on jäänyt tahattomasti liiton omaisuudeksi. Jolloin palataan takaisin siihen, että tehty toimi on ollut juridisesti pätevä. Tiedän että shakkiyhteisön parissa on sekä rikosoikeudellista että muuta juridista osaamista. Jos joku teistä voisi konsultoida minua asiassa, niin olisin hyvin kiitollinen. Oma pätevyyteni ei riitä tätä äskeistä tilanneanalyysia pidemmälle.

Olen saanut kommentteja useammalta edellisen hallituksen jäseneltä, ja uskon ihan vilpittömästi että hallitus on ollut siinä uskossa, että pysti on arvoton, ja se lähinnä kerää pölyä liiton nurkissa. Tällöinhän olisi ollut win-win tilanne että siitä luovutaan. Arvoton pysti arvottomista osakkeista. No, näinhän asia ei selvästikään ollut, sitä vain ei hallituksessa tiedetty. Puheenjohtaja esitteli asian hallitukselle taustakeskusteluissa, ja varsinainen päätös tehtiin sitten tuossa 12.10.2017 kokouksessa, josta paikalta puuttuivat Alho, Kangas, Karttunen ja liiton toiminnanjohtaja Tauriainen. Paikalla päättämässä olivat puheenjohtaja Sundelin, sekä hallituksen jäsenet Raitanen, Taipale, Hakala, Olander, Miettinen ja Valo. Minulla ei ole mitään syytä epäillä hallitusten jäsenten kertomusta siitä miten asia meni, eli että pystin kerrottiin ja oletettiin olevan arvoton, jolloin olisi vain ja ainoastaan fiksua vaihtaa se Suomen Shakkikustannus Oy:n arvottomiin osakkeisiin.

Jos tuo Bukowskilla huutokaupattu pysti on tämä samainen yksilö, niin on selvää, että joku on tiennyt että sillä on arvoa muutenkin kuin pölyjen varastoijana. Jos pysti ei ole sama, se kannattaisi nyt pikimmiten kertoa. Vaikka se olisi sama, voidaan edelleen todeta, että mikäli omistusoikeus on ollut edellä arvelemani kaltainen, ei tässä ole juridisesti mitään mihin voisimme enää puuttua, ja saada kaupan perutuksi. Moraalinen puoli on tietenkin sitten asia erikseen, sikäli kuin joku/jotkut osalliset ovat tienneet todellisen arvon. Tuon linkitetyn pystin ensimmäisen huudon ja hallituksen kokouksen päätöksen välissä on tarkalleen kolme viikkoa. Kyllä se itselläni herättää paljonkin ajatuksia. Siis mikäli pysti on sama. Muistetaan kuitenkin, että toistaiseksi tämä on spekulaatiota, ei fakta.

Oikein olisi että pysti palautuisi liitolle, turnaus pelattaisiin, ja voittaja saisi tuon pokaalin. Minä vain pahoin pelkään että juridisesti tähän ei ole mahdollisuuksia. Niin surullista kuin se onkin. Ja täytyy sanoa että kerrankin toivon hartaasti olevani väärässä.

Lupaan että tämä asia selvitetään perusteellisesti, ja selvittelyn lopputulos kerrotaan avoimesta. Toistan pyyntöni – arvostaisin kovasti juridista apua shakkiyhteisössä olevilta juristeilta. Minut tavoittaa mailitse riikka.wulff@shakkiliitto.fi osoitteesta, ja puhelimitse numerosta 0407778299. Luotan siihen että täältä yhteisöstämme löytyy halukkuutta auttaa pro bono periaatteella. Minun ymmärrykseni mukaan nyt oleellisin selvitettävä asia on omistusoikeus pystiin ennen tuota 12.10.2017 päätöstä. Ja sitten tietenkin olisi hienoa, että asianosaiset kommentoisivat asiaa, ja sitä kautta saisimme tämän keskustelun johonkin lopputulokseen. Siihen minun on kuitenkaan mahdotonta ketään pakottaa.

t. Riikka

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 21 Tammi 2018 12:58

Mielestäni kyseessä näyttäisi olevan luottamusaseman väärinkäyttö.

Minulla oli kyllä käsitys, että turnaus tästä arvokkaasta veistoksesta oli järjestetty. Siksi minulle oli epäselvää, mitä Timo Munukka tarkoitti, kun puhui Fb:ssä pokaalista.

Jokainen, joka näkee tuon veistoksen omin silmin, ymmärtää, ettei kysymyksessä ole mikään arvoton esine. Varsinkin jos teoksessa on tekijän nimi.

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 21 Tammi 2018 13:05

Karttunen kirjoitti:Hei!

Onkohan paljon puhetta herättänyt pokaali tämä: https://www.bukowskis.com/fi/auctions/F ... inen-kompo

Se on myyty 4200 euron hintaan, näyttää samalta muistikuvieni mukaan ja aikataulukin voisi sopia.

Mika Karttunen
Kuvien perusteella sanoisin, että kyseessä ei ole sama teos. Ainakin osalla voittajista on ollut teos silmien edessä pidemmän aikaa. Mielestäni tämä palkintoveistos oli kapeampi kuin B:llä myyty. Voin toki olla väärässä.

Sinässä tässä on tapahtunut tyypillinen yhdistysmaailman vaarallinen tilanne. Yhdistyksessä vaihtuu väkeä, eivätkä yhdistyksen uusille jäsenille kulje tieto jostain tärkeästä omaisuuserästä. Omaisuus voi sitten päätyä kasakan reppuun.

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 21 Tammi 2018 13:17

Aika moni näkee joka päivä veistoksen, joka vastaa shakkinuorten palkintoa.

Kuva

http://taidemuseo.hel.fi/suomi/veisto/v ... tml?id=302

Riikka Wulff

Lukematon viesti Kirjoittaja Riikka Wulff » 21 Tammi 2018 14:00

Minulla on nyt kopio kauppakirjasta, joka tästä pystistä on tehty. Se on allekirjoitettu 25.10.2017, allekirjoittajana on liiton puolelta Juha Sundelin, jolla on ollut Suomen Shakkiliiton nimenkirjoitusoikeus. Ja kun taustalla saamieni kommenttien ja viestien perusteella liitto tosiaan on ollut pystin omistaja, ei tässä asiassa ole juridisesti mitään epäselvää. Pysti todellakin on huutokaupattu eteenpäin Bukowskin huutokaupassa, sain tähän vahvistuksen, joten edes teoreettista mahdollisuutta sen takaisinsaantiin ei enää ole. Teoriassa, jos joku esittäisi pitävät todisteet siitä että omistaja olikin joku muu kuin SSL, voisi asiaa miettiä uudelleen. Mutta siinäkin tapauksessa asian selvittelyyn palaisi äkkiä todella paljon enemmän rahaa kuin tuo 4.200e. Liiton tappio viime vuodelta asettuu noin 30 tuhanteen euroon, enkä oikein halua aloittaa uutta vuotta polttamalla rahaa tähän asiaan. Niin harmillinen kuin tilanne onkin.

Olen henkilökohtaisesti pahoillani että näin on päässyt käymään. Jos voisin korjata asian, ja saada sen pystin takaisin liitolle, sen toki tekisin. Valitettavasti se ei minulla olevan tiedon valossa ole mahdollista, koska juridisesti asiassa ei ole mitään epäselvää. Bukowskin huutokaupasta pystin juuri ostanut henkilö, jonka henkilöllisyyttä emme edes tiedä, tuskin haluaa laillisesta ostoksestaan luopua. Edellinen hallitus on puheenjohtajansa johdolla käyttänyt sille laillisesti kuuluvaa toimivaltaa. Joten totean osaltani että liiton puolelta tapaus on loppuun käsitelty. Nyt mennään eteenpäin, yritetään saada liiton talous kuntoon, ja varmistetaan että jatkossa tällaisia tilanteita ei pääse käymään. Sen eteen olen itse sitoutunut tekemään töitä.

t. Riikka

Toivo Pudas

Lukematon viesti Kirjoittaja Toivo Pudas » 21 Tammi 2018 14:11

Välitän entisen hallituksen jäsenen Kullervo Joentakasen viestin:

Ulkopuolinen, kuten allekirjoittanut, voinee kommentoida vain kirjoitetun pohjalta.

-------
Vuoden 2017 kokousten pöytäkirjat

Pöytäkirja
Asia: Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 6/2017
Aika: 12.10.2017, klo 17
Paikka: Hiomotie 10, Helsinki

Juha Sundelin pj 88-103
Lauri Kangas vpj (poissa)
Teemu Miettinen 88-103
Mika Karttunen (poissa)
Mika Hakala 88-103
Sauli Alho (poissa)
Veikko Valo 88-103
Reijo Taipale 88-103
Markku Raitanen 88-103
Aleksi Olander 88-94, 96-103

Marko Tauriainen tj (poissa)

102 § Muut asiat
Päätettiin hyväksyä Jukka Partasen kirjallinen esitys vaihtaa hänen omistamansa Suomen Shakkikustannus Oy:n osakkeet SSL:n omistamaan IBM-pokaaliin.
----------

1. Partanen on tehnyt esityksen eli tietysti ymmärtää, mitä on tekemässä. Varmaankin olisi hyvä tai ainakin tappion minimoiva diili hänen kannaltaan.

Mutta tämähän on sallittua. Esityksiä saa tehdä ja ymmärtääkseni jatkuvasti tehdäänkin. Osa niistä on suoranaista kerjuuta, "voisinko saada liitolta xxx euroa tähän....on hyvä asia...".

2. Esitykseen ei ole pakko suostua.
- Jos olet myymässä asuntoa, hyväksytkö ensimmäisen ostotarjouksen vai haluatko odottaa muitakin tarjouksia?

Hallitus olisi halutessaan voinut myös joko hylätä ehdotuksen tai tavalla tai toisella selvittää kiinnostuneiden mielipiteitä pokaalin hinnasta. Toki alkuperäinen tarkoitus oli antaa pytty kisan palkintona, mutta tätähän eivät edes pelaajat itse ole pitäneet tärkeänä päätellen siitä, että asian on annettu nukkua.

Keskusteluketjussa aiemman hallituksen jäsenet ja eräät muutkin ovat vierittäneet tarjouksen hyväksymistä edellisen puheenjohtajan päälle. Mutta ei puheenjohtaja asioita yksin päätä.

Pöytäkirjan mukaan on hallitus ollut asiassa yksimielinen. Vastuullisia siis Sundelin, Miettinen, Hakala, Valo, Taipale, Raitanen ja Olander.

3. Jatkotoimet

Keskusteluketjussa on spekuloitu juridiikalla entistä hallitusta kohtaan. Lain suhteen maallikkona on parempi, että en lausu näistä mitään.

Yleisesti kuitenkin: jos jotain tehdään, se antaa signaalin. Shakkiliiton hallitus on vapaaehtoistoimintaa. Osallistumiseen menee aikaa ja vaivaa, takaisin tulee useinkin vain haukut. Jos alkaa näyttää siltä, että hallituksen jäsenyys voi johtaa "kuseen", kuka enää asettuu ehdolle luottamustehtäviin?

Ehkä olisi vähiten huono ratkaisu todeta julkinen häpeärangaistus - ts. keskustelu täällä foorumilla - riittäväksi.

Henkilöthän sitä paitsi vaihtuivat syksyn kerhojen kokouksessa. Uusi vuosi, uudet kujeet. Katse eteenpäin!

Kullervo Joentakanen

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 21 Tammi 2018 14:27

Toivo Pudas kirjoitti:Välitän entisen hallituksen jäsenen Kullervo Joentakasen viestin:

Ulkopuolinen, kuten allekirjoittanut, voinee kommentoida vain kirjoitetun pohjalta.

-------
Vuoden 2017 kokousten pöytäkirjat

Pöytäkirja
Asia: Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 6/2017
Aika: 12.10.2017, klo 17
Paikka: Hiomotie 10, Helsinki

Juha Sundelin pj 88-103
Lauri Kangas vpj (poissa)
Teemu Miettinen 88-103
Mika Karttunen (poissa)
Mika Hakala 88-103
Sauli Alho (poissa)
Veikko Valo 88-103
Reijo Taipale 88-103
Markku Raitanen 88-103
Aleksi Olander 88-94, 96-103

Marko Tauriainen tj (poissa)

102 § Muut asiat
Päätettiin hyväksyä Jukka Partasen kirjallinen esitys vaihtaa hänen omistamansa Suomen Shakkikustannus Oy:n osakkeet SSL:n omistamaan IBM-pokaaliin.

Kullervo Joentakanen
Kyseessä ei ole IBM-pokaali, vaan kysymyksessä on Raimo Utriaisen veistos. Kun esityksessä mainitaan IBM:n, niin esityksen tekijä ainakin tietää, mistä on kyse.

Se, että Jukka Partanen esittää veistoksen olevan SSL:n omaisuutta, ei tee siitä SSL:n omaisuutta. Joku voisi tienkin tarkistaa, koska ja mihin arvoon kyseinen veistos on kirjattu SSL:n taseeseen omaisuutena. Tuskin tälläistä kirjausta on olemassa.

vanha jäärä

Lukematon viesti Kirjoittaja vanha jäärä » 21 Tammi 2018 15:43

Joose Norri kirjoitti:Mutta lisäksi pokaalilla on/oli säännötkin, joista voi lukea esim. SSh 6-7/1981:stä ja 6-7/1987:stä, jälkimmäisestä kuvan kera. Edellisestä (Mikko Markkula):

Nuorten ryhmässä pelattiin ensimmäisen kerran IBM:n lahjoittamasta komeasta kiertopalkinnosta. Tämän arvokkaan palkinnon on tehnyt taiteilijaprofessori Raimo Utriainen ja se noudattelee tyyliltään IBM:n toimitalon ala-aulassa olevaa tyylikästä teosta.
Kyseessä on siis lahja. Omistusoikeuden selvittämiseksi tarvittaisiin ilmeisesti alkuperäinen lahjakirja.
Lahja yleensä tarkoittaa omistusoikeuden siirtoa ilman rahallista korvausta, joten sen kirjaaminen taseeseen on vaikea asia. Tällöin pitäisi arvioida kohteen arvo, mikä taideteokselle on pulmallista.

Muistini mukaan kyseessä on 1970-luvun lopulla tehty luonnos IBM:n tuolloin uuden toimitalon ala-aulaan tulevasta, suuruusluokkaa viisi metriä korkeasta teoksesta. Talo otettiin käyttöön vuonna 1979 ja iso teos saatiin sinne hieman myöhemmin.

jot

Lukematon viesti Kirjoittaja jot » 21 Tammi 2018 16:56

Kiitos Joose Norrille asian esilletuomisesta!

Rehellinen ostaja kyllä on valmis palauttamaan pystin kun kuulee sen tarinan.

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 21 Tammi 2018 16:58

vanha jäärä kirjoitti:
Joose Norri kirjoitti:Mutta lisäksi pokaalilla on/oli säännötkin, joista voi lukea esim. SSh 6-7/1981:stä ja 6-7/1987:stä, jälkimmäisestä kuvan kera. Edellisestä (Mikko Markkula):

Nuorten ryhmässä pelattiin ensimmäisen kerran IBM:n lahjoittamasta komeasta kiertopalkinnosta. Tämän arvokkaan palkinnon on tehnyt taiteilijaprofessori Raimo Utriainen ja se noudattelee tyyliltään IBM:n toimitalon ala-aulassa olevaa tyylikästä teosta.
Kyseessä on siis lahja. Omistusoikeuden selvittämiseksi tarvittaisiin ilmeisesti alkuperäinen lahjakirja.
Lahja yleensä tarkoittaa omistusoikeuden siirtoa ilman rahallista korvausta, joten sen kirjaaminen taseeseen on vaikea asia. Tällöin pitäisi arvioida kohteen arvo, mikä taideteokselle on pulmallista.

Muistini mukaan kyseessä on 1970-luvun lopulla tehty luonnos IBM:n tuolloin uuden toimitalon ala-aulaan tulevasta, suuruusluokkaa viisi metriä korkeasta teoksesta. Talo otettiin käyttöön vuonna 1979 ja iso teos saatiin sinne hieman myöhemmin.
Voidaan tietenkin vääntää tätä käsitelainoppia. Ei IBM ole antanut veistosta silloiselle SKSL lahjaksi, joka voidaan myydä. SSL:llä oli hallintaoikeus, ei omistusoikeutta.
Sinänsä tässä on siitä "hauska" tilanne, viimeinen voittaja on ollut Mika Karttunen. Hänen olisi tietenkin pitänyt ottaa kiertopalkinto hallintaansa siihen saakka kunnes tämä turnaus palkinnon lopullisesta omistajasta on pelattu.

Tässä ei sitten ole moitetta Karttusta kohtaan.

Myös minulla on mielikuva, että veistoksen pitäisi olla luonnos IBM:n toimitalon isommasta veistoksesta. Valitettavasti tästä talon veistoksesta tai patsaasta google ei löytänyt kuvaa.

Vastaa Viestiin