Pahoittelut jos olen väärässä, mutta vaikutelma syntyi erityisesti Fideä koskevista kysymyksistä ja jatkokysymyksistä. Vaikutelma voi johtua myös Iljumzhinovin poliitikon taidoista. Kysymykset olivat kuitenkin erityisen sopivia:pjkauppa kirjoitti:Risto Tuominen arvelee, että tekemäni haastattelun loppupuolen kysymykset olisivat olleet "tilattuja".
Eivät olleet! Kirsan Iljumžinovin tapasin ensimmäistä kertaa haastattelutilaisuudessa enkä ole keskustellut hänen kanssaan aiemmin myöskään puhelimitse. Haastattelusta sovittiin hänen avustajiensa kanssa, jotka eivät mitään tiedustelleet, minkälaisia kysymyksiä aion esittää.
Jos katsomme loppupuolen kysymyksiä, en ymmärrä miksi ne vaikuttaisivat erityisen toivotuilta Iljumžinovin puolelta. Kysymys shakkijohtajalle, kuinka hän itse pelaa shakkia, on ainakin minulle itsestään selvä, ja hahmottui ensimmäisten joukkoon kysymyksiä sunnitellessani. Kysymys tietokoneitten merkityksestä shakin tulevaisuudelle ei ole ollut havaintojeni mukaan erityisesti esillä Iljumžinovin esiintymisissä ja siksi otin tämän itseäni shakin suhteen kovasti pohdituttavan teeman esiin. Lisäkysymys siihen oli spontaani, koska vastaus myönsi, että uhkia on huippushakissa mutta ei yksilöinyt niitä.
Buddhalaisuuden ja shakin suhteen kysely tuli valmisteluissani mieleeni siitä, että Iljumžinov esiintyy mielellään uskovaisena buddhalaisena ja on sellaisena saanut julkisia kehuja Dalai Lamalta ja Kalmukian buddhalaisjohtaja Sadžin Lamalta myös vetäytymisensä jälkeen Kalmukian presidentin virasta. Kysymys kiinnostuksesta jalkapallon pariin Fifaan puolestaan syntyi omasta ihmettelystäni, miksi Iljumžinovia oli 2015 pohdittu Fifan mahdollisena puheenjohtajaehdokkaana.
Pekka Kauppala, Gauting 5.11.2017
PK: Kiitos! Mikäli oikein ymmärrämme, käytätte jälleen kesästä alkaen kaikkia oikeuksianne Fiden presidenttinä? Väliaikaisestihan Te niistä luovuitte?
PK: Itse, vapaaehtoisesti!? Kyllä, Kyllä! Jo viimeisinä vuosina ennen vaaleja syntyi jokin vastakkainasettelu, sellaista tyyppiä kuin länsi ja itä yrittäisivät… Miten katsotte, voidaanko nämä ristiriidat voittaa?
PK: Voidaanko sanoa, että tämä kriisi tai nuo ilmiöt kahden viime vuoden ajalta on nyt voitettu?
PK: Tuletteko asettumaan uudelleen presidenttiehdokkaaksi?
PK: Kiitos! Jos me oikein ymmärsimme, niin Te viime kesästä alkaen käytätte kaikkia oikeuksianne Fidessä?