Myrsky kahvikupissa - SS:n viimeisimmät liigapalstat

Shakki Suomessa ja maailmalla
ozzie
Seura: OSS

Myrsky kahvikupissa - SS:n viimeisimmät liigapalstat

Lukematon viesti Kirjoittaja ozzie » 23 Joulu 2014 12:37

Hei,

kuten tarkkasilmäiset Suomen Shakin lukijat ovat huomanneet, on liigapalstalla otettu lehden viime numeroissa melko tiukka syyni OSS:n toimintaan. Sävy alkaa olla jo sen verran lynkkaushenkistä ja seuraa isommaksikin rikollisjärjestöksi leimaavaa että on vastineen aika. Tässä nämä kaksi liigareportterin vihan herättänyttä tapausta järjestävän seuran näkökulmasta kontrastina alkuperäiselle raportille.

Case 1: JSM 27.-28.9. En nyt pysty tarkistamaan tarkkaa lainausta, mutta muistaakseni kahvit olivat artikkelin mukaan "katastrofaalisesti myöhässä". Kahvit olivat myöhässä n. 30-45 min. Pahoitteluni jos jonkun vireystila tämän takia laski avauksen ratkaisevalla hetkellä. Rikosta lieventävänä asianhaarana haluaisin tosin huomauttaa, että muistan kyllä aiempiakin liigamatseja joissa kahvit ovat olleet myöhässä, tai kun kotijoukkueena olemme odotelleet myöhässä olevaa vierasjoukkuetta paikalle. Seuraavina Kievarissa pelattuina pelipäivinä on virhe korjattu ja kofeiinipitoisia virvokkeita on saanut avaussiirrosta lähtien.

Case 2. II div 18.10. Kakkosjoukkueellamme oli kotiottelu ja samaan aikaan ykkösellä, kolmosella ja nelosella vieraspeli joka aiheutti melkoista säätöä ja resurssipulaa. Kahveista keskusteltiin edeltävänä päivänä ja en riittävän selkeästi ilmaissut että kahvit kuuluu herrasmieshengessä tarjota. Pahoitteluni. Olen kärsineen seuran edustajalta myöskin asiasta pyytänyt anteeksi. Pelipöydistä n. 30 metrin päässä samassa avoimessa tilassa kerrosta alempana oli sentään yliopiston kahvio josta sai kahvia ja pullaa. Voimme keskustella vierasjoukkueen edustajan kanssa näiden kahvikulujen korvaamisesta.

Vielä kerran: pahoitteluni kaikille jotka näistä ?-siirroista kärsivät. Väittäisin kuitenkin että olen nähnyt liigaurallani isompiakin laiminlyöntejä ja sääntörikkeitä, ja paljon raflaavampaa keltaisen lehdistön hengessä uutisoitavaksi kelpaavaa materiaalia. Uutiskynnys on kuitenkin harvoin jos koskaan ylittynyt. Onko isot asiat helppo hyssytellä ja pikkuasioihin tarttua? Se, että liiton julkisella tiedotuskanavalla repostellaan yllä mainituilla asioilla ja vaaditaan suunnilleen seuran sulkemista sarjasta tuntuu minusta melko loukkaavalta ja kohtuuttomalta.

Hyvää joulua ja kahvirikkaampaa uutta vuotta shakkiväelle,
Osmo
OSS pj

Jari Järvenpää
Seura: TuTS

Re: Myrsky kahvikupissa - SS:n viimeisimmät liigapalstat

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Järvenpää » 26 Joulu 2014 06:04

Hyvältä kuulostaa, että kuitenkin pahoittelet asiaa, vaikka olen kanssasi samaa mieltä, että kahvien myöhästyminen ei pitäisi olla kovin karmea asia. Voihan sitä kukin hankkia aikaiseen unta palloon ottaen vaikka Carlsenista mallia, joka taitaa puuskuuttaa kuin aika poika ennen tärkeitä pelejä :) Tosiaankin: on sitä pahempiakin laiminlyöntejä ollut kuin kahviin liittyen.

Itse ainakin pidin reissusta Ouluun, vaikka tuloksellisesti olisi voinut mennä paremminkin :)

En sen kummemmin lähde tarkastelemaan mitä lehdessä sanottiin.Tarkastakoot joku, joka on ennemminkin päinvastaisella kannalla.

Boris

Lukematon viesti Kirjoittaja Boris » 02 Tammi 2015 16:38

Myös kaltaisellani sääntönysvääjällä on kommentoitavaa SSh:n liigapalstoista. Numerossa 5/2014 kerrotaan seuraavaa: Suomessa uusi sääntö on maailmalla "Sofian sääntönä" kulkevaa määräystä muistuttava pelaajien sopiman tasapelin kieltäminen ennen kuin kumpikin osapuoli on tehnyt laudalla kaksikymmentä siirtoa.
Tämähän on virheellinen väite, SM-liigassa tasapelin voi sopia myös ennen 20. siirtoa, jos siihen saa paikalla olevan tuomarin luvan. Näin ainakin, mikäli uskomme kauden 2014-15 erikoismääräysten esipuhetta: http://www.shakki.net/sksl/jsm14/erikoism14.doc

Hieman myöhemmin samassa artikkelissa väitetään, että Fiden rekisteröimän tuomarin [...] on oltava paikalla aina, kun korkeimman tai toiseksi korkeimman sarjatason virallinen ottelu on käynnissä. Toiseksi korkeimman sarjatason osalta tämä väite ei pidä paikkaansa. SM-liigassa pelipaikalla on oltava Fiden rekisteröimä tuomari, koska Fiden arvonimimääräyksissä näin tittelituloskelpoisten turnausten suhteen määrätään: http://www.fide.com/fide/handbook.html? ... ew=article ja tuolla kohta 1.16.

Kirjoituksessa vaaditaan myös sääntöjen "kirjoittamista auki" eli "verbalisoimista". Ohje jäi minulle hieman hämäräksi, mutta sen olen huomannut, että sääntöjen sanamuoto on yhdentekevä, jos niitä ei kukaan lue. SSh:n kirjoittajan toive tulkintaerimielisyyksien välttämisestä on kaunis, mutta perusteeton; säännöistä on mahdotonta saada täysin yksikäsitteisiä, ja siksi sääntöjä tarvittaessa tulkitsevat tuomarit eivät ihan lähitulevaisuudessa katoa shakkikilpailuista.

Jaakko Mäntyniemi
Seura: Tammer-Shakki

Lukematon viesti Kirjoittaja Jaakko Mäntyniemi » 07 Tammi 2015 01:47

Moro!

Hieman alkaa mennä kauas otsikosta, mutta pari kommenttia kuitenkin. Otsikon asiaan kai on hyvä ohje se, että järjestä vierailijoille sellainen tarjoilu, josta itse nauttisit, kun olet vierailijana! Jonkinlainen haaste on edelleen se, että joillakin paikkakunnilla pelaa vastakkain kaksi joukkuetta, joista kumpikaan ei ole ns. paikkakuntalaisia. Se voi johtaa jopa liki kohtuuttomiin tilanteisiin, joissa pelit järjestävä kerho saattaa tarvita jopa normaalia suuremman pelitilan+hankkimaan tarjottavaa isollekin porukalle. Tästä olen kuullut jonkun verran kritiikkiä.

FIDEn korotustoimikunnan puheenjohtajalta saadun viestin perusteella SM-liigassa ei tarvitse olla IA/FA-tuomaria paikalla, kansallinen tuomari riittää ja sen lisäksi kilpailun ylituomari on oltava kylläkin IA/FA-tasoa. Aiheeseen osin liittyen minulle on tullut muutamia kriittisiä kommentteja siitä, että Liigasta arvonimituloksen saamismahdollisuus on jätetty liigajoukkueiden itsensä päätettäväksi kauden päättävässä yhteisistunnossa. En ole tutkinut tilannetta, onko tällä kaudella kenelläkään mahdollisuutta korotukseen. Ehkä jollakulla on parempaa tietoa asiasta, nyt kun yli puolet sarjasta on pelattu?!

Tasavahvojen pelaajien turnaamisesta voisi todeta - ennenkin ilmoille heittämäni ajatuksen - epävirallisten "luokka"-kohtaisten SM-kisojen pelaamisesta Ruotsin malliin, esim. Avoimen SM-kisan asemesta kokeiluna. Naapurimaan osanottolukuihin tuskin päästään, kun katsoo vaikka viime vuoden tuloksiaan, mutta löytyisikö siltikin meillä pelaajia vaikkapa viisipäiväiseen seitsemän kierroksen täyskierroskisaan edes muutamassa eri tasoryhmässä, tavallaan HM-kisan perusajatuksella? Itse olisin valmis harkitsemaan tällaista ponnistusta liiton jonkin tason tuella, jos jokin kerho uskaltaisi ottaa asiasta kopin.

Ruotsissa pelataan heinäkuussa taas mestaruuksista ja kunniasta, usealla eri tasolla ja samaan putkeen on kerätty viikonlopputurnaus, mestaruuskisat - myös junioreille ja senioreille - pitkällä miettimisajalla ja kaiken huipuksi vielä viikon aikana yhtenä iltapäivänä pikapelimestaruuskisat parin tunnin puristuksena eli aivan toiseen tapaan kuin meillä. Tänä vuonna näkyy pelipaikkana heillä olevan kylpylä kohtuullisilla majoituskustannuksilla, voisiko meilläkin olla jotain edes sinnepäin? Vai turhiako haaveilen?

Terv.

Jaska, pj

Markku Raitanen
Seura: JyS

Lukematon viesti Kirjoittaja Markku Raitanen » 08 Tammi 2015 11:41

Myrsky kahvikupeissa lienee jo laantunut,mutta asian jälkimaininkeihin on minunkin otettava kahdestakin syystä kantaa.
1.Olin Oulussa pelaamassa 2.div. ottelussa OSS 2-JyS 2. 2.Koska minunkin asiantuntemukseni kerrankin riittää foorumitason
keskusteluaiheeseen:kahvinkeittoon !

Suomen Shakissa 6/2014 liigareportteri otti kärkkäästi kantaa tapahtumiin Oulussa ja Osmo Kauppila vastasi foorumilla ,esittäen
oman mielipiteensä.Kuten Osmo vastineessaan mainitsi kotijoukkoe epäonnistui kahvituksen järjestelyissä.Oululaiset ovat joutuneet
evakkoon perinteiseltä pelipaikaltaan lyseolta ja uudessa tilassa ei paikasta ja henkilöpulasta johtuen pystytty tarjoilua järjestämään.
Kahvia ja muuta tarjottavaa saimme ,mutta maksumiehiksi jouduimme itse.Emme "reklamoineet" tapahtumista Oulun päässä.
Seuraavana päivänä olin kahvinkeittäjänä Jyväskylässä SM-viikonlopputapahtumassa ,jossa esitin "raporttini"ja närkästykseni asian tiimoilta
Osmo Kauppilalle.Osmo pyysi anteeksi tapahtunutta.Keskustelu käytiin hyvässä hengessä ja minulle ei jäänyt mitään hampaankoloon.
Liigareportterin esittämää ajatusta Oulun kyvyttömyydestä järjestää kotiotteluita pidän liioteltuna.Tuona viikonloppuna olin itsekin samankaltaisessa
ahdingossa; Jyväskylässä olimme tosi vajaalla miehityksellä( 3joukkoetta oli samaan aikaan eri tason divisioonaotteluissa) järjestämässä SM-viikon-lopputapahtumaa.Ellen olisi saanut hätäapuna tytärtäni lauantaina kahvinkeittäjäksi,olisin ehkä nyt itsekin vastaamassa kysymyksiin keittämättö-
mistä kahveista.

Niin tuosta kahvinkeitosta.Olin Tampereella aikanaan viikonlopputurnauksessa ja huomasin heidän kahviossaan kaksi Fide-mestari tason kahvinkeittäjää.
Kateellisena totesin eräälle pelaajakolleegalle , Jyväskylässä olen saanut vain yhden mestaritason kaverin kahviohommiin: Mocca-Masterin !

Markku Raitanen

Vastaa Viestiin