Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Shakki Suomessa ja maailmalla
DieMannschaft
Seura: Salsk

Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Lukematon viesti Kirjoittaja DieMannschaft » 19 Helmi 2017 23:12

Kurikan visa (KurVi) järjesti 7-kierroksisen nopean shakin kisan (TUL:n Pohjanmaan piirin nopean shakin mestaruuskilpailu) 18.2 Seinäjoella.
Osanottomaksu oli 25 euroa. Kutsu vaikutti normaalilta,eikä esimerkiksi turnauksen palkinnoista ilmoitettu erikseen mitään.
Itse turnauksesta sain 6/7 pistettä jakaen ensimmäistä sijaa. Palkintojenjaossa tuli karvas yllätys. Sain palkinnoksi arvottoman metalliläpyskän. Tuli XXXXXX olo. Turnauksista on aina
saanut rahapalkintoja, jos erikseen ei ole mainittu. Tämä on aina oletus suomalaisessa turnausperinteessä. Nyt tuntui, että järjestäjät XXXXXXX XXXXXXX XXXXX, kun eivät tästä kertoneet kutsussa.
Turnaus oli vielä nopean shakin kisaksi tavallista hieman kalliimpi, 25 e kuin yleensä osanottomaksu on 20 e.

(Ylläpidon muokkaus, kun kirjoittaja ei vastannut lähetettyyn sähköpostiin. TP)

Lauri Kangas
Seura: Pässi

Re: Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Lukematon viesti Kirjoittaja Lauri Kangas » 19 Helmi 2017 23:52

Tervehdys!

Karvas pettymys tietysti tällainen tilanne, jossa odotukset ja reaalimaailma eivät kohtaa. Muistelisin kuitenkin, että TUL:n mestaruuskisoissa ei ole perinteisesti jaettu rahapalkintoja (kenties joku muu muistaa paremmin).

Palaute järjestäjää kohtaa on kuitenkin tässä otsikkoa myöten melkoisen kohtuutonta, ja kenties jopa foorumin sääntöjen vastaista. Moderaattorit käyköön tämän läpi, mutta ainakin minusta tämä kirjoitus on jonkinasteisessa ristiriidassa sääntöjen kohtien 1 ja 2 kanssa. Palautteen olisi voinut esittää rakentavaankin sävyyn.

KurVi:n poijjiille vaan suuret kiitokset kilpailun järjestelyystä! Kisa on varmasti ollut tälläkin kerralla vankalla osaamisella läpiviety, kuten aina. Pitäkäähän jatkossakin lippu korkeella!

t. Lauri

(Otsikon muokkaus TP)

Jari Järvenpää
Seura: SalSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 20 Helmi 2017 10:05

Turnauksen järjestämisessä on monia haasteita ja toisinaan riskinä on, että pelaajia ei tule riittävästi. Turnauksen järjestäminen on sinänsä ansiokasta puuhaa. Peräänkuuluttaisin sanattomia sopimuksia turnaustenkin suhteen, jotta kaikilla olisi luottamus. Sanattomana sopimuksena on tosiaan ollut nuo rahapalkinnot. Pelaajat ei välttämättä ole perillä jokaisen kerhon tai muun tahon perinteistä ja siksikin olisi tärkeätä mainita turnauskutsussa, jos ei rahapalkintoja ole. Näin on hyvä ajatella esim. työttömiä ja opiskelijoita, joille turnauksen pelaaminen on sinänsä mukavaa, mutta tuo kuluja ainakin osallistumismaksun ja usein myös matkan ja majoituksen muodossa.

Myönnän toki, että asia on mulle henkilökohtaisestikin tärkeä. Jos palkintoja ei olisi turnauksissa, joihin olen mennyt, niin en voisi pelata yhtä usein. Lisään vielä, että vaikka asia on mulle tärkeä, niin uskon monen ihmisen olevan samaan mieltä tässä asiassa. Moni ei halua kirjoittaa tällaisesta(kaan) asiasta, joten siksi itse vastasin.

(Otsikon muokkaus. TP)

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 20 Helmi 2017 12:55

Katsoin useamman kisakutsun ja ei niissä kovin usein ole palkinnoista mitään. Tuossa kisassa järjestäjän liikevaihto oli noin 500€ ja kun siitä ottaa kulut ei välttämättä aivan kauheasti olis jaettavaakaan.

Sinänsä jännä että shakissa on rahapalkintoja. Se on kovin harvinaista urheilussa, jota shakkikin ainakin virallisesti haluaa olla. Rahapalkinnot kuuluvat kisoihin, joissa rahaa tulee sponsoreilta ja yleisöltä, eikä toisten osanottajien taskuista. Tämmöinen shakin uhkapeliluonteinen palkinto on kyllä aika kummajainen (no Backgammon ja Pokeri tietty on samassa kategoriassa)

(Otsikon muokkaus TP)

Marko Tauriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Marko Tauriainen » 20 Helmi 2017 13:18

Jokainen järjestäjä tekee niin kuin itse haluaa ja parhaaksi näkee.

Lähtökohtaisesti uskon toisin kuin Jari J, että palkinnoilla ei ole valtaosalle pelaajista mitään merkitystä. Rahan jakaminen sinänsä on ongelmallista. Palkinnot voisivatkin olla esinepalkintoja ja vastaavia, kuten urheilussa yleensä. Olen kääntänyt vuosien saatossa kelkkani: shakki on urheilua.

Liitolla ei tähän tietääkseni ole vielä mitään kantaa palkintoasiaan; kirjoittelenkin siis ihan omissa nimissäni.

(Otsikon muokkaus TP)

ojk54

Lukematon viesti Kirjoittaja ojk54 » 20 Helmi 2017 13:34

Olkaa ystävällisesti tervehdityt!

Olemme eteläisellä Pirkanmaalla jo kutsussa ilmoittaneet palkittujen määrän ja lisäksi on palkittu myös paras nuori, paras seniori ja lisänä vielä seloryhmäpalkintoja yhdessä ryhmässä pelattaessa.
Kaikki palkinnot ovat rahapalkintoja, joiden suuruus kyllä elää osanottajamäärän eli saadun rahamäärän mukaan. Tuskin kukaan järjestäjä nyt tappiokseen turnauksia järjestää, sponsoroidut turneet ovat asia erikseen. Palkintojen suuruus ilmoitetaan viimeistään viimeisen kierroksen alussa, vaikka Hämeessä ollaankin.
Usein ennen turnausta tulee kyselyjä siitä, keitä tulee pelaamaan sekä paljonko on ensimmäinen palkinto. Starttirahaakin on joku kysellyt, jopa nopean shakin turnauksessa.

Eli kyllä rahapalkinnoilla ja niiden suuruudella on merkitystä pelaajamääriin turnauksissa.

Muuten olen sitä mieltä, että tuo "kusetus" -kirjoitus meni kyllä aika lailla yli hyvän maun rajan, mitä sillä sitten tarjoitetaankin. Kysymällä olisi asiat tässäkin tapauksessa selvinneet.

(Otsikon muokkaus TP)

ksippola
Seura: KurVi

Lukematon viesti Kirjoittaja ksippola » 20 Helmi 2017 14:49

Ottamatta kantaa kyseiseen turnaukseen totean yleisellä tasolla, että kun shakkiturnauksissa rahapalkinnot rahoitetaan pääasiassa toisten pelaajien
maksamilla osallistumismaksuilla, niin tämä kyllä hieman vaikeuttaa mielestäni uusien pelaajien saamista lajiin mukaan. Turnausmaksut ovat aika kohtuuttoman kovat aloitteleville shakinpelaajille. Reiluinta olisi, mikäli rahapalkinnot maksaisivat joko ulkopuoliset sponsorit, tai ne pelaajat, jotka haluavat pelata rahapalkinnoista.

Parin innokkaan shakkijuniorin vanhempana rahoittaisin mielummin omien junnujeni harrastusta, kuin toisten palkintoja. Osallistun myös itse turnauksiin kehittääkseni shakkiosaamistani, että voisin opettaa näitä junnuja. Nykymeiningillä maksan siis omien lapseni harrastamisen, oman harrastamisen ja palkintorahojen kautta myös muiden harrastamista. Tämän lisäksi ohjaan palkkiotta kerhoa, joissa on n. 10-15 muuta junnua. Kalliiksi tulee.

Tämä suomalainen shakkimalli ei ole kovin kestävällä pohjalla harrastajamäärien kasvattamiseksi.

Monessa lajissa ajatellaan, että harrastajamäärien kasvaessa saadaan myös helpommin yhteistyökumppaneita ja niitä sponsoreitakin.

(Otsikon muokkaus TP)

pelailija
Seura: HSK

Re:Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Lukematon viesti Kirjoittaja pelailija » 20 Helmi 2017 15:38

Marko Tauriainen kirjoitti:Palkinnot voisivatkin olla esinepalkintoja ja vastaavia, kuten urheilussa yleensä.
Esinepalkinnothan eivät sinänsä ole yhtään halvempia kuin rahapalkinnot ellei sitten jaeta muille kelpaamattomia romuja. Muistan joskus aikoinani saaneeni jostakin turnauksesta kummallisen lasisen hieman pisaranmuotoisen matalan kipon, joka oli puoliksi läpinäkyvä ja puoliksi pinkki tai vaaleanpunainen. Hemmetin raskas kippo, mutta sitä ei kyllä ruokaluun voinut käyttää eikä se käynyt maljakoksikaan. Tuikkujen aluseksikaan siitä ei ollut, kun se oli niin kummallisen vino. Aina kun joku kysyi minulta: "No, oletko voittanut shakissa mitään?", niin näytin heti tietysti hyllyn reunalla olevaa lasikippoa. Vitsi oli hauska useamman vuoden, mutta lopulta kippo ei selviytynyt muuttoseulasta ja joutui kaatopaikalle.

(Otsikon muokkaus TP)

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Re:Pettymys nopean shakin turnauksessa Seinäjoella

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 20 Helmi 2017 15:48

pelailija kirjoitti:
Marko Tauriainen kirjoitti:Palkinnot voisivatkin olla esinepalkintoja ja vastaavia, kuten urheilussa yleensä.
Esinepalkinnothan eivät sinänsä ole yhtään halvempia kuin rahapalkinnot ellei sitten jaeta muille kelpaamattomia romuja.
Normaali urheilukisassa palkintona on yleensä mitalit ja ne on halpoja.

(Otsikon muokkaus TP)

Marko Tauriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Marko Tauriainen » 20 Helmi 2017 16:30

Kuten sanoin järjestäjät päättävät näistä itsenäisesti. Mun sanomisiani tässä ei kannata ottaa sen vakavammin kuin muidenkaan.

Jos olisin itse vielä aktiivisesti touhuamassa viikonloppukisoja, niin harkitsisin kahteen kertaan, kannattaako harrastelijatasolla jakaa muuta kuin mitaleja tai tuotepalkintoja, joita voi hyvinkin paikallisilta yrittäjiltä saada. Rahapalkintojen pesiytyminen shakkiin on vanha perinne, mutta muihin urheilulajeihin verrattuna se on melko vieras. Harrastustasolla itse tekemisen pitäisi olla palkitsevaa. Jos ei ole, niin ehkä lajin vaihto auttaa asiaa.

Itse ketjun avaukseen tämä ei oikeastaan kauheasti kuulu. Ymmärrän avaajan turhautumisen, vaikka voikin olla, että juuri kyseisissä kisoissa ei rahapalkintoja ole ennenkään jaettu. Pikemmin tässä on periaatteellisen keskustelun paikka taas kerran. Annettaisiinko osallistumismaksut järjestäjälle lajin kehittämistä varten vai korvamerkitäänkö ne palkintoja varten? Minä näkisin ensimmäisen vaihtoehdon paljon parempana.

(Otsikon muokkaus TP)

Vastaa Viestiin