Suomen Shakin pääkirjoitus/Hinnat

Shakki Suomessa ja maailmalla
Pekka Pietinen
Seura: KäpSK

Re: Suomen Shakin pääkirjoitus/Hinnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pekka Pietinen » 17 Heinä 2016 02:38

PLa iski ilmeisesti sellaisen "ladingin" pöytään, että muut keskustelijat menivät sanattomiksi. Hyvä Niin! Koska PLa:n kirjoituksessa on aukikirjoitettuna olennaiset asiat tähän keskusteluun ja niitä ei nähdäkseni ole mahdollista järkevillä argumenteilla ampua alas.

Kristian Aura
Seura: HSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Kristian Aura » 17 Heinä 2016 20:35

Ainoa hämmennystä herättävä asia Pla:n tekstissä on termi "potkupalloharrastus". Liekö verrattavissa puuntuuppausharrastukseen ;) ?

Petri Pitkänen
Seura: MatSK

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 19 Heinä 2016 22:43

lemppa kirjoitti:Miksi pelaajan pitää kuulua johonkin shakkikerhoon ja miksi ihmeessä hänen pitää maksaa shakkilehdestä lisenssin yhteydessä? Chessbase ja Chess24 tarjoaa loistavaa sisältöä maksua vastaan harrastelijalle toisin kun suomalainen pakkokuvio joka ei tarjoa harrastelijalle vastinetta rahalle. Itse kävisin pelaamassa pari kertaa vuodessa, kerhossa käyminen ei myöskään kiinnosta, puhumattakaan shakkilehdestä jota en halua. Parempi siis harrastella shakkia netissä ja maksaa siitä mitä oikesti haluaa.
1. Lehden kustannukset eivät ole varmaankaan kovin merkittävät. Sisältö on jokatapauksessa suurtelta osein tuotettava. Kysymys on vaan tarviiko sen fyysinen tuote

2. Jos kilpailutoimintaa pyöritetään niin jostain siihen pitää saada rahaa. Ilman jotain lisenssimaksua tulisi liiton periä/kilpailija isompaa summaa.

Ja netissä pelaamienn on ihan hyvä vaihtoehto, jos siitä tykkää. Se vaan ei ole ihan sama asia. Ja jollain tavallla siitäkin joutuu aina maksamaan. Ei ne palvelimentkaan ilmaisia ole

Jussi Hämäläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi Hämäläinen » 20 Heinä 2016 10:44

Jari J kirjoitti: Kritiikkisi tehokkuus riippuu mielestäni siitä seikasta, paljonko kustannukset pienenisi ilman paperilehtee.
Ei riipu.

Vaikka paperilehti maksaisi 10 senttiä, ei ole silti mitään järjellistä syytä sille, että paperilehteä turhakkeena pitävien pitäisi (osa)kustantaa paperilehtifanaatikkojen lukuharrastus.
PLa kirjoitti: Minä ainakin haluan lehteni paperisena, jos sen paperisuuden saa 2 eur/lehti hinnalla.
Minä en halua paperilehteä 2 euroa / lehti hinnalla. En myöskään halua Kodin Kuvalehteä 2 euroa / lehti hinnalla. Maailma on täynnä asioita, joita en halua 2 euron hinnalla.

Epäselväksi jää, miten ihmeessä minun tai sinun lukuhalut liittyvät millään tavoin oikeuteen osallistua shakkiturnauksiin. Minä nautin shakin pelaamisesta, en shakin lukemisesta.

Petri Pitkänen

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 20 Heinä 2016 11:27

JHam kirjoitti: Epäselväksi jää, miten ihmeessä minun tai sinun lukuhalut liittyvät millään tavoin oikeuteen osallistua shakkiturnauksiin. Minä nautin shakin pelaamisesta, en shakin lukemisesta.

No tuollaiset tuotteet on pakko paketoida. Ei niitä kukaan muukaan liitto eroittele. Tulee liikaa kustannuksisa jos on erikseen lehden tilaavat ja tilaamattomant. Ja en usko että parerisen lehden osuus liiton kustannuksista on merkittävä. Eli vaikka lehti lakkautettaisiin ei se tarkoita että lisenssi maksuun tulisi laskun varaa.

Petri Pitkänen

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 20 Heinä 2016 11:47

PLa kirjoitti: Mielenkiintoinen keskustelu ja tärkeästä asiasta. Ensin pitäisi pohtia, miksi lisenssimaksu on olemassa ja mitä sillä saa. Minun käsittääkseni lisenssimaksulla ylläpidetään suomalaista shakkijärjestötoimintaa, joka on perustana kansalliselle ja myös kansainväliselle kilpailutoiminnalle, josta voimme nautiskella itse kukin mahdollisuuksiensa mukaan.

Aivan ja maksu on nyt kohtuullinen, mutta ei se suomalaisessa talkoo pohjalta toimivassa systeemissä ole poikkeuksellisen halpakaan.
Se mikä on halpaa on kisojen osallistumismaksut (ottaen huomioon palkintoina jaetut rahat), tämä taas liittynee kilpailunjohtajien ja tuomareiden alhaiseen palkkiotasoon.

kustannustehokkaasti. Monissa maissa - mm. Ranskassa - lisenssimaksu on suomalaisen lisenssimaksun luokkaa, mutta ei siihen mitään shakkilehteä kuulu, vaan tuo ylläkuvattu harrastus- ja kilpailutoiminnan organisaatio. Lehden saa, kun maksaa toiset 80 eur (tai jotain). Tässä mielessä minusta asiat ovat varsin hyvin Suomessa.

Joo talkoilla saa halpaa. Ranskassa varmasti on palkatun henkilökunnan määrä isompi. Ja pitkällä aikavälillä näin käy suomessakin ja silloin hinnat nousevat.

samaan tapaan kuin esim. Chessbase:n uutissivustot, joita luen itse mielelläni. Ja mikä olisi tällaisen tuotannon kustannusvaikutus? Minusta Suomen Shakki on kyllä liian hieno tuote uhrattavaksi muutaman kymmenen euron vuosikustannuksen vuoksi. Olen selaillut vanhoja lehtiä ja ne avaavat kyllä paljon suomalaista shakkihistoriaa ja sen aikaisia tuntemuksia ja tapahtumia. Ne muodostavat todellisen suomalaisen shakkielämän arkiston.
Ja sähköisenä ne muodostaisivat helpommin selattavan arkiston. Ja hyvin tehty online sisältö on varmasti yhtäkallista kuin paperille tehty. Ja vaatisi varmaan hieman investointeja. No siinä voisi olla peruste lisenssimaksun korotukselle, jos ihmiset kokisivat että tuollainen on hyvä

P.S. Lisenssihinnan vertaaminen judoon, jossa on 12 500 harrastajaa 120 seurassa (http://www.judoliitto.fi/uutiset/judoli ... un-kanssa/ ) shakin 1250 (lisenssi)harrastajan sijaan ei ole ehkä siinä mielessä "reilua", että keskusorganisaation kiinteät kustannukset voidaan jakaa 10x lisenssimaksajamäärään kesken, jolloin tulee merkittävää volyymihyötyä. Tai kääntäen, shakkiväki on hoitanut asiansa todella hyvin, jos kymmenesosalla lisenssituloja saadaan "vastaavat" keskusorganisaatiopalvelut ja useammin ilmestyvä lehti harrastajille hintaerolla 80 eur vs 63 eur. Mutta tätäkin kommenttia saa tulkita ja korjata haluamallaan tavalla.

ja isompi toiminta tekee välttämättömäksi, jopa suhteessa kokoon, suuremman palkatun henkilökunnan. Talkootoiminnan skaalautuvuus on nykyään heikkoa. Shakkiliitolla ei taida olla kovinkaan monta päätoimista valmentajaa.

serkun lapsien potkupalloharrastus tuntuu nielevän merkittäviä summia (ja aikaa) pitkin kesää - yksi hiljattain käyty harrastustoimintakeskustelu. Nämäkin ovat valintoja.

Potkupallismin hintojen nousu on vanhempien valinta. Tiedän useammankin seuran jossa ensin puuhasteltiin ominvoimin ja ilman pärjäämistavoitteita. Mutta sitten on haluttu voittaa ja siihen tarvitaan parempi valmentaja ja enemmän harjoituksia. Shakissakin jos haluaa pärjätä taitaa kustannukset nousta aikatavalla, meillä se on omavalinta. Potkupalloilijoilla taitaa valinnanvara - ikäväkyllä - olla heikko. puulaakijoukkueet katoaa

Jussi Hämäläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi Hämäläinen » 20 Heinä 2016 12:16

petrip kirjoitti:
JHam kirjoitti: Epäselväksi jää, miten ihmeessä minun tai sinun lukuhalut liittyvät millään tavoin oikeuteen osallistua shakkiturnauksiin. Minä nautin shakin pelaamisesta, en shakin lukemisesta.

No tuollaiset tuotteet on pakko paketoida. Ei niitä kukaan muukaan liitto eroittele. Tulee liikaa kustannuksisa jos on erikseen lehden tilaavat ja tilaamattomant. Ja en usko että parerisen lehden osuus liiton kustannuksista on merkittävä. Eli vaikka lehti lakkautettaisiin ei se tarkoita että lisenssi maksuun tulisi laskun varaa.
Miten ihmeessä siitä voi tulla lisää kustannuksia jos lehti lähetetään nykyistä pienemmälle joukolle ihmisiä? Lehden yksikkökustannus saattaa nousta, mutta kokonaiskustannus ei voi mitenkään olla nykyistä suurempi.

Ehkä tarkoitat, että tilaajien ja ei-tilaajien erottelu lisää hallinnollisia kustannuksia esim. tietojärjestelmien osalta. Mutta sekään ei ole mahdollista. Eletään kuitenkin vuotta 2016.

Jussi Hämäläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi Hämäläinen » 20 Heinä 2016 12:16

EDIT: tuplapostaus

Toivo Pudas

Re: Suomen Shakin pääkirjoitus/Hinnat - Kullervon kommentti

Lukematon viesti Kirjoittaja Toivo Pudas » 26 Heinä 2016 14:04

"...2 euroa/lehti...diu diu..."

Ei näin.

Saisivatko innokkaat parempaa keskustelua aikaan, jos esim. olettaisivat tulot annetuiksi ja sitten mietittäisiin, miten ne tulee käyttää?

Petrip, Ghu, JHam, ym.: käytössä on 175 000 euroa (liiton budjetti), miten kuluttaisit?

Shakkiterveisin
Kullervo Joentakanen

PS. Syksymmällä on taas hallituspaikkoja jaossa. Jos tuntuu, että menee huonosti, voi kai itse pyrkiä asemiin tekemään hommat paremmin.

Petri Pitkänen

Lukematon viesti Kirjoittaja Petri Pitkänen » 10 Elo 2016 09:04

Eihän kysymys ollut nykyisten varojen käytöstä vaan siitä varsin epäanalyyttisestä ajatuksesta, että nostamalla hintoja voidaan saavuttaa jotain. Jos hintoja nostetaan pitää olla selvillä mitä sillä halutaan saavuttaa ja miksi se mitä tehdään houkuttelisi:
- vanhoja harrastajia jatkamaan
- uusia lajin pariiin
- kuuluu seuratoiminnan piiriin.

En nyt keksi mitään sellaista kohdetta, jossa lisärahalla jotain saavuttaisi. Nettisivujen uudistus vaikuttaa varsin onnistuneelta, mutta se lienee tulevaisuudessakin iso rahanreikä, samoilla sivuilla ei enää oikein voi 10 vuotta pärjää. Aika pieni toi liiton budjetti ja siinä on varmasti painetta ylöspäin tulevaisuudessa. Jo ihan yhteiskunnassa vaikuttavien trendien takia. Talkootyön määrä on kaikissa lajeissa laskussa ja tulevaisuudessa yhä useammat palvelut joutuu ostamaan.

Harvassa lajissa tuomarit toimivat ilman korvauksia enkä usko, että shakissakaan loputtomiin. Mikä tulee nostamaan turnausten hintaa ja pienentämään palkintoja.

Vastaa Viestiin