Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Shakki Suomessa ja maailmalla
Jari Torkkola
Seura: PSY

Re: Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Torkkola » 23 Helmi 2017 22:08

HSL:n organisoimaan ja sponsoroimaan vuoden 2017 ketjukilpailusarjaan.
http://shakkiliitto.net/foorumi/viewtop ... f=5&t=1714

Minusta tuo ajatus on loistava, ja vielä parempaa on, että se on myös toteutettu.
En ollut tuota huomannut, ennen kuin Sauli nosti sen esille Matinpäivän turnauksen yhteydessä.

sisis
Seura: AkaaS

Lukematon viesti Kirjoittaja sisis » 25 Helmi 2017 17:47

Hei!

Tässähän saatiin aikaan hienoa keskustelua raha-asioista. Se oliko DieMannschaftin avauksen retoriikka alles gut vai ei, ja oliko se sensuroinnin arvoinen vai ei, on kai pitkälti makuasia. En ota siihen enempää kantaa ettei pääasian käsittely (shakki ja raha-asiat) kärsi tästä.

Mitä suurempi rahapalkintopotti shakkiturnauksessa on jaossa, sitä enemmän sinne tulee tasoa. Tason paikalletuloon voi kyllä vaikuttaa muutkin syyt, esim. pienet kulukustannukset, tittelitulosmahdollisuudet, pelien elokelpoisuus, pitkät miettimisajat. Taraus järjesti aikoinaan eloturnauksia joissa palkintojakauma oli luokkaa 1.5000mk 2.4000mk 3.3000mk 4.2000mk 5.1000mk. Näissä turnauksissa nähtiin mm. suurmestarit Viktor Gavrikov ja Denis Yevseev sekä useita kovia pelaajia Baltiasta. Näistä turnauksista iso kiitos nyt jo toimintansa lopettaneen Tarauksen kerhon puuhamiehille.

On pelaajia, jotka tekevät pitkän aikaa kustannuslaskelmia jopa sentin tarkkuudella ennen kuin tekevät lähtemis/lähtemättäjättämispäätöksen shakkiturnaukseen.

Jos kelvollisen tasoisia turnauksia on vuoden aikana tarjolla riittävästi ja lisenssi on kohtuullisen hintainen, tulee se maksettua. Ellei, moni rahasta tarkka saattaa tyytyä joukkuepeleihin ja/tai kesän joukkuebliksteihin, kenties höystettynä turnauksella jossain Baltiassa.

Olisin osallistunut (ja maksanut kertalisenssinkin!) Tammer-shakin turnaukseen 25.-26.3 mm. pelien elokelpoisuuden ja jälkianalyysikabinetti-idean vuoksi, mutta se sattuu osumaan päällekäin pojan 1-v synttärijuhlien kanssa, mistä ei parane olla pois edes shakin takia :roll:

-Olli Sisättö

DieMannschaft
Seura: Salsk

Lukematon viesti Kirjoittaja DieMannschaft » 26 Helmi 2017 02:58

Lauri Kangas kirjoitti:Keskustelussa on noussut esille hyviä näkökulmia rahapalkintojen tarpeellisuudesta ja vaikutuksista!

Vastaan kuitenkin lähinnä minulle osoitettuun kysymykseen:
DieMannschaft kirjoitti: Lauri, ymmärsinkö oikein, että matkustaisit 150km suuntaansa ja maksaisit 25€ osanottomaksun, jotta pääsisit pelaamaan 1500-seloisia vastaan 7 peliä, vaikka tietäisit, ettei palkintoa saa? Kaikki tämä pelaamisen ilosta?
DieMannschaft: Vaikka 350 km suuntaansa, vaikka 50 € osanottomaksulla, ja vaikka ainoastaan 5 pelin tähden, kunhan ne pelit ovat yhtä mukavia kuin shakkipelit minulla yleensä ovat! Selorekisteristä näkyy kaikki tekemäni "turhat reissut", vaikka muutaman kerran olen vahingossa vähän rahaakin saanut. Käänteisesti puolestaan rahapalkinnot motivoivat minua vain hyvin, hyvin, korkeilla summilla, mitä en kohtuudella voi olettaa turnausjärjestäjiltä.

Minulla se motivaation rakentaminen menee näin, joillakin muilla sitten ihan omalla tavallaan.

t. Lauri
Sinähän Lauri rakastat pelaamista joten voisit tulla tampereelle pelailemaan 10 e/ peli ja ottamaan 10 laatikkoa kun pelaaminen kerran on niin mukavaa. Se olisi molemmile win-win situation, mä saisin takaisin sen 100 euroa joka jäi saamatta seinäjoella ja sä saisit pelata 10 peliä pelaamisen ilosta eikä matkaakaan olisi kuin se muutama 100 km.

Tervetuloa Tampereelle

Vastaa Viestiin