Kunnioitettu herra presidentti

Shakki Suomessa ja maailmalla
Risto Tuominen
Seura: TuTS

Re: Kunnioitettu herra presidentti

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 05 Marras 2017 10:30

pjkauppa kirjoitti:Risto Tuominen arvelee, että tekemäni haastattelun loppupuolen kysymykset olisivat olleet "tilattuja".
Eivät olleet! Kirsan Iljumžinovin tapasin ensimmäistä kertaa haastattelutilaisuudessa enkä ole keskustellut hänen kanssaan aiemmin myöskään puhelimitse. Haastattelusta sovittiin hänen avustajiensa kanssa, jotka eivät mitään tiedustelleet, minkälaisia kysymyksiä aion esittää.
Jos katsomme loppupuolen kysymyksiä, en ymmärrä miksi ne vaikuttaisivat erityisen toivotuilta Iljumžinovin puolelta. Kysymys shakkijohtajalle, kuinka hän itse pelaa shakkia, on ainakin minulle itsestään selvä, ja hahmottui ensimmäisten joukkoon kysymyksiä sunnitellessani. Kysymys tietokoneitten merkityksestä shakin tulevaisuudelle ei ole ollut havaintojeni mukaan erityisesti esillä Iljumžinovin esiintymisissä ja siksi otin tämän itseäni shakin suhteen kovasti pohdituttavan teeman esiin. Lisäkysymys siihen oli spontaani, koska vastaus myönsi, että uhkia on huippushakissa mutta ei yksilöinyt niitä.
Buddhalaisuuden ja shakin suhteen kysely tuli valmisteluissani mieleeni siitä, että Iljumžinov esiintyy mielellään uskovaisena buddhalaisena ja on sellaisena saanut julkisia kehuja Dalai Lamalta ja Kalmukian buddhalaisjohtaja Sadžin Lamalta myös vetäytymisensä jälkeen Kalmukian presidentin virasta. Kysymys kiinnostuksesta jalkapallon pariin Fifaan puolestaan syntyi omasta ihmettelystäni, miksi Iljumžinovia oli 2015 pohdittu Fifan mahdollisena puheenjohtajaehdokkaana.
Pekka Kauppala, Gauting 5.11.2017
Pahoittelut jos olen väärässä, mutta vaikutelma syntyi erityisesti Fideä koskevista kysymyksistä ja jatkokysymyksistä. Vaikutelma voi johtua myös Iljumzhinovin poliitikon taidoista. Kysymykset olivat kuitenkin erityisen sopivia:

PK: Kiitos! Mikäli oikein ymmärrämme, käytätte jälleen kesästä alkaen kaikkia oikeuksianne Fiden presidenttinä? Väliaikaisestihan Te niistä luovuitte?

PK: Itse, vapaaehtoisesti!? Kyllä, Kyllä! Jo viimeisinä vuosina ennen vaaleja syntyi jokin vastakkainasettelu, sellaista tyyppiä kuin länsi ja itä yrittäisivät… Miten katsotte, voidaanko nämä ristiriidat voittaa?

PK: Voidaanko sanoa, että tämä kriisi tai nuo ilmiöt kahden viime vuoden ajalta on nyt voitettu?

PK: Tuletteko asettumaan uudelleen presidenttiehdokkaaksi?

PK: Kiitos! Jos me oikein ymmärsimme, niin Te viime kesästä alkaen käytätte kaikkia oikeuksianne Fidessä?

ojk54

Lukematon viesti Kirjoittaja ojk54 » 05 Marras 2017 11:52

Pekka Sairanen kirjoitti:Liiton jäsenenä vaadin kyllä avointa selvitystä näistä Venäjän rahoista, joihin Risto Tuominen viittaa. Mitä ne ovat? Liittyvätkö ne tähän herra Ilumzinovin vierailuun? Kannattaa pitää myös mielessä, että FIDE:ssä on kuukausi sitten äänestetty, ettei kunnioitettu presidentti enää jatkaisi 2018 äänin 37-20. Tänään Chessbase newissä voimme lukea, ettei tämä selkeä äänestyspäätös taida haitata presidenttiämme. Hän on todellinen informaatiovaikuttaja, kuten olemme tässäkin huomanneet.

Eiköhän noilla rahoilla ole tarkoitus hoitaa kunnioitetun presidentin kulut Suomen vierailun aikana. Eikös tämä ole akuutissa sponsoripulassa olevalle Shakkiliitolle hyvä asia?

Pekka Sairanen
Seura: Mäntän Shakkikerho

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Sairanen » 05 Marras 2017 12:42

Voitko vielä selventää, mitä ne rahat ovat? Paljonko niitä on? Ja paljonko vierailukulut ovat? Vierailukulujen maksaminen ei muuten kuulosta tavallisen kerhon jäsenen kannalta kovin hyvältä. Jp Haapasalo viisasteli naamakirjassa, että vain kerho on jäsen. Voin siis kuvailla itseäni Suomen Shakkiliiton jäsenen Mäntän shakkikerhon jäsenenä, jos se jotakuta helpottaa, kun ei saisi sanoa asiaa suoremmin. Bysanttilainen ajatus tekee tuloaan.

Aleksi Olander
Seura: PSY

Lukematon viesti Kirjoittaja Aleksi Olander » 05 Marras 2017 13:07

Jäitä hattuun nyt hyvät ihmiset!

Joka vuosi puhutaan siitä, kuinka tärkeää olisi hankkia sponsorirahaa. Nyt kun sitä on kerrankin saatu, niin sitten sekin on oletuksena jotenkin ihan väärin hankittu. On tämäkin motivoiva työympäristö...

Kyseessä on ihan normaali sponsorisopimus jossa yhteistyökumppani saa näkyvyyttä rahaa vastaan. Penniäkään rahasta ei mene Kirsanille eikä tämän vierailun järjestämiseen. On alusta asti ollut päivänselvää, että jos Kirsan tulee niin tulkoon ihan omalla kustannuksella. Rahojen käytön suhteen ei olla sitouduttu mihinkään eikä todellakaan olla sitouduttu äänestämään ketään missään vaaleissa(kun sitäkin varmaan joku epäilee).

Pekka Sairanen

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Sairanen » 05 Marras 2017 14:01

Hienoa ettei sentään johtajan vierailuun mene rahaa. Sponsoriraha on myös hienoa. Vielä kun selviää, mitä tämä raha on, niin asiat ovat ok. Penään vielä avoimen tiedottamisen etuja. Ei tarvitsisi turhasta kerhopelaajan huolestua.

Risto Tuominen
Seura: TuTS

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 05 Marras 2017 14:19

Aleksi Olander kirjoitti:Jäitä hattuun nyt hyvät ihmiset!

Joka vuosi puhutaan siitä, kuinka tärkeää olisi hankkia sponsorirahaa. Nyt kun sitä on kerrankin saatu, niin sitten sekin on oletuksena jotenkin ihan väärin hankittu. On tämäkin motivoiva työympäristö...

Kyseessä on ihan normaali sponsorisopimus jossa yhteistyökumppani saa näkyvyyttä rahaa vastaan. Penniäkään rahasta ei mene Kirsanille eikä tämän vierailun järjestämiseen. On alusta asti ollut päivänselvää, että jos Kirsan tulee niin tulkoon ihan omalla kustannuksella. Rahojen käytön suhteen ei olla sitouduttu mihinkään eikä todellakaan olla sitouduttu äänestämään ketään missään vaaleissa(kun sitäkin varmaan joku epäilee).
Ihmettelet epäluuloisuutta, mutta viimeinen asia jonka tiedotit minulle oli se, että Sundelin ei hae puheenjohtajuutta. Tätäkään asiaa en kyllä uskonut. Avoimuus toivottavasti parantuu Riikan myötä.

Jaakko Mäntyniemi
Seura: Tammer-Shakki

Lukematon viesti Kirjoittaja Jaakko Mäntyniemi » 05 Marras 2017 15:44

Moro!

Turkulaisten jäsentenvälisiin heti kommentti, ettei kannata ampua viestintuojaa..Aleksi on taatusti ollut siinä uskossa, ettei Juha hae jatkokautta. Omassa KK:n puheessaan mies myös totesi, että ehdokkuuspäätös syntyi pitkän pohdiskelun jälkeen, koska arvioi työn jääneen hänen osaltaan kesken.

Kun itse lupauduin vuonna 2013 syksyllä pj-ehdokkaaksi, mietin asiaa todella pitkään ja monelle kysyjälle ehdin jo ilmoittaa, että en moiseen homman ryhtyisi, mutta monien pyyntöjen ja muiden ehdokkaiden puutteessa lupauduin. Olin jo varannut ulkomaan matkankin valintapäivälle, joten minut valittiin poissaolevana, ehkä se selittikin valinnan...

Tiedottaminen - tai oikeastaan sen puute - on yleinen ongelma organisaatioissa, tämä on todettu useissa työyhteisökyselyissäkin.

Sponsoritiedotuksessa on aina myös kaksi puolta, mistä moittijat tietävät, mikä on sponsorin oma ajatus asian ja summan julkituonnista ja sen tavasta? Itselläni ei ole ainakaan mitään tietoa Fortumin muista sponsorisopimuksista, tuntuu, että pitävät tässä(kin) kohdin matalaa profiilia joka suuntaan.

Ehkä pitäisi myös miettiä "salaliittoteorioissa" mittasuhteita, Fortum on tekemässä julkisuudessa olevien tietojen mukaan monen miljardin euron naimakauppoja Saksaan(tosin morsian on vastahankainen, kuten isoissa lehdissä olleista kokosivun "mainoksista" voi päätellä) osin myös Venäjälle. Olen vielä siinä lapsenuskossa, että ehkä sittenkin muutama tonni shakkiliitolle lie kaikista erikoisista sidonnaisuuksista irti?

Kirsania en lainkaan tunne, Kasparovin olen tavannut henk.koht. Islannissa, vauhdikas veikko.... Molempien "leiristä" oltiin kiinnostuneita Suomen ajatuksista viimeksi pj-kisassa. Otimme hallituksen kanssa selvän kannan, että päätös tehdään ulkopuolisista vaikutusyrityksistä huolimatta puhtaasti omista lähtökohdista, näin tehdään varmasti jatkossakin.

Eli toteutetaan tämäkin harvinainen FIDEn presidentin vierailu kohteliaasti ja vanhan hyvän sananparren mukaan:" Vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan".

Terv.

Jaska

J-P Haapasalo
Seura: LoimSK

Lukematon viesti Kirjoittaja J-P Haapasalo » 05 Marras 2017 15:53

Pekka Sairanen kirjoitti:Voitko vielä selventää, mitä ne rahat ovat? Paljonko niitä on? Ja paljonko vierailukulut ovat? Vierailukulujen maksaminen ei muuten kuulosta tavallisen kerhon jäsenen kannalta kovin hyvältä. Jp Haapasalo viisasteli naamakirjassa, että vain kerho on jäsen. Voin siis kuvailla itseäni Suomen Shakkiliiton jäsenen Mäntän shakkikerhon jäsenenä, jos se jotakuta helpottaa, kun ei saisi sanoa asiaa suoremmin. Bysanttilainen ajatus tekee tuloaan.

Tarkoitukseni ei ollut tähän keskusteluun lainkaan osallistua, mutta koska Pekka Sairanen katsoo oikeudekseen levitellä facebookissa lausumiani mielipiteitä myös muilla foorumeilla ilman lupaani, joudun toteamaan, että pidän facebook-kaveruutta luottamuksen osoituksena ja se luottamus voidaan myös menettää. Mielipiteitteni takana toki aina seison ja varaan myös oikeuden muuttaa mielipiteitäni vuosikymmenten saatossa. Varsinaiseen keskusteluun en halua osallistua shakkifoorumin kautta, koska koen sen lähtökohdiltaan vahingolliseksi juuri ennen suurinta shakkitapahtumaa Suomessa vuosikymmeniin. Viikko sitten meillä oli Kerhojen kokous, jossa oli käytettävissä ennätykselliset 78 kerho- ja yhteisöääntä. Siellä olisivat Kerhojen kokouksen edustajat voineet mielin määrin esittää kysymyksiä veljeskansaottelusta tai Fiden presidentistä vai pitäisikö puhua Jergenin ylängön nerosta ja Kaspianmeren valosta(en voinut välttää kiusausta sarkasmiin, vaikka se onkin tällä foorumilla vaarallista), myös Pekka Sairanen ja Risto Tuominen olisivat varmasti saaneet läsnäolo- ja puheoikeuden tässä kokouksessa halutessaan(äänioikeus kuuluu vain kerhojen valtuuttamille henkilöille).

Mutta jatkakaa minun puolestani samalla linjalla kuin eräät toiset kirjoittajat ennen Shakkiliiton puheenjohtajavaaleja muissa keskustelunavauksissa.

Terveisin

J-P Haapasalo

Pekka Sairanen

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Sairanen » 05 Marras 2017 16:18

Jp esitteli minun julkisella Facebook-sivullani väitteitä kirjoituksestani. Useat hänen väitteistään olivat tuulesta temmattuja. Ei ole mitään syytä, miksi en voisi kertoa niistä täällä toisella julkisella foorumilla ilman hänen lupaansa, varsinkin kun aihepiiri on sama. Nyt kerroin niistä yhden. Mannerheimista ei kylläkään saanut kirjoittaa hänen ollessaan valtionhoitaja ilman hänen lupaansa, mutta aika on muuttunut. Tulehan Jp tähän päivään! Jos Fb-kaveruus katkeaa, niin se on sinun asiasi. PS Se väite, jonka täällä Foorumilla esitit Suomen shakkiliiton jäsenyydestä saattaa hyvinkin muodollisesti pitää paikkansa, vaikka vähän kankealta se minusta tuntuu, mutta olen monta kertaa ollut väärässä.

Jaskan puheenvuoro oli rakentava kuten aina. Varsinkin kun päättyi samaan suomalaiseen sananlaskuun kuin itse esitin. Ongelmanahan tässä koko jupakassa oli onneton aloitushaastattelu. Se ei kyllä vienyt ajatuksia sananlaskuun vaan salajuonien ja korruption maailmoihin.

J-P Haapasalo
Seura: LoimSK

Lukematon viesti Kirjoittaja J-P Haapasalo » 05 Marras 2017 16:43

Pekka Sairanen kirjoitti:Jp esitteli minun julkisella Facebook-sivullani väitteitä kirjoituksestani. Useat hänen väitteistään olivat tuulesta temmattuja. Ei ole mitään syytä, miksi en voisi kertoa niistä täällä toisella julkisella foorumilla ilman hänen lupaansa, varsinkin kun aihepiiri on sama. Nyt kerroin niistä yhden.
Koska esität kovia väitteitä minun tuulesta temmatuista väitteistäni, niin varmaan sallit minunkin lainata facebook-aloitustasi ja omaa kommenttiani siihen.

Pekka Sairanen
6 t ·
"Kalmukian entinen presidentti ja Kansainvälisen shakkiliiton, FIDE:n nykyinen presidentti Kirsan Ilumzinov haluaisi jatkaa vielä liiton johdossa 2018, vaikka kuukausi sitten äänestettiin 37-20, että hän ei enää jatkaisi. Suomen shakkiliitto on järjestämässä herran vierailua tässä kuussa. Rakastettu johtaja ja lahjakas informaatiovaikuttaja on toivotettu lämpimästi tervetulleeksi. Itse olisin toivonut Suomen shakkiliiton jäsenenä, että herra Iliumzinov olisi FIDE:n presidenttinä tehnyt vierailumatkan ulkoavaruuteen, jossa hän on kertonut ennenkin käyneensä. On puhuttu myös Fortumin rahoista Suomen shakkiliitolle. Liittyykö herra Ilumzinovin vierailu näihin rahoihin? Odotan Suomen shakkiliitolta avointa tiedotusta."

Ja sitten minun oma vastaukseni, joka sisältää Pekka Sairasen mukaan USEITA tuulesta temmattuja väitteitä:

Jp Haapasalo "Eikös se kuitenkin ole vielä niin, että kerhomme ovat Shakkiliiton jäseniä, emme me pelaajat yksityisesti. Me olemme kerhojemme jäseniä eli toimimme kerhojemme hallituksen kautta, jotka puolestaan ovat yhteydessä Shakkiliittoon. Itse en haluaisi tuota veljeskansaottelua tuoda koko ajan esiin salaliittoteorian näkökulmasta vaan olen iloinen, että ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin saadaan jokin merkittävä tapahtuma järjestettyä Suomessa."

Pekka Sairanen saa kernaasti tähän viimeisen sanan, koska en itse aio rääkätä shakkifoorumin lukijoita enää lisää facebook-keskusteluilla, jotka eivät mielestäni tänne kuulu.

Terveisin

J-P Haapasalo

Vastaa Viestiin