Foorumin moderaattorien toiminnasta

Shakki Suomessa ja maailmalla
J-P Haapasalo
Seura: LoimSK

Foorumin moderaattorien toiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja J-P Haapasalo » 26 Loka 2017 21:51

Olen viime aikoina huomannut varsinkin kuumana käyvässä puheenjohtajakeskustelussa, että edelleenkin osa keskustelijoista kokee oikeudekseen kirjoitella nimimerkin takaa melko henkilöön meneviäkin kommentejaan ja foorumin moderaattorit eivät ole tähän puuttuneet. En anna tässä esimerkkejä, jokainen voi itse päätellä, keitä asia mahdollisesti koskee.Julkista tietoahan kaikille ilman sisäänkirjautumista ovat lähinnä kirjoittajan antama paikkakunta ja kerho. Nähtävästi suunnitelma tehdä oman nimen käyttö foorumilla pakolliseksi ja kaikille nähtävillä olevaksi ilman sisäänkirjautumista ei ole edennyt!?

Terveisin

J-P Haapasalo

alibaba

Re: Foorumin moderaattorien toiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja alibaba » 27 Loka 2017 09:45

Kaikki eivät halua kirjoittaa omalla nimellään. Miksi pitäisi? Mikäli kivi kengässä hankaa jalkaasi, niin tarkoittaako se sitä, että kenkä on huono? Syitä anonyymisyyteen voi olla useita, jotkut syistä jopa järkeviä. Moderaattorin pitää reagoida huonosti käyttäytyvien kirjoituksiin, jos ne ovat henkilöllisyyksiin meneviä ja loukkaavia. Sana on vapaa, mutta ei niin vapaa, että mitä vaan saa sanoa. Korjataan vika oikeilla toimilla eikä yritetä lääkitä potilas kuoliaaksi. Pakkokeinot ovat haitarista eikä niillä saa muuta aikaan kuin vähentyneitä kirjoituksia ja kirjoittajia.

Jari Järvenpää
Seura: SalSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 27 Loka 2017 18:43

Jos joskus vapautuisi paikka Shakkifoorumin moderaattorin vapaaehtoistyössä niin olisin enemmän kuin halukas tarttumaan toimeen. Oon huomannut erityisesti joidenkin ihmisten teksteistä selvästi foorumin sääntöjen rikkomuksia ja yleisesti trollaamista ja kiusaamista. Oma-aloitteisesti laittaisin pahimmista suoraan varoituksen ilman kenenkään mainintaa tai joskus jopa hetkeksi kirjoittelukieltoon. Korostaisin myös sitä, että foorumiteksteissä olisi hyvä olla jokin asiasisältö. Selvät pilkat ilman asiasisältöä ovat turhia. Olisin yhtä aktiivinen fooruminkin ylläpitäjänä, mitä olen joidenkin Facebookin ryhmienkin ylläpitäjänä ollut pitkän aikaa.

Mm. eräs mestaripelaaja levitteli täällä taannoin toisen ihmisen henkilökohtaisia asioita ikävällä sävyllä.

-Jari Järvenpää

Tasapeli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tasapeli » 27 Loka 2017 19:33

Mielestäni nykyinen moderaattori toiminut sopivasti, eikä tänne tarvita ketään muita joilla olisi poikkeava linja. Sananvapaus täytyy aina olla.
Luottamustoimiin itse hakutuneiden henkilöiden täytyy myös kestää jonkinlaista arvostelua. Kaikki eivät koskaan tule olemaan samaa mieltä.

Vastaa Viestiin