SSL hallituksen kokous 16.1.2018

Shakki Suomessa ja maailmalla
Risto Tuominen
Seura: TuTS

Re: SSL hallituksen kokous 16.1.2018

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 05 Helmi 2018 01:36

uha Sundelin teki sitten hakemuksen. Kuten Riikka kuvaa, sittemmin Balgabajevilta tuli ilmoitus, että sponsorointi onnistuu.
Pian ilmoittautuikin Fortum Venäjältä, ensin puhelinsoitolla ja sitten sähköpostiviestillä ilmoittaen, että raha on myönnetty, mutta pitää laatia monia dokumentteja sitä varten. Itselleni oli tässä vaiheessa selvää että kyseessä on Fortum ooo, ”Venäjän Fortum”, mutta en itse pitänyt asiaa hyvin olennaisena -Fortum kuin Fortum! Erittäin kiireiselle Juhalle välittämässäni kirjeessä luki kyllä Fortum ooo, mutta asia oli jäänyt häneltä havainnoimatta ja hän oletti, että olemme tekemisissä Fortum oyj:n Venäjän toimitsijoiden kanssa. Kun sitten pääosa vaadituista dokumenteista oli Juha Riikan kuvauksen mukaan lähettänyt Fortum ooo:n toimitsijalle, niin sieltä ilmoitettiin, että eräät kohdat eivät olleet heidän ohjeidensa mukaisia ja että ne pitäisi kiireimmin korjata sellaisiksi sekä palauttaa vielä puuttuvien kanssa, koska Venäjän lainsäädäntö ei salli jälkikäteistä sponsorointia ts. myöhästyminen johtaisi sponsoroinnin estymiseen. Tästä Juha havahtui tajuamaan, että kyseessä on Venäjän lainsäädännön alainen hanke, jossa hän arveli olevan monia aikaavieviä mutkia. Ja juuri aikaa silloin puuttuikin eniten, eikä uusittuja dokumentteja lähetetty.
Ottamatta muuten kantaa Kauppalan viestin sisältöön, niin eikö Venäjän Fortum ole nimeltään OAO Fortum? OOO Fortumit näyttäisivät minun silmääni olevan yksittäisten henkilöiden perustamia yrityksia. OAO tarkoittaa siis ymmärtääkseni julkista osakeyhtiötä.

pjkauppa

Lukematon viesti Kirjoittaja pjkauppa » 05 Helmi 2018 06:43

Juu, aivan oikein, OAO Fortum eikä OOO! Anteeksi lipsahdus muistista ja kiitos tarkennuksesta!
Pekka Kauppala

Riikka Wulff

Lukematon viesti Kirjoittaja Riikka Wulff » 05 Helmi 2018 08:09

Kiitos Pekka, nyt meillä näyttää viimein olevan loppuunkäsitelty tämä jupakka. Itse toteaisin että opimme tästä toivottavasti kaksi asiaa. 1) Rahoja ei kannata käyttää ennen kuin ne on saanut ja 2) Tiedottamisen pitää olla avointa ja rehellistä.
pjkauppa kirjoitti:Itse olen aiemmin puuttunut keskusteluun vain minimaalisesti, koska en ole ollut varma, onko tämä oma foorumimme se paras foorumi selvitellä sponsorikysymyksiä, vaikka kaikki tiedot omalta puoleltani ovat avoimia.
Minäkään en ole sitä mieltä, että tämä on paras foorumi selvitellä sponsorikysymyksiä. Toistuvat yritykseni selvittää asia oikeaa reittiä pitkin eivät kuitenkaan tuottaneet minkäänlaisia vastauksia, joten ei jäänyt juurikaan vaihtoehtoja. Haluttu lopputulos = tiedämme mitä tapahtui, onnistui näköjään vain julkisen keskustelun kautta. Ja Pekka, tätä asiaa kyllä kysyttiin suoraan myös sinulta.

t. Riikka

pjkauppa

Lukematon viesti Kirjoittaja pjkauppa » 05 Helmi 2018 12:19

Kiitos samoin Riikka, olen periaatteessa samaa mieltä!

Opittaviin asioihin 1)-2) lisäisin vielä 3) suurtapahtumia valmisteltaessa on syytä olla joku varasuunnitelma sairastumis- yms. tapauksiin. Ja kohtaa 1) tarkentaisin, että kun rahaa on tarjolla, on se otettava heti prioriteettisesti talteen kaikista aikapulista huolimatta.

Mutta kun sanot, että asiaa olisi jo suoraan kysytty minultakin, niin täytyy huomattavasti tarkentaa:
Jo viime vuoden lopulta olen tarjonnut SSL:lle mahdollisuutta kirjoittaa perusteellinen raportti veljeskansaturnauksen kokemuksista, opeista ja niiden hyödyntämismahdollisuuksista –hyvin vähäistä korvausta vastaan, palkattomia valmistelu- ja ylitöitä olen jo tehnyt talkoohengessä SSL:lle mielestäni tarpeeksi. Tietääkseni tästä on ollut kiinnostunut vain varapuheenjohtaja Markku Raitanen, oma kantasi kuuluu olleen kielteinen.

Ainoastaan toiminnanjohtaja Marko Tauriainen on kerran ottanut Fortum-asian puheeksi kanssani. Vastasin puhelimessa muutamaan kysymykseen ja ilmoitin olevani valmis puhumaan asiakokonaisuudesta kahdestaan esim. kahvilassa. Sovimme kolme päivää, jolloin olisin ollut valmis soitolla edeltävänä iltana, mutta tätä soittoa ei Markolta kuulunut.

terveisin
Pekka

Risto Tuominen

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 05 Helmi 2018 13:32

Ymmärrän hyvin Riikan halun saada asia loppuunkäsitellyksi. Tällainen asian kaivelu vie suuresti energiaa kun tähtäin pitäisi olla tulevassa. Jos jatkokäsittelyyn koetaan olevan aihetta, olisi ehkä hyvä jos joku muu hoitaisi sen. Itselleni Kauppalan selvitys jätti kuitenkin paljon avoimia kysymyksiä sekä ehkä lisääkin oppia tulevaisuuteen. Jatkossa oletan, että Kauppalan selvitys vastaa pääpiirteittäin asian todellista kulkua.

Ensinnäkin kyseisen turnauksen suunnitteluvaiheessa oli varmaan jo tiedossa turnauksen hyvin suuret kustannukset. Henkilön palkkaaminen turnauksen järjestelyyn ja keskitasoisten pelaajien matkojen rahoitus ovat hyvin epätavallisia konsepteja shakkiturnauksissa. Tiedossa siis varmaan oli, että turnaus on todennäköisesti tappiollinen, joten toivottavasti tätäkin asiaa käsiteltiin edes hallituksessa. Itse en olisi halunnut shakkiliiton maksavan 9000 euroa tästä turnauksesta.

En tiedä Unkarin tuen määrästä, mutta on aika optimistista olettaa, että vastaavaa/suurempaa rahoitusta saadaan toisesta maasta. Balgabajevin osuudesta saan sen vaikutelman, että kyseessä ei ollut aivan vastikkeeton sponsoritapaus, vaan jotain vastiketta odotettiin tästä saatavaksi (Fiden äänestys?). Kuvio, jossa tehdään Suomen Fortumille hakemus ja vastaus tulee suoraan Fiden johdosta kuulostaa aika hämärältä. Normaalimpi kuvio olisi ollut, että Suomen Fortumilta ilmoitetaan asian käsittelyn siirtyvän Venäjän Fortumille ja täältä tulisi sitten positiivinen vastaus.

Itse en Venäjän lakia suuremmin tunne, mutta jälkikäteisen sponsoroinnin mahdottomuus ja papereiden vaatimus kuulostaa mahdollisesti suomalaisten vedättämiseltä. Yleensähän sponsorisopimuksissa maksetaan kai näkyvyydestä eikä kertyneiden kustannusten perusteella. Itseäni ihmetyttää myös kuka hoiti Fortumin ison mainoksen nettisivuille sekä pelipöytäkirjoihin? Tällaisia asioita ei yleensä hoideta ennen sopimusta.

Jotain asioiden luonteesta kertoo myös haluttomuus vastata kysymyksiin. Kiinnittäisin myös huomiota siihen, että kun alunperin epäilin foorumilla Fortumin kuvion liittyvän Venäjäsuhteisiin, niin tämä jyrkästi kiistettiin sekä netissä että puhelimitse.

pjkauppa

Lukematon viesti Kirjoittaja pjkauppa » 05 Helmi 2018 14:29

- Turnauksen suunnitteluvaiheessa lähdettiin tappiottomuudesta. Mikäli käyttämätöntä sponsorirahaa ei olisi päätöksenä tullut, olisi silloin vielä, mutta ei enää lopussa, ollut mahdollista paljon säästää, mutta osanottajavieraitten kustannuksella.

- Valtioitten kulttuurikeskukset ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Kun yksi myöntää johonkin tapahtumaan, jossa on molempien maiden osanottajia, niin toisellekin tulee siitä paineita, ettei näytettäisi köyhältä kumppaniin verrattuna.

- Balgabajev ei yhdistänyt sponsorinetsintäapua yhtään mihinkään. Fiden tehtävänä on nimenomaan tukea jäseninä olevia liittojaan, ja sponsorinetsintä on klassinen asia tässä. On aika perverssiä uskoa, että jos joku vaikutusvaltainen henkilö, jolla on suhteita, auttaa stipendi- sponsori- ym. asioissa suosituksillaan, niin hän toki vaatisi siitä jotain rahallista tai ei-rahallista palkkiota. Olen työskennellyt paljon tiedemaailmassa, mutta en edes muista yhtään tapausta, että jotakuta stipendinsuosittelijaa olisi epäilty palkkion vaatimisesta niistä. Samoin poliitikko, joka tekee jotain jonkun edestä normaalitapauksessa uskoo sen luovan hänestä positiivista kuvaa, jolla hän toivoo edistävänsä valintaansa – samalla tietäen että maksuvaatimukset juuri pilaisivat tämän edullisen kuvan hänestä.

- Vastaushan tuli Venäjän Fortumilta, Balgabajevilta vain väliaikatieto, että hakemus hyväksytään - minkälainen tieto suhteita omaavalle suosittelijalle on tavanomaista. Mutta tosiaankin olisi ollut hyvä, jos Suomen Fortum olisi antanut siirtotiedon.

Pekka Kauppala

Riikka Wulff

Lukematon viesti Kirjoittaja Riikka Wulff » 05 Helmi 2018 15:00

Jatketaan sitten loppuun asti tämä keskustelu julkisella linjalla :)
Riikka Wulff kirjoitti:Mutta kun sanot, että asiaa olisi jo suoraan kysytty minultakin, niin täytyy huomattavasti tarkentaa:
Jo viime vuoden lopulta olen tarjonnut SSL:lle mahdollisuutta kirjoittaa perusteellinen raportti veljeskansaturnauksen kokemuksista, opeista ja niiden hyödyntämismahdollisuuksista –hyvin vähäistä korvausta vastaan, palkattomia valmistelu- ja ylitöitä olen jo tehnyt talkoohengessä SSL:lle mielestäni tarpeeksi. Tietääkseni tästä on ollut kiinnostunut vain varapuheenjohtaja Markku Raitanen, oma kantasi kuuluu olleen kielteinen.
Markku tosiaan kertoi, että kahden viikon työsuhdetta vastaan olisit ollut valmis kirjoittamaan loppuraportin tästä turnauksesta. Minä olen koko ajan halunnut saada tuon yllä kirjoittamasi selvityksen Fortumin tuen osalta, en muuta. Ja suoraan sanottuna pidin aika asiattomana, että siitä pyydetään vielä erikseen rahaa. Joten kyllä, oma kantani maksamiseen tästä oli ehdottoman kielteinen. Ja on edelleen. Asiahan oli lopulta hyvin yksinkertainen, eikä sen kertomiseen puhelimessa olisi mennyt muutamaa minuuttia kauemmin. Kuten ei varmaan mennyt siihenkään, että asian kiteytti kirjalliseen muotoon. Itse olen pyytänyt tätä selvitystä tosiaan suoraan vain ex-puheenjohtajalta, koska koen, että olisi ollut ensisijaisesti hänen tehtävänsä selvittää asian kulku. Eli siinä mielessä kiitän Pekka edelleen että sinä teit sen.

Palkatonta työtähän meistä valtaosa tekee tämän yhteisen lajimme eteen koko ajan, niin SSL:n hallituksen puheenjohtajan/varapuheenjohtajan/jäsenen rooleissa, kuin seuroissakin. Suomalainen järjestötoiminta lepää vapaaehtoistyön varassa.

t. Riikka

Risto Tuominen

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 05 Helmi 2018 16:38

pjkauppa kirjoitti:-
- Balgabajev ei yhdistänyt sponsorinetsintäapua yhtään mihinkään. Fiden tehtävänä on nimenomaan tukea jäseninä olevia liittojaan, ja sponsorinetsintä on klassinen asia tässä. On aika perverssiä uskoa, että jos joku vaikutusvaltainen henkilö, jolla on suhteita, auttaa stipendi- sponsori- ym. asioissa suosituksillaan, niin hän toki vaatisi siitä jotain rahallista tai ei-rahallista palkkiota. Olen työskennellyt paljon tiedemaailmassa, mutta en edes muista yhtään tapausta, että jotakuta stipendinsuosittelijaa olisi epäilty palkkion vaatimisesta niistä. Samoin poliitikko, joka tekee jotain jonkun edestä normaalitapauksessa uskoo sen luovan hänestä positiivista kuvaa, jolla hän toivoo edistävänsä valintaansa – samalla tietäen että maksuvaatimukset juuri pilaisivat tämän edullisen kuvan hänestä.

Pekka Kauppala
Normaalitapauksessa näin varmaan olisikin. Tässä tapauksessa tunnen/tiedän molemmat osapuolet ja en usko pyyteettömiin rahalahjoituksiin.

Mika Lako

Lukematon viesti Kirjoittaja Mika Lako » 05 Helmi 2018 17:46

Suomalais-ugrilaiset kansat kohtaavat shakin ystävyysottelussa marraskuussa ja juhlistavat samalla Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä.
Opetus-ja kulttuuriministeriö tukee hanketta 20 000 eurolla.

Täysin pönttö ajatus tälläinen kallis Suomi100-juhlaratkaisu.

Tämä olisi aivan hyvin voitu korvata Suomen ja Viron välisillä shakkitapahtumila. Kesäkuussa oli esimerkiksi sata jalkapallo-ottelua, pääotteluna Viro-Suomi pääministerit kanslioineen. Suomi voitti 1-0.

Tässä kuussa on Viron 100-vuotissynttärit, joten periaatteessa myös tänä vuonna olisi tähän ollut mahdollisuus.

Idea ei ole uusi, mutta ehkä viime vuoden hallituksessa ei ollut väkeä, joka olisi muistanut tälläiset tapahtumat viime vuosikymmeneltä.

Valitettavasti netistä löytyy huonosti linkkejä. Itse muistan Toivo Pudaksen videopätkän laivalta pelistä Nybäck - Ehlvest, joka päättyi tasan.

Tässä jotain maalla pelatusta ottelusta.

http://sfnet.harrastus.pelit.shakki.nar ... 0-poytalla

Jari Järvenpää
Seura: SalSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 05 Helmi 2018 19:12

Riikka Wulff kirjoitti:Jatketaan sitten loppuun asti tämä keskustelu julkisella linjalla :)

Palkatonta työtähän meistä valtaosa tekee tämän yhteisen lajimme eteen koko ajan, niin SSL:n hallituksen puheenjohtajan/varapuheenjohtajan/jäsenen rooleissa, kuin seuroissakin. Suomalainen järjestötoiminta lepää vapaaehtoistyön varassa.

t. Riikka
Erityisesti kun tämä Riikan kirjoittama asia otetaan huomioon, niin toivoisin, että ei kauaa enää keskusteltais näistä Vierumäen turnauksesta ja muista, kun uhkana on, että keskustelu menee tai jää kielteiseen sävyyn. Tärkeempää olisi kunkin aika käyttää pääosin niihin tämän vuoden asioihin. En tiedä päästäänkö näissä asioissa eteenpäin, vaikka vielä kauankin jatkettaisiin täällä keskusteluja (?) Kun Riikka on kuitenkin sanonut panostavansa avoimuuteen käsitellä eri Shakkiliiton asioita, niin ehkä yhden asian selvittely on pois muista asioista.

Itse en ota kantaa Vierumäen veljeskansaottelun poliittisiin puoliin esim. liittyen Kirsaniin jne. Mun mielestä on vaan hyvä asia, että järjestetään erilaista ohjelmaa. Vierumäellä kävi kuitenkin kymmenittäin shakinpelaajia eri tapahtumien yhteydessä. Jossain määrin tapahtuma oli kuin jotkin shakkifestivaalit, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa. Huippupelaajia ei ehkä ollut monia (Miten tämä muuten määritellään?), mutta ainakin Suomen joukkueessa monia mestaripelaajia.

Satuin muuten aiemmin lukemaan artikkelin Suomi 100-tapahtumista, joita järjestettiin lukuisia ja lukuisia eri puolen Suomea. Osa oli erittäin huonolaatuisia. Jo pelkästään määrästäkin voi päätellä, että melko mahdotonta on saada jollakin tapahtumalla juurikaan julkisuutta esim. omalle lajilleen. Siitä huolimatta tämä festivaali järjestettiin hyvin ja varmasti tulos oli korkeempilaatuisempi yleisön kannalta ja miksei pelaajiekin verrattaessa moneen muuhun Suomi 100-tapahtumaan. Se että tuli sponsorirahaongelma oli tietenkin ikävä asia, mutta se ei silti poista sitä tosiseikkaa, että monessa asiassa onnistuttiin. Saatiin tittelipelaajia, hoidettiin kuljetukset, majoitukset, ruokailuaikatailut ja monet muut...Ja olihan netistäkin paljon seurattavaa tapahtumaan liittyen. Mun mielestä on oleellista tuoda kielteisten puolien lisäksi myös myönteisiä asioita esille.

Kiitokset Pekalle ja Riikalle, kun ootte jaksanu tähän käsittelyyn käyttää aikaa. Ja toki pidän tärkeänä, että Pekka on jaksanut panostaa veljeskansaottelun hyväksi. Ikäväksi asiaksi nään, että Pekka on käyttäny paljon aikaa ja on saanut paljon kritiikkiä, vaikka nimenomaan vapaaehtoisia työntekijöitä tarvitaan. Kielteinen palaute yleensä saa ihmisen vähentämään panostusta. Kohtuus kai siinä kritiikin määrässäkin?

-Jari Järvenpää

Vastaa Viestiin