Kunnioitettu herra presidentti

Shakki Suomessa ja maailmalla
J-P Haapasalo
Seura: LoimSK

Re: Kunnioitettu herra presidentti

Lukematon viesti Kirjoittaja J-P Haapasalo » 06 Marras 2017 18:15

Täytyy vain ihailla Jaska Mäntyniemen ja Panu Laineen tyyneyttä, jolla he keskusteluun osallistuvat. Itse sitä tulee kovin helposti annettua tunteille valtaa, kun oma sanoma ei tunnu menevän perille hyvällä eikä pahalla.

Korostan vielä kerran, että oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että koen käsillä olevan keskustelun lähtökohdiltaan sekä ajankohdaltaan huonoksi ja jopa vahingolliseksi. Heillä, joilla on erilainen katsantokanta, on tietysti myös oikeus mielipiteeseensä.

Risto Tuomiselle vastauksena tuohon Kerhojen kokous-viittaukseeni. Käsilläoleva keskusteluhan on paljolti perustunut vaatimuksiin, että vastuullisten henkilöiden on tehtävä selkoa näistä Iljumzhinovin vierailuun ja Fortumin sponsorointiin liittyvistä asioista. Koska melko laajalti lienee kuitenkin tiedossa, että liittomme vielä istuva puheenjohtaja ei käytä tiedotuskanavanaan shakkifoorumia niin vastausten vaatiminen täällä tuntuu hukkaan heitetyltä ajalta. Aikaisemmin shakkifoorumin puheenjohtajakeskusteluissa myös näimme, mitä tapahtuu, kun yksi osapuoli ei ole lainkaan mukana keskustelussa. Lyötiin vaan lisää löylyä tuloksettomasti ja osa keskustelijoista sortui mauttomuuksiin henkilökohtaisella tasolla. En siis missään nimessä väitä, että Risto olisi ollut yksi heistä. Kerhojen kokouksesssa olisi vain ollut paljon parempi tilaisuus laittaa puheenjohtaja sekä hallitus tiukoille ja esittää lisäkysymyksiä, jolleivat vastaukset olisi tyydyttäneet. Liiton palvelupäällikkö Aleksi Olander on varmasti kertonut täällä sen, mihin hänen valtuutensa riittävät. Ymmärrän hyvin hänen hetkittäisen turhautumisensa. Tehtäköön vielä sekin selväksi, että totta kai olen mahdollisimman avoimen tiedottamisen kannalla ja istuva puheenjohtaja on siinä epäonnistunut, jo ihan kielteisen palautteen määrästäkin päätellen.

Pekka Sairasen suhteen tein varmasti virheen, kun toisella foorumilla keskustelussa huomautin, etteivät yksittäiset henkilöt ole suoraan liiton jäseniä vaan kerhojensa kautta. Fiksumpi ihminen olisi toki jättänyt tämän itsestäänselvyyden sanomatta. ”Besserwisser” sai tässä varmaan ansionsa mukaan korkojen kanssa. Edelleenkään en toki henkilökohtaisesti hyväksy kokonaan toisella keskustelualustalla esiin tuotujen kommenttieni täällä puimista, mutta tässäkin jokaisella on oikeus omaan nettikettiinsä vastuunsa tuntien. Vain omana mielipiteenäni ilmoitan myös, että edelleen pidän näitä spekulaatioita Fortumin sponsoroinnin ja Fiden presidentin vierailun yhteydestä salaliittoteoriana kunnes toisin minulle todistetaan.

Se mikä minua tässä keskustelussa henkilökohtaisesti eniten harmittaa on, että hyvin sivistyneestä ja ystävällisestä henkilöstä Pekka Kauppalasta ollaan tekemässä jonkin sortin dosentti Bäckmania. Hän on varmasti vilpittömin mielin ja innoissaan lähtenyt tekemään haastattelua Fiden presidentistä Moskovaan ja oikeutetusti odottanut, että haastattelun sisältö herättäisi keskustelua, ei niinkään muotoseikat. Näistä muotoseikoista Pekka on kuitenkin kärsivällisesti ja ansiokkaasti kirjoittanut edellä tässä viestiketjussa.

Ehkäpä vielä koittaa päivä,jolloin voimme keskustella Fiden presidentin haastattelun asiasisällöstä, vaikkapa kokonaan toisessa viestiketjussa!

Terveisin

J-P Haapasalo

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 06 Marras 2017 18:40

J-P Haapasalo kirjoitti:.... vastausten vaatiminen täällä tuntuu hukkaan heitetyltä ajalta.
Vastaukset kysymyksiin on saatu, joten ei missään nimessä ole ollut hukkaan heitettyä aikaa.

Minusta vierailun ja haastattelun motiivi on päivän selvä, tavoitteena saada tuki uudelleenvalinnalleen.

Jari Järvenpää
Seura: SalSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 06 Marras 2017 19:44

Jos sovinnollisesti saan todeta jotain, niin se on seuraavaa: ollaan tästä aiheesta sitten mitä mieltä tahansa, niin mun mielestä on hyvä asia, että Pekka Kauppala on omalta osaltaan järjestänyt ja tukenut veljeskansaotteluturnausta. Emmekö voi ainakin tämänlaisia projekteja ennemmin tukea ja kannustaa kuin kritisoida? En ole yhtä paljon perehtynyt asioihin kuten esim. Panu, mutta mun mielestä monenlainen vapaaehtoistyö on tervetullutta eikä vapaaehtoistyöntekijöitä ole mitenkään liikaa. Ja erityisesti kannatan hieman erilaisten tapahtumien järjestämistä.

Joose Norri

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 07 Marras 2017 11:20

Pekka Kauppalan tekemän haastattelun suomennoksesta sanoisin, että se vaikuttaa sanasanalliselta, eikä ota huomioon sanojen sävyjä. Ehkä se tässä tapauksessa on perusteltuakin; itse tulin, vähän piruuttani, ylitulkinneeksi. Yksinkertainen esimerkki: kun amerikaksi kutsutaan vähän jokaista ihmistä rakkaaksi, niin ei sitä pidä suomentaa rakkaaksi. Dear Mr. NN = vaikkapa Parahin tai Hyvä herra NN. ja niin pois päin.

Tätä taustaa vastaan ehkä voisi näitä suomettumistulkintojakin relativoida.

Joose Norri

Lukematon viesti Kirjoittaja Joose Norri » 07 Marras 2017 11:50

Jatkan vielä: I love you ei välttämättä tarkoita rakastamista siinä mielessä kuin moni teistä jäyhistä suomalaisista sen käsittää, eikä englannin How do You do? ole tiedustelu tavatun ihmisen hyvinvoinnista.

Mutta oleellisempi kulttuuriero on seuraava. Hollannissa joskus 90-luvulla pääministerin vaalihäviön katsottiin pitkälti johtuneen siitä, että hänet kuvattiin aamulla tulossa äänestyspaikalle limusiinilla. Hänen haastajansa tuli bussilla. Jotain vastaavaa olen muistavinani Norjasta. Erkot ja Wallenbergit matkustivat raitsikalla.

Mutta niissä maissa, joissa Campomanes ja Iljumzhinov ovat oppinsa hankkineet, tällaiset asiat tulkittaisiin täsmälleen päinvastoin. Ei Kasparovillakaan ole tietyissä maissa liikkuessaan henkivartijat koko ajan ympärillä siksi, että hän pitäisi sitä tärkeänä turvallisuuden takia, vaan siksi, että muuten häntä ei otettaisi vakavasti.

Pekka Sairanen
Seura: Mäntän Shakkikerho

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Sairanen » 09 Marras 2017 15:01

Kankaan Lauri, tuntemani rehti shakkimies, on käynyt ihan asiallistakin keskustelua Maailman shakkiliiton presidentin Kirsan Ilumzhonovin Suomen vierailusta ja Fortumin tiedossa olevasta sponsoroinnista ja näiden kahden asian kysytystä yhteydestä Facebookin sivuillani. Laurin mielestä Panu Laine ei ole Kekkonen, kuten minä olen luonnehtinut, eikä ole olemassa mitään salajuonia, kuten kysymyksen asettajat pelkästään kysyessään antavat ymmärtää. Ensimmäiseksi asiasta kysyi Risto Tuominen Shakkiliiton Foorumissa ja minä olen sitä kannattanut.

Mikä tärkeintä saamme Laurilta tähän vaaralliseen kysymykseen rehdin shakkimiehen vastauksen: Kirsan Ilumzhinovin vierailun ja Fortumin rahoilla ei ole mitään yhteyttä. Olen vastaukseen tyytyväinen ja vastasin Laurille:

Lauri, Panua vertasin Kekkoseen sen jälkeen, kun hän kirjoitti salajuonista eikä nähnyt Ilumzhinovin haastattelussa muuta kuin hyvää. Melkoista runnomista hienolta shakkimieheltä! Risto Tuominen kysyi ja minä kannatin kysymystä, se ei siis ollut mitään vihjailua, liittyvätkö Iljumzhinovin vierailu ja Fortumin rahat toisiinsa. Nyt lopulta saamme odotetun vastauksen sinulta: eivät liity. Kiitos vastauksesta! Uskon rehdiksi tietämäni shakkimiehen sanaan. Jos joku olisi niin jo aiemmin tehnyt, niin ehkäpä tämä keskustelu ei olisi sillä bysanttilaisella tasolla kuin Haapasalo ja Munukka sitä nyt käyvät. Tosin todellinen sysäys keskustelulle oli Ilumzhinovin haastattelu noloine rähmällään olemisineen. Minun lähtökohtani on koko ajan ollut, että koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Ei tällaisen shakkia harrastavan eläkeläisukon perustuslaillisten oikeuksien käyttö siis mitenkään voi Shakkiliiton projekteja haitata. Varaan itselleni vastaedeskin oikeuden haukahdella liiton suuntaan, jos tarvetta on, sen pääasian eli shakin ohella. Minun mielestäni shakki on niin hieno laji, että avoin keskustelu sen ympärillä on aina itse lajille myös hyväksi. Gens una sumus ilman mitään hierarkioita eikös vaan?

Chessbullero
Seura: LeppSisu

Lukematon viesti Kirjoittaja Chessbullero » 18 Marras 2017 08:21

Päivän Hesarissa juttu Iljumzinovista otsikolla: Ufoja, Shakkia Gaddafin kanssa ja nimi pakotelistalla.
Juttu on tehty hieman eri tyyliin kuin Pekan juttu Shakkiliiton sivuilla ;)

Pekka Sairanen
Seura: Mäntän Shakkikerho

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Sairanen » 19 Marras 2017 10:07

Pekka Kauppalan Shakkifoorumille tehty haastattelu ja Hesarin haastattelu Iljumzhinovista havainnollistavat eron hyvin kahden lähestymistavan välillä. Jälkimmäisessä oletetaan lukija kriittiseksi ja ajattelevaksi. Tosin ihmettelen, että Hesarikaan ei tuonut esille, kuinka FIDE:ssä kuukausi sitten on selvällä ääntenenemmistöllä äänestetty, että Iljumzhinov ei enää jatkaisi 2018.

Chessbullero
Seura: LeppSisu

Lukematon viesti Kirjoittaja Chessbullero » 19 Marras 2017 10:51

Hesarin jutun mukaan Shakkiliitto on pitänyt Iljumzhinovin vierailusta erittäin matalaa profiilia.

Kuitenkin Shakkiliiton sivuilla jutussa, Suomi100-juhlaturnauksen avajaiset, keskiössä on Iljumzhinov peräti neljän valokuvan kera.

Risto Tuominen
Seura: TuTS

Lukematon viesti Kirjoittaja Risto Tuominen » 20 Marras 2017 01:37

Chessbullero kirjoitti:Hesarin jutun mukaan Shakkiliitto on pitänyt Iljumzhinovin vierailusta erittäin matalaa profiilia.

Kuitenkin Shakkiliiton sivuilla jutussa, Suomi100-juhlaturnauksen avajaiset, keskiössä on Iljumzhinov peräti neljän valokuvan kera.
Lisäisin tähän vielä, että toisin kun on väitetty, Iljumzhinov antaa ymmärtää Juha Sundelinin nimenomaisesti kutsuneen hänet Suomeen.

http://kirsan.today/en/interview/item/1 ... ident.html

Kokisin, että paljon parempaa julkisuutta olisi saatu kutsumalla tähän tai muuhun tapahtumaan vaikka joku maailman kärkipelaajista.

Vastaa Viestiin